تلاش دولت برای رسیدن به رشد اقتصادی ۳ درصدی

گروه خبر: رئیس‌جمهوری بار دیگر در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی حضور یافت و از دستاوردهای دولت در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی سخن گفت؛ حسن روحانی که در این گفت‌وگو بیشتر با سوالاتی درباره وضعیت اقتصادی کشور به‌ویژه مهار تورم و خروج از رکود مواجه شد درباره مستندات مهار تورم و خروج از رکود اقتصادی، اقدامات دولت را همراه با مشورت صاحبنظران و متخصصان خواند و گفت: «اگر یاری و حمایت عامه مردم و هدایت‌های مقام معظم رهبری نبود، به این نقطه نمی‌رسیدیم.» به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی ایران در سال‌های ۹۱ و ۹۲ به ترتیب برابر منفی ۸/۶ و منفی ۹/۲ بوده است، افزود: «یعنی کشور ۸ تا ۹ فصل پشت سر هم رکود را تجربه کرده است. ایران غیراز سال‌های اولیه انقلاب که شرایط خاص خودش را داشت، هیچ زمانی اینچنین رکودی توأم با تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه نکرده بود‎ و وقتی رکود عمیق می‌شود، خروج هم سخت و مشکل است.» رئیس شورای عالی اقتصاد بخش نفت را اولین بخشی خواند که زمستان سال گذشته از رکود خارج شد؛ به گفته روحانی رشد صادرات نفت به ۷/۱۳ درصد رسید. همچنین در زمستان سال گذشته، واردات کشور در مجموع به اندازه ۲/۲۲ رشد داشته است.

مهار اسب سرکش تورم

رئیس‌جمهوری در ادامه و در پاسخ به این سوال که دولت موفق به کنترل نرخ رشد تورم به بهای افزایش رکود شده است، گفت: «خیلی‌ها به ما نقد داشتند و معتقد بودند دولت در مسیر اشتباه حرکت می‌کند. می‌گفتند کنترل تورم معنایش این است که رکود هیچ وقت حل نمی‌شود، اما ما این به نتیجه رسیدیم که بدون کنترل تورم نمی‌توانیم مساله رکود را حل کنیم.» او که تورم را عاملی برای نگران شدن هرروزه مردم خواند و با بیان اینکه برخی می‌گویند دولت در شرایطی از مهار تورم سخن می‌گوید که جنس‌ها ارزان نشده است، گفت: «برخی مهار تورم را به مفهوم ارزان شدن اجناس در مغازه‌ها می‌دانند. خوب مهار تورم معنایش این است که ما اسب سرکش را مهار کردیم نه اینکه آن را متوقف کردیم و معنایش این نیست که اصلا تورم نداریم.»

روحانی با مقایسه آمار تورم نقطه به نقطه ۴۵ درصدی تیر ماه سال گذشته با تورم نقطه به نقطه ۴/۱۴ درصدی امسال کشور گفت: «تورم مهار شده و جلوی رشد آن گرفته شده و ۳۱ واحد درصد تورم نقطه به نقطه کاهش پیدا کرده است، هر چند الان هم اجناس گران می‌شود، اما این گرانی با یک شیب بسیار ملایم است.» رئیس‌جمهوری پایین آوردن ۳۱ واحد درصد تورم نقطه به نقطه در حدود یک سال را امری بی‌سابقه در تاریخ اقتصاد ایران دانست و گفت: «مقایسه آمار شهریور سال ۹۲ نسبت به شهریور ۹۱، تورم ۴۰ الی ۷۷ درصد در حوزه اقلام خوراکی در طول یکسال را نشان می‌دهد، اما دیگر در شهریور امسال نسبت به شهریور سال گذشته شاهد تورم ۴۰ الی ۷۰ درصدی نیستیم، بلکه این تورم ۴ الی ۱۲ درصد است.» او با اشاره به تلاش‌های همزمان دولت یازدهم برای کاهش تورم و خروج از رکود اقتصادی گفت: همزمان با مهار تورم، توانستیم از رکود خارج شویم. بنابراین اظهارات برخی دوستان که عنوان می‌کردند، دولت تورم را کاهش داده اما به قیمت تعمیق رکود، حرف دقیقی نبوده است. روحانی با این اظهارات، تحقق «خروج از رکود همزمان با کاهش تورم» را با عنوان «پیروزی بزرگ اقتصادی» نام برد و گفت: این پیروزی بزرگ را به ملت بزرگ ایران تبریک می‌گویم، چون این موفقیت با امید و حضور مردم در اقتصاد محقق شده است.

رئیس شورای عالی اقتصاد با ذکر برخی آمارها در ۶ ماه اول امسال که نشان‌دهنده خروج کشور از رکود است، توضیح داد که در ۶ ماه اول امسال ما رشد قابل ملاحظه‌ای در زمینه واردات و صادرات داشتیم. به گفته او حدود ۲۶ میلیارد واردات و ۲۳ میلیارد دلار صادرات داشتیم که مجموع صادرات غیرنفتی و واردات حدود ۵۰ میلیارد دلار است؛ با این روند تا پایان سال ما یک واردات و صادرات حدود ۱۰۰ میلیارد دلاری غیرنفتی خواهیم داشت. رئیس‌جمهوری اما در تشریح وضعیت اقتصادی کشور به این موضوع در گذشته نیز اشاره کرد؛ او با بیان اینکه در گذشته بانک مرکزی به مرکز فروش سکه تبدیل شده بود و مردم مدام برای خرید سکه یا ارز صف می‌بستند، گفت: «درواقع حجم نقدینگی به یک سیل مخرب مبدل شده بود که هر زمان به سمتی حرکت می‌کرد؛ اما در این ۱۳ تا ۱۴ ماه دولت یازدهم، تقریبا نقدینگی در مسیر درست حرکت می‌کند. ابتدا به سمت بورس و سپس بخشی از آن به سمت بانک‌ها حرکت کرد، به‌طوری‌که امروز دست بانک‌ها برای تسهیلاتی که باید به بخش تولید بدهند، مقدار زیادی باز شده است.»

رشد اقتصادی ۳ درصدی

رئیس‌جمهوری در ادامه در حالی که دولت خود را به دور از شعار و مبالغه معرفی می‌کرد، از برنامه‌ریزی برای دستیابی به رشد اقتصادی مثبت حدود ۳ درصدی تا پایان سال اشاره و تاکید کرد: دولت برای رسیدن به این میزان رشد تلاش می‌کند.

حرکت‌ رو به جلو در عرصه اشتغال‌زایی

روحانی در پاسخ به سوالی درباره آمار اعلام شده مبنی بر تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری در کشور گفت: یکی از مهم‌ترین آثار رشد و رونقی که دولت یازدهم به دنبال آن است، اشتغال است. او با ابراز امیدواری نسبت به حرکت رو به جلوی اشتغال در کشور‏، گفت: «هدف نهایی‌ ما در زمینه کاهش تورم نیز تک‌رقمی شدن تورم در سال ۹۵ است؛ همچنین به‌دنبال رشد اقتصادی بالای ۶ درصد تا پایان سال ۹۴ هستیم.» دکتر روحانی یادآور شد: البته به‌طور طبیعی، مساله رشد و اشتغال یک مقدار با تاخیر انجام می‌گیرد؛ اما در عین حال آمار و ارقامی که دولت اعلام می‌کند درست است، این دولت به مردم وعده داده که هر چه واقعیت است به مردم بگوید.

یارانه‌ها و برنامه دولت

روحانی در پاسخ به اینکه چقدر با فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها، واقعا یارانه‌ها هدفمند شده، با بیان اینکه یارانه مشکل بزرگی داشت، گفت: «اولین مشکلی که در دولت با آن مواجه شدیم این بود که دیدیم برای اینکه یارانه نقدی را پرداخت کنیم، ماهانه ۱۵۰۰ الی ۲ هزار میلیارد کسری داریم؛ ضمن اینکه هدفمندی یارانه برای انجام خیلی از کارهای دیگر بود و برای این نبود که یارانه نقدی به مردم پرداخت شود.»

او با بیان اینکه در زمینه هدفمندی یارانه چاره‌ای نداشتیم که یک قدم دیگر برداریم، افزود: «از ابتدا که برای پرداخت یارانه‌ها کسری داشتیم لذا اول آن کسری را جبران کردیم که از جای دیگر برداشت نکنیم که خلاف قانون هم بود.» رئیس شورای عالی اقتصاد همچنین در تشریح تدابیر دولت در زمینه بودجه نیز گفت: «در ۶ ماه اول سال ۹۳ در بودجه عمرانی‏، بودجه استانی صد درصد تخصیص یافته و پرداخت هم شده است. به‌طور کلی بودجه عمرانی کشور نسبت به سال گذشته، ۳/۳برابر خواهد بود و در بودجه استانی نیز ۵/۱۲ برابر سال گذشته بودجه عمرانی پرداخت می‌کنیم که قدم بسیار مهمی است.» روحانی در ادامه و در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره تدابیر دولت برای اینکه دریافت‌کنندگان یارانه‌ها واقعا مستحق باشند، نیز گفت: «دولت در این زمینه خیلی فکر کرده و جلسات مختلفی را با صاحب‌نظران برگزار کرده است. برای ما روشن است که عده‌ای از مردمی که یارانه می‌گیرند، نیاز ندارند و طبق قانون می‌شود این یارانه نقدی را قطع کرد.»

با سرک کشیدن به زندگی خصوصی موافق نیستم

رئیس‌جمهوری که درباره یارانه نقدی سخن می‌گفت تاکید کرد: «یک راه برای اینکه همه را شناسایی کنیم وجود داشت اما من تاکنون با آن موافقت نکرده‌ام و آن سرک کشیدن به زندگی خصوصی و اموال مردم است.» روحانی در این باره گفت: «ضرر سرک کشیدن به زندگی خصوصی و اموال مردم، بیش از نفع آن است. هر چند ممکن است این راه، یک عده از یارانه‌بگیران را کم کند و آن مقدار، به کمک بخش‌های نیازمند کشور بیاید، اما اعتماد مردم به دولت و اینکه مردم در زندگی خصوصی خود احساس راحتی کنند، چه می‌شود. معتقدیم که تمام رونق اقتصادی ما باید توسط مردم ایجاد شود.»