تازه‌ به دوران رسیده‌ها نگران ارزش‌ها نباشند

گروه خبر: «عهد ما با شما شکستنی نیست.» حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز گذشته با بیان این جمله یکباره دیگر بر عهدی که با مردم بسته است تاکید کرد. او که دیروز به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی ایران حضور یافته بود با بیان اینکه دولت به قولی که به مردم در همه زمینه‌ها داده پایبند است، گفت: هر کجا منافع، مصالح و امنیت ملی و حقوق ملت پیش روی ما باشد و بدانیم راهی که می‌رویم برای احقاق این حقوق است از مخالفت‌ها و تخریب‌ها نمی‌ترسیم و از هیچ فریاد و سر و صدایی باک نداریم. روحانی همچنین با اشاره به سیاست خارجی دولت یازدهم به کسانی که این روزها دلواپس هستند نیز چنین پاسخ داد: «آنهایی که امروز مسوولیت سیاست خارجی را برعهده دارند، از رئیس دولت گرفته تا وزیر امورخارجه و کارشناسان، افرادی انقلابی و چهره‌هایی هستند که سوابقشان در انقلاب، مربوط به روزهای اول انقلاب است. رئیس‌جمهوری افزود: یک عده تازه به دوران رسیده که البته ما به آنها هم احترام می‌گذاریم، نمی‌خواهد اینقدر نسبت به آینده، ارزش‌های انقلاب و ارزش‌های اسلام دل‌نگران باشند. روحانی در ادامه همچنین تاکید کرد که وزیر علوم جدید، راه فرجی‌دانا وزیر علوم قبلی را ادامه خواهد داد.

این اولین حضور رئیس‌جمهور ایران در دانشگاه علوم پزشکی بود. روحانی دیروز در حالی که او را محمد فرهادی وزیر علوم، همراهی می‌کرد وارد سالن برگزاری مراسم روز دانشجو شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، با ورود رئیس‌جمهور به سالن برگزاری همایش عده‌ای از دانشجویان شعار «درود بر موسوی، سلام بر روحانی» سر دادند. پس از آن رئیس‌جمهوری در پاسخ به سخنان برخی از دانشجویان مبنی بر اینکه شما برای شکستن حصر قول دادید، گفت: راه ما همان است که به شما وعده دادیم و وعده ما با شما شکستنی نیست. به هر حال رئیس جمهوری دیروز و پس از سخنان مجری مراسم و سخنان تشکل‌های صنفی دانشجویی پشت تریبون قرار گرفت و سخنان خود را با تعریف جنبش دانشجویی آغاز کرد.

جنبش دانشجویی فراتر از حزب و جناح است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، او با بیان اینکه ۱۶ آذر سرآغاز و نقطه عطف جنبش دانشجویی است، گفت: این جنبش فراتر از حزب و جناح و خط است.

روحانی افزود: خوشحالم شانزدهم آذر امسال در دانشگاهی پرافتخار حضور دارم که فعالیت مجدد آن جزو اولین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت یازدهم بود.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: عده‌ای بوده‌اند و هنوز هستند که شاید جنبش دانشجویی را باور نکرده بودند و اگر می‌دیدند از سر نفرت روی بر می‌گرداندند. اما امروز روزگاری نیست که کسی جنبش دانشجویی را منکر شود گرچه برخی می‌خواهند جنبش دانشجویی را به فضای خاصی منحصرکنند.

روحانی اظهار کرد: این جنبش ممکن است شأن نزول‌هایی داشته باشد. ۱۶ آذر حوادثی دارد با شأن نزول خودش، در دهه ۴۰ حوادثی دارد با شرایط خودش اما اساس جنبش دانشجویی یک حرکت مستمر هست، وجود دارد و خواهد داشت. رئیس‌جمهوری گفت: جنبش دانشجویی یعنی حرکت یک جامعه بزرگ دانشگاهی در دورانی مشخص، حزب ممکن است امتداد داشته باشد، عده‌ای اعضای یک حزب باشند و تا آخر عمر هم عضو آن حزب باشند اما دانشجو بودن به مفهوم عضویت در یک دانشگاه به‌عنوان کسی است که دانش می‌آموزد، دوره‌ای دارد و یکی از دلایل زنده بودن حرکت دانشجویی محدودیت همین دوران است.

او تصریح کرد: ما در شرایط خاصی قرار گرفته‌ایم؛ در این شرایط خاص دانشجو باید پیشتاز باشد، البته که قبول دارم دانشجو باید منتقد باشد باید دیده بان و ناظر باشد، دانشجو باید نظارت کند، اگر هم دانشجو را نگذاشتند جایی انتقاد کند، لااقل نسبت به دولت انتقاد کند. بنابراین چون فعلا دیواردولت از همه دیوارها کوتاه‌تر است و هر کس به مناسبتی از گوجه فرنگی گرفته تا انرژی هسته‌ای نقدش را به دولت روا می‌دارد.

روحانی تاکید کرد: البته دولت به انتقاد دلسوزانه و شرافتمندانه افتخار می‌کند. ما بدون نقد نمی‌توانیم پیشرفت کنیم.

دانشجو بهترین منتقد قدرت است

رئیس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: دانشجو در پی حکمرانی و تصرف میز قدرت نیست؛ در پی عالم شدن است. اما دانشجو به‌عنوان بهترین منتقد پرنشاط از قدرت است و قدرت وحاکمیت نقد می‌خواهد.

