گروه خبر: دو ماه پس از استیضاح رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم دولت یازدهم، رئیس‌جمهوری، محمود نیلی احمدآبادی را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. نیلی احمد‌آبادی که در حال حاضر سرپرست دانشگاه تهران است، قرار است نیمه دوم آبان ماه، صلاحیتش برای تصدی وزارت علوم در مجلس بررسی شود. فرجی‌دانا، وزیر اسبق علوم پیش از این در تاریخ ۱۹ خرداد امسال دکتر محمود نیلی احمدآبادی را به سمت سرپرست دانشگاه تهران منصوب کرده بود.

تا پیش از معرفی نیلی احمدآبادی به عنوان سرپرست دانشگاه تهران، نام او کمتر در محافل سیاسی شنیده شده بود.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر محمود نیلی احمدآبادی دارای دکترای مهندسی متالورژی و مواد از دانشگاه توهوکو ژاپن و استاد دانشگاه تهران است و از سوابق علمی و پژوهشی او می‌توان به مواردی از قبیل انتشار ۷۵ مقاله در مجلات علمی ISI، انتشار ۹۰ مقاله در کنفرانس‌های مختلف، داوری ۵۰مجله ISI، کسب رتبه در جشنواره بین‌المللی خوارزمی، استاد نمونه دانشگاه تهران، مجری بیش از ۳۰ پروژه پژوهشی و دریافت جایزه بین‌المللی COMSTEC اشاره کرد.

نیلی پیش از این، مدیریت بخش مهندسی جهاد دانشگاهی دانشگاه شیراز، معاونت فنی و پژوهشی نیروی هوایی سپاه پاسداران، معاونت آموزشی گروه متالورژی دانشگاه تهران، معاونت پژوهشی دانشکده فنی دانشگاه تهران، ریاست پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران و مدیریت قطب علمی مواد با کارآیی بالا را عهده‌دار بوده است.

بعد از رای آوردن استیضاح رضا فرجی‌دانا، دومین وزیر پیشنهادی روحانی به مجلس شورای اسلامی، رئیس‌جمهوری، محمدعلی نجفی را به سرپرستی وزارت علوم منصوب کرد، اما در این مدت بارها از استیضاح وزیر علوم کابینه‌اش از سوی مجلس گلایه و تاکید کرد که راه او در این وزارتخانه ادامه پیدا خواهد کرد.همچنین از آنجا که یکی از دلایل اصلی استیضاح فرجی‌دانا از سوی مجلس پافشاری او بر بررسی ارائه بورسیه‌ها‌ی غیرقانونی از سوی دولت‌های نهم و دهم بود، روحانی روز سه‌شنبه هفته جاری بر ارائه گزارش بورسیه‌ها به مردم تاکید کرد تا یک بار دیگر به نوعی از عملکرد وزیر استیضاح شده‌اش در این زمینه دفاع کند.

به هر حال، رئیس‌جمهوری دیروز بعد از تقریبا دو ماه، نام وزیر علوم پیشنهادی‌اش را به مجلس اعلام کرد تا یک بار دیگر صلاحیت سومین وزیر پیشنهادی‌اش از سوی مجلس بررسی شود.

به گفته حسین سبحانی‌نیا، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، نامه معرفی وزیر پیشنهادی علوم و دولت یکشنبه آینده در جلسه علنی مجلس اعلام وصول خواهد شد.

به گزاش «ایسنا»، او افزود: «نمایندگان همچنین در هفته آینده فرصت دارند تا صلاحیت محمود نیلی برای وزارت علوم را بررسی کنند و در این مدت فرصت برگزاری جلسات وزیر پیشنهادی علوم با کمیسیون‌های تخصصی و فراکسیون‌های مجلس وجود خواهد داشت.»

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، حسین سبحانی‌نیا نماینده مردم نیشابور ادامه داد: «پس از آن، وزیر پیشنهادی ۱۰روز فرصت دارد تا برنامه‌های خود را در کمیسیون‌ها و مجامع استانی به نمایندگان اعلام کند.»

او ادامه داد: «احتمالا طی دو هفته آینده جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی نیز برگزار خواهد شد.»

با این حال روز گذشته ضرغام صادقی، عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم سه‌شنبه آینده برگزار می‌شود.