گروه خبر: بار دیگر، اقدامی تروریستی در سیستان و بلوچستان نشان داد که با وجود تکاپوی مسوولان برای برقراری امنیت کامل در این منطقه، همچنان مرزهای شرقی کشور دچار مشکلاتی است؛ استانی که علاوه‌بر محرومیت، اقدامات گروه‌های تروریستی نیز بر آن سایه افکنده است. بر اساس اخبار منتشر شده، اشرار مسلح نیمه شب چهارشنبه با بمب‌گذاری در یک خودرو، پاسگاهی در شهرستان سراوان استان سیستان را منفجر کردند؛ بر اساس گزارش «ایرنا»، این اقدام که به شهادت یکی از ماموران انتظامی انجامید در شرایطی انجام شد که تنها چند ساعت پیش از آن، اشرار مسلح با پلیس ۱۱۰ این شهرستان تماس گرفته و با کشاندن ماموران انتظامی به خارج از شهر در اقدامی غافلگیرانه هر سه مامور انتظامی را به شهادت رساندند. این اتفاق در شرایطی رخ داده است که سال گذشته، سیستان و بلوچستان به‌ویژه سراوان، عرصه عملیات‌ تروریستی گروهک‌ها بود؛ علاوه بر آنکه در ابتدای آبان ماه ۹۲، ۱۴ تن از مرزبانان هنگ مرزی در محدوده پاسگاه ۱۶۷ گزبستان سراوان در درگیری با اشرار مسلح به شهادت رسیدند، دادستان زابل نیز تنها ۱۲ روز پس از این حادثه در جریان یک ترور، جان باخت. این اما پایان غمنامه سیستان نبود؛ در میانه بهمن ماه سال گذشته نیز، پنج سرباز مرزبانی ایران در منطقه مرزی جکیگور سیستان و بلوچستان توسط گروهی موسوم به «جیش العدل» ربوده شدند که پس از گذشت سه ماه، چهار تن از آنان به کشور بازگشتند و این در حالی است که همچنان از سرنوشت یکی از مرزبانان ربوده شده خبری در دست نیست. پس از این ماجرا، مرزبانی مرزهای شرقی بر عهده سپاه پاسداران گذاشته شد. در این میان و با توجه به اتفاقات سال گذشته و حساسیت بیش از پیش بر مرزهای شرقی، تکرار حوادثی اینچنین و گسترده شدن دامنه تحرکات تروریستی در سیستان و بلوچستان سوال‌برانگیز است.

آنچه موضوع امنیت یکپارچه و دائمی منطقه سیستان و بلوچستان ایران را با گسست روبه‌رو کرده است، موانع موجود بر سر انسداد مرزها است که به تحرکات گروه‌های تروریستی در قالب گروهک‌های بنیادگرا، اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر، امکان می‌بخشد.

اگرچه عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور دو روز پیش در جلسه شورای اداری استان مازندران بر وجود امنیت کامل در کشور تاکید و اعلام کرد که «ما در امنیت کامل به سر می‌بریم و هیچ مشکل امنیتی نداریم»، اما وجود برخی ناامنی‌ها در مرزهای شرقی به‌ویژه جنوب شرق ایران به همان اندازه غیرقابل چشم‌پوشی است که وجود امنیت در سایر استان‌های کشور. از این رو به‌نظر می‌رسد داشتن نگاهی واقع‌گرایانه به این موضوع می‌تواند به استفاده از تاکتیک‌های مناسب‌تری برای مقابله با مقوله ناامنی مرزهای جنوب شرقی کشور منجر شود. در همین حال فرمانده نیروی انتظامی با اعلام اینکه تهدیدات امنیتی علیه ایران افزایش یافته است، گفت: «تمامی مرزهای شرق و غرب، تهدیدی علیه ما محسوب می‌شوند.» به گزارش «ایرنا»، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم روز پنج‌شنبه با بیان این نکته که امروزه تروریست‌ها نقاط مرزی ما را مورد حمله قرار می‌دهند از لزوم تکمیل عملیات بستن مرزها سخن گفت و تاکید کرد: «باید امنیت را بیشتر ایجاد کنیم.» به گفته فرمانده ناجا، حوادث تروریستی نشان مهمی از وجود بیگانگانی است که آنان را تقویت کرده و برای ناامن کردن کشور آموزش می‌دهند.

تبدیل خاک پاکستان به محل امن تروریست‌ها قابل قبول نیست

با این همه می‌توان گفت ایجاد امنیت در مرزهای شرقی ایران به تنهایی قابل‌دستیابی نیست؛ پاکستان نیز به‌عنوان همسایه شرقی ایران در این باره با وظایفی روبه‌رو است هرچند که به دلیل ویژگی‌های قدرت در این کشور، تاکنون با بی توجهی همراه بوده است. در این باره چندپارگی قدرت در پاکستان را می‌توان از مهم‌ترین موانع در مبارزه با اقدامات تروریستی در مرزهای مشترک دانست. در همین حال سردار احمدی‌مقدم، فرمانده ناجا در واکنش به شهادت ماموران انتظامی در سراوان گفت: «برای ما قابل قبول نیست خاک پاکستان به محل امن تروریست‌ها تبدیل شود. اگر این کشور ناتوان است، دست ما را باز بگذارد که ما در آن کشور دنبال عملیات برویم و گروه‌های تروریستی را تعقیب کنیم.»

به گفته فرمانده ناجا، این حادثه در حالی رخ داد که بارها اعلام کرده بودیم تردد تک خودرو در شب ممنوع است. احمدی مقدم خواستار ورود دستگاه دیپلماسی به این موضوع و فعال عمل کردن آن شد.

وی ادامه داد: نمی شود که در نقطه صفر مرزی بایستیم و از داخل خاک همسایه به ما ضربه بزنند و بعد به آنجا فرار کنند و تحت چتر امنیتی سرویس‌های امنیتی آنها باشند؛ این حرف‌ها پذیرفتنی نیست.

دستگیری عاملان شهادت ماموران انتظامی در سراوان

با این همه سرتیپ دوم پاسدار «حسین رحیمی» فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان می‌گوید که شماری از عاملان شهادت چهار مامور انتظامی در شهرستان سراوان، دستگیر شده‌اند.

او که به تشریح ماجرا پرداخته است، با اشاره به یک تماس تلفنی با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ سراوان مبنی بر ایجاد مزاحمت عده ای افغان برای چند خانواده در یکی از روستاهای این شهرستان و در پی آن اعزام یک گروه فوریت‌های پلیسی، گفت: ماموران گروه گشتی در مسیر انجام ماموریت به کمین اشرار و گروه‌های معاند برخورد و مورد حمله قرار گرفتند. به گفته این مقام انتظامی سیستان و بلوچستان، اشرار در مسیر فرار با یکی از پاسگاه‌ها درگیر شدند که با همکاری گسترده مردم با نیروی انتظامی شماری از عوامل وابسته به اشرار، شناسایی و در یک عملیات ضربتی دستگیر شدند.

رحیمی هدف قرار گرفتن پایگاه انتظامی سراوان ساعاتی پس از این ماجرا را اقدام تلافی جویانه اشرار در تلافی دستگیری عاملان به شهادت رساندن ماموران انتظامی خواند.

این اولین بار نیست که گروه‌های تروریستی مستقر در پاکستان با استفاده از خلأ امنیتی موجود در مرزهای جنوب شرقی ایران به دلیل آنچه صعب العبور بودن منطقه برای کنترل مرزها خوانده می‌شود، دست به اقدامات تروریستی زده‌اند؛ موضوعی که به نظر می‌رسد با توجه به تقویت روزافزون تروریست‌ها در برخی کشورهای منطقه و نیز نبود اقدامی چشمگیر برای انسداد مرزهای مشترک، احتمال تکرار هم دارد.