گروه خبر: هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای از روز گذشته با هدف دستیابی به تفاهم میان ایران و ۱+۵ از روز گذشته در وین آغاز شد. مذاکراتی با محوریت گفت‌وگوهای ایران و آمریکا به‌عنوان دو طرف اصلی گفت‌وگوها که این روزها در مدت زمان کوتاهی که تا پایان مهلت‌شان (سوم آذر‌ماه) برای حصول به نتیجه نهایی باقی است، تلاش‌های خود را برای رسیدن به نتیجه مطلوب سرعت بخشیده‌اند. از این رو، روز گذشته محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در وین از این دور از مذاکرات به‌عنوان راهی برای هموار‌تر کردن راه رسیدن به توافق نهایی یاد کرد. او در عین حال رسیدن به توافق در این مذاکرات را بسیار بعید توصیف کرد و گفت موضوعاتی هنوز باقیمانده است که باید حل‌وفصل شوند، موضوعات بسیار زیادی هستند. وی ادامه داد: همان‌طور که رئیس‌جمهوری کشورمان مطرح کرد در مورد اصل موضوعات تفاهم کلی وجود دارد، اما آنچه در چند دور اخیر در موردش بحث و گفت‌وگو شده در مورد جزئیات است، مواردی همچون حجم غنی‌سازی، نحوه و زمان‌بندی برداشتن تحریم‌ها که بسیار با اهمیت و حیاتی هستند. حسن روحانی رئیس‌جمهوری دوشنبه شب نیز در گفت‌وگوی تلویزیونی‌اش با مردم، تفاهم هسته‌ای را به نفع همه اعلام کرد و گفت: «اراده ما بر این است و فکر می‌کنیم در همین ۴۰ روز باقیمانده مسائل قابل حل و فصل نهایی است و می‌تواند حل و تمام شود اما بر فرض اگر مسائلی پیش بیاید، به هر حال دو طرف با راه‌حل‌هایی می‌توانند و به تفاهم می‌رسند.» در حالی مقامات ایرانی این روزها از تفاهم با ۱+۵ سخن می‌گویند که از آنسو نیز مقامات آمریکا در تلاش هستند تا با ارائه پیشنهاداتی مذاکرات هسته‌ای را از لبه تردیدها برای حصول به نتیجه نهایی دور کنند و به تعبیری مذاکرات را نجات دهند. تمدید توافق موقت هسته‌ای به مدت نامحدود و در نظر گرفتن زمانی بین ۵ تا ۸ سال برای توافقنامه جامع هسته‌ای راه‌حل‌هایی است که این روزها از سوی روزنامه وال‌استریت‌ژورنال و پیتر جنکینز، نماینده سابق انگلستان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و برخی رسانه‌ها و کارشناسان دیگر مطرح می‌شود. از سوی دیگر عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه کشورمان نیز چند روز پیش از احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای خبر داد. احتمالی که دیروز از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس همزمان با ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران در وین نیز مورد تایید قرار گرفت. آسوشیتد پرس دیروز گزارش داد: با توجه به وجود اختلافات حل نشده میان طرف‌های مذاکره‌کننده و نزدیک شدن به پایان فرصت آنها برای دستیابی به توافق نهایی، احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد. درخبری دیگر در این راستا، رئیس‌جمهور آمریکا در حالی که تا ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر (۳ آذر) برای حصول توافق نهایی میان ایران و گروه ۱+۵ فرصت زیادی باقی نمانده است سعی می‌کند با کمک دموکرات‌های سنا تلاش جمهوری‌خواهان کنگره برای به‌دست آوردن حق رأی در این توافق را متوقف کند. به هر حال دیروز محمد‌جواد ظریف در بدو ورود به وین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما امیدواریم که طرف مقابل با پذیرفتن واقعیاتی که در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد و هم واقعیات برنامه هسته‌ای ایران که یک برنامه پیشرفته صلح‌آمیز است، بتواند به یک راه‌حل دست پیدا کند که به نفع همه است.

به گزارش «ایرنا»،ظریف خاطر‌نشان کرد: ما تمام تلاش خود را به‌کار خواهیم بست که از این چند روز مذاکره در وین برای حل مشکلات بهترین استفاده را ببریم. قرار است مذاکرات هسته‌ای از امروز یک بار دیگر در هتل پله کوبورگ وین که چند ماه گذشته میزبانی مذاکرات هسته‌ای را بر عهده داشته است، برگزار شود. به همین دلیل روز گذشته پس از ورود هیات ایرانی به وین نشست معاونان وزرای خارجه ایران، آمریکا و همچنین معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای انجام هماهنگی‌های لازم درباره مذاکرات امروز برگزار شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، براین اساس سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیر امور خارجه ایران، ویلیام برنز، قائم مقام وزارت خارجه آمریکا و وندی شرمن، مدیر کل سیاسی وزارت خارجه این کشور و هلگا اشمید، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیروز در وین پایتخت اتریش با یکدیگر دیدار کردند. به گفته مایکل مان، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هدف این دیدار فراهم کردن آمادگی‌های لازم برای دیدار روز آینده بود. همچنین شب گذشته محمد جواد ظریف و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی شام کاری با یکدیگر داشتند.امروز نیز اشتون و ظریف با حضور جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، نشست سه جانبه‌ای خواهند داشت. اما پیش از آنکه جان کری وزیر خارجه آمریکا راهی وین شود با «لوران فابیوس» همتای فرانسوی‌اش در پاریس به مدت ۹۰ دقیقه دیدار و گفت‌وگو کرد.

محور سخنان رئیس‌جمهوری در مورد مذاکرات هسته‌ای:

یک معضل ۱۲ ساله را یکی، دو روزه نمی‌شود به‌طور کامل حل و فصل کرد اما قدم‌هایی که تا به امروز برداشته‌ایم، قدم‌های خوبی بوده است.

در کلیات موضوع هسته‌ای، یک اتفاق نظری با ۱+۵ داریم، البته جزئیات هم خیلی مهم است و درباره جزئیات هنوز بحث‌های مهمی داریم.

در اینکه در نطنز باید غنی‌سازی انجام شود و اینکه فردو مرکزی برای ایران است و همچنین اینکه در اراک نیاز به نیروگاه داریم، دیگر جای بحث وجود ندارد و اینکه ویژگی این نیروگاه چه و چگونه باشد را داریم بحث می‌کنیم. امروز کلیات مساله مورد اتفاق نظر دو طرف است و هیچ کس دنبال این نیست که ایران غنی‌سازی نکند و این بحث فراموش شده و منتفی و حذف شده است. در اینکه ایران برای تولید رادیو داروها در اراک نیروگاه داشته باشد، بحثی وجود ندارد.