وی ادامه داد: حاکمیت ودولت و همه آنهایی که صاحبان قدرت هستند باید به نقد افتخار کنند که بالاتر از پیامبر کسی نداریم و او در میان اصحاب و یاران نقد و اظهار‌نظر را آزاد گذارده بود.

روحانی یادآور شد: مگر می‌شود دانشجویی در دانشگاهی درس بخواند و فقط به فکر واحد باشد. واحدهایی که گذرانده است. و‌احدهایی که باید بگذراند. مدرکی که باید بگیرد.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: نمی‌خواهم بگویم دانشگاه خانه احزاب است. حزب کار دیگری می‌کند. ممکن است عده‌ای از دانشجویان هم شاخه دانشجویی یک حزبی باشند آن بحث دیگری است اما اساسا دانشگاه و دانشجو در کلیت خودش دنبال کار حزبی نیست.

فرهادی راه فرجی‌دانا را ادامه می‌دهد

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به معرفی وزرای پیشنهادی علوم به مجلس به نوعی ازروندی که در مورد معرفی وزرای پیشنهادی علوم پیش آمده بود انتقاد کرد. او بابیان اینکه دولت نسبت به دانشگاه‌ها خط و راهی را که داشته یکی است و از آن راه باز نخواهد گشت، گفت: دکتر فرهادی ادامه دهنده راه و مسیر عزیزان پیشین خود در دولت یازدهم خواهد بود.

وی تصریح کرد: وزیر علوم جدید ادامه دهنده راه و مسیر عزیزان پیشین در دولت یازدهم است همان راهی که بنا بود دکتر میلی منفرد طی کند و نگذاشتند، بنا بود دکتر توفیقی ادامه دهد نگذاشتند، ادامه راه برای دکتر فرجی دانا ممکن نشد، اما همان راه را دکتر نجفی ادامه داد و همان راه را قرار بود نیلی احمد آبادی و دکتر احمدی دانش آشتیانی ادامه دهند و امروز نیز دکتر فرهادی همان راه را ادامه خواهد داد.

روحانی با بیان اینکه در دنیای امروز نمی‌توان به افکار عمومی و قضاوت مردم بی‌اعتنا بود، گفت: اگر می‌خواستیم وزیری را برای دانشگاه تعیین کنیم و در این ارتباط نمی‌خواستیم به نظر دانشگاه وقعی بگذاریم می‌توانستیم کسی را برگزینیم و با صاحبان نفوذ سر و سری داشته باشیم و از مجلس رای اعتماد بگیریم تا او بر مسند قدرت بنشیند اما مبنای این دولت این چنین نیست.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه مبنای ما از روز اول این بود که در همه امور تخصصی با صاحبان آن امر در مشورت باشیم، گفت: خوشحالم که در این رفت و آمدها به مجلس برای جلب رای اعتماد، نظر‌سنجی در دانشگاه‌ها صورت گرفت و آن نظر‌سنجی تایید کرد که راه دولت یازدهم در دانشگاه‌ها مورد تایید استادان و دانشجویان است. دولت نسبت به دانشگاه‌ها خط و راهی داشته که یکی است و از آن راه باز‌گشت نخواهد کرد.

امیدوارم اقلیت از منافع زود‌گذرش بگذرد

رئیس قوه مجریه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و سیاست خارجی دولت یازدهم گفت: «صدها و هزاران شرکت، امروز منتظر شرایط آینده‌ای هستند که بتوانند وارد ایران شوند و کشور را از لحاظ سرمایه‌گذاری و سرمایه‌های مورد نظر تامین کنند، حالا اقلیتی داریم که از این وضع خیلی خوشحال نیستند آنها هم ان‌شاء‌الله از منافع زودگذرشان بگذرند، سیاست خارجی ما هرچه موفق باشد به نفع مردم و ثبات کشور است.

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه در همه زمینه‌ها، قدم‌های بلندی را با همت و کمک شما برداشته ایم، گفت: در سیاست خارجی هم همچنین، امروز جایگاه ایران در افکار عمومی دنیا و در میان سیاستمداران دنیا با چند سال پیش، زمین تا آسمان متفاوت است.

روحانی افزود: مردم سراسر جهان نسبت به فضا و امنیت ایران اعتماد کرده‌اند و شما می‌بینید که هتل‌های ما که درسال ۹۱ خالی بود و در ۹۲ تا حدی رونق پیدا کرده بود، در سال ۹۳، هتل‌ها در سراسر کشور مخصوصا در مناطق گردشگری تا تابستان سال آینده هم رزرو شده است، این به معنای اشتیاق جهان برای آمدن به کشور است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: ما همه باید در ارزش‌ها اجماع‌ نظر پیدا کنیم، نظر مشترک پیدا کنیم، امروز دنیا باور دارد، قبلا هم این جور بوده قاعدتا دنیا باور نمی‌کرده اما امروز دنیا باور دارد که مذاکرات ما جدی، منطقی و رو به جلو است و هیچ کسی در این تردید ندارد.

روحانی سخنانش را با این جمله پایان داد: باید دست به دست هم دهیم و من خواهش می‌کنم از دولت نقد کنید و در جایی که تشخیص می‌دهید راه دولت درست است حمایت کنید، بدون حمایت و نقد شما نمی‌توانیم به نقطه هدف و مقصد نهایی دست پیدا کنیم.