ایسنا: علیرضا بیگدلی، سفیر ایران در آنکارا در صفحه فیس‌بوکش نوشت: «در پاسخ به سفر آقای نعمت‌زاده (وزیر صنعت، معدن و تجارت) به آنکارا، آقای زیبکچی، وزیر اقتصاد ترکیه هفته آینده به تهران می‌رود.» او گفت که برای توسعه تجارت در سال 2015 بسته‌های کاری در نظر گرفته شده است.

همزمان نیهات زیبکچی، وزیر اقتصاد ترکیه در سفر به شهر وان در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره بروز مشکلاتی میان ایران و ترکیه جهت گسترش روابط اقتصادی، گفت: «میان دو کشور به نظر می‌رسد که مشکلاتی وجود دارد اما من مطمئنم که این مشکلات گذرا هستند.» به گزارش روزنامه ترکیه، او با اشاره به امضای موافقت‌نامه تجاری میان ایران و ترکیه که بر اساس آن ۱۶۰ کالا بدون دریافت عوارض گمرکی صادر و وارد می‌شود، گفت: «از اول ژانویه این موافقت‌نامه اجرا می‎شود.»

رفاقتی از جنس رقابت

همزمان با این تحولات، روز شنبه کارشناسان ایرانی و ترکیه‌ای در نشستی در مرکز مطالعات وزارت خارجه، روابط تهران و آنکارا را در بستر تاریخ مرور کرده و این روابط را رفاقت‌آمیز اما همراه با رقابت عنوان کردند. به گزارش «ایرنا»، در این نشست، زمینه‏های مشترک تاریخی و فرهنگی بین دو کشور، سیاست خارجی، شباهت‏ها و تضادها، فرصت‏ها و تهدیدها بررسی شد. «محمت سیت دانلی اوغلو» کارشناس ترک از جمله سخنرانان این نشست بود که روابط ایران و عثمانی در گذشته را مثبت دانست و گفت: «فرهنگ عثمانی از فرهنگ و تاریخ ایران تاثیر پذیرفته است و فارسی دانستن در دربار عثمانی یک افتخار بوده است. داوود فیرحی، کارشناس «دین و مدرنیته» نیز درباره اسلام و مدرنیته در ایران و ترکیه توضیح داد و جریان شیعه را جریانی دانست که می‏خواهد با استناد به دین مبین اسلام، مشکلات روز را حل کند. همچنین جعفر حق‌پناه کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به برنامه ۲۰ ساله سند چشم‌انداز ایران گفت: «ترکیه نقش مