پیش‌‌درآمد «نیویورک» در «وین»

گروه خبر: تنها یک هفته مانده به مذاکرات‌ایران با اعضای گروه ۱+۵ در نیویورک، مذاکرات هسته‌ای چهارجانبه میان ایران و سه کشور اروپایی شامل بریتانیا، فرانسه و آلمان، امروز در وین پایتخت اتریش برگزار می‌شود؛ این خبر را دفتر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است. مذاکرات چهارجانبه در شرایطی در سطح معاونان وزارت خارجه چهار کشور در وین برگزار می‌شود که هفته گذشته مقام‌های وزارت امور خارجه ایران و آمریکا دیدار دوجانبه خود را در شهر سوئیس برگزار کردند. مذاکرات امروز که با حضور عباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل و مجید تخت روانچی معاون امور اروپا و آمریکا برگزار می‌شود، با هدف نزدیک کردن مواضع و کاستن از اختلافات طرفین پیش از آغاز دور جدیدی از مذاکرات جامع اتمی با هدف حل و فصل نهایی پرونده ایران است. از یکسو، خبرگزاری رویترز دیروز در گزارشی این مذاکرات چهارجانبه را در راستای تلاش‌ها برای یافتن راهی صلح‌آمیز برای برنامه هسته‌ای معرفی کرده است؛ از دیگر سو اما مجید تخت روانچی این مذاکرات را برای مشخص شدن آخرین مواضع کشورها خوانده است. این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در گفت‌وگو با «ایرنا» از لزوم مذاکره در چارچوب مشخص و با حسن‌نیت سخن گفت و تاکید کرد: «از طرف خودمان مطمئن هستیم و در چارچوب مواضعی که برای ما تعیین شده و برد- برد است، مذاکره می‌کنیم و امیدواریم طرف مقابل هم با حسن‌نیت وارد شود.»

دور هفتم مذاکرات جامع هسته‌ای میان ایران و گروه۱+۵ از پنج‌شنبه هفته آینده (۱۸ سپتامبر برابر با ۲۷ شهریور) به سرپرستی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در نیویورک آغاز می‌شود. برخی از گزارش‌ها حاکی از احتمال حضور وزرای خارجه شش کشور در این نشست است. تخت‌روانچی در خبری دیگر با اشاره به مذاکره محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با همتای روسی خود در مسکو اعلام کرد: «در حاشیه اجلاس شانگهای با وزیر امور خارجه چین دیدار و گفت و گو خواهد کرد.» اجلاس شانگهای، امروز در «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان برگزار می‌شود.

مذاکرات جداگانه ایران با اعضای گروه کشورهای ۱+۵، درشرایطی برگزار می‌شود که یک هفته مانده به آغاز دور هفتم مذاکرات جامع هسته‌ای میان ایران و این گروه، گمانه‌زنی‌ها نیز درباره احتمال پایان مذاکرات هسته‌ای در نیویورک آغاز شده است. این در شرایطی است که مقام‌های ایران بر این باورند که توافق نهایی هسته‌ای در مذاکرات نیویورک حاصل نخواهد شد؛ در این باره عراقچی دو روز پیش، با تاکید بر این نکته که نیویورک ‌ایستگاه آخر مذاکرات نیست، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ادامه مذاکرات خبر داد و اعلام کرد: «تا آخرین لحظه مذاکره می‌کنیم.» عراقچی پیش از این نیز از ترجیح ایران برای رسیدن به توافق هسته‌ای در مهلت مقرر خبر داده بود.

حال اما مجید تخت روانچی دیگر مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران از احتمالی دیگر درباره نتیجه مذاکرات سخن گفته است؛ او در گفت‌وگو با «ایرنا» اعلام کرد: «که اگر طرف مقابل واقعا علاقه‌مند به حل این موضوع باشد، فکر می‌کنیم تا قبل از سوم آذر (۲۴ نوامبر) می‌توانیم به نتیجه برسیم.»

ایران و ۶ قدرت جهانی (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) با هدف دستیابی به توافق جامع، مهلت سوم آذر (۲۴ نوامبر) را مقرر کرده‌اند.

دو روز پیش هم معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در امور پادمان‌ها، در یک جلسه فنی توجیهی در وین، با ارائه توضیحاتی درباره نحوه همکاری‌ها و جزئیات فنی از نظارت‌های صورت‌گرفته روی برنامه هسته‌ای ایران ازجمله اجرای توافق‌نامه ژنو، بار دیگر تاکید کرد که هیچ انحرافی در برنامه‌های هسته‌ای ایران دیده نمی‌شود.

براساس آنچه «ایرنا» گزارش داده است، ترو واریورانتا از ادامه همکاری ایران و آژانس برای حل مسائل موردنظر سخن گفت و از نشست فنی دیگری در آینده‌ای نزدیک خبر داد؛ موضوعی که ازسوی رضا نجفی سفیر و نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تایید قرار گرفت. او که از دیدار نمایندگان ایران و آژانس در آینده‌ای نزدیک «شاید تا آخر سپتامبر» خبر داد، همکاری‌های ایران و آژانس را نشانه شفافیت کامل برنامه هسته‌ای ایران دانست و گفت: «کار با آژانس در مسیر عادی آن قرار دارد و برخلاف جنجال‌های رسانه‌ای درحال پیشرفت است.»

نجفی: ایران همچنان فرصت دارد

از سوی دیگر به‌رغم پایان یافتن مهلت آژانس به ایران نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که ایران هنوز فرصت دارد به نگرانی‌های آژانس درباره برنامه هسته‌ای خود پاسخ دهد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، رضا نجفی اعلام کرد: «ایران به‌طورکامل پنج اقدام شفاف‌سازی هسته‌ای را تا ۲۵ آگوست همان‌طور که با آژانس توافق کرده بود، اجرا نکرده است و بخشی از آن به دلیل «پیچیدگی» موضوعات موجود است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سه ماه خود ضمن تایید همکاری‌های ایران با آژانس اعلام کرد: «ایران هنوز به بعضی از سوالات آژانس در قالب توافقات انجام‌شده میان ۲ طرف پاسخ نداده است.»

نامه اعتراض‌آمیز ایران به آژانس

در اقدامی دیگر اما سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ارسال نامه‌ای اعتراض‌آمیز به «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس، تجاوز اخیر پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان در نطنز را قویا محکوم کرد و خواستار محکومیت آن ازسوی جامعه بین‌المللی شد؛ به گزارش «ایرنا»، رضا نجفی که در آستانه اجلاس شورای حکام و کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این نامه اعتراض‌آمیز را به مدیر کل آژانس ارسال کرده، با اشاره به غیرقابل نقض بودن حریم تاسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای، خواستار محکومیت آن ازسوی جامعه بین‌المللی شد.

او در این نامه این تجاوز را نقض فاحش تمامیت ارضی و حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران و برخلاف اصول حقوق بین‌الملل و مفاد منشور ملل متحد خواند و هشدار داد: « چنین اقدامات تحریک‌آمیزی پیامدهای جدی برای متجاوز دربرخواهد داشت.»

سفیر ایران در آژانس همچنین از آمانو خواسته است تا این نامه به‌عنوان سند رسمی آژانس منتشر شود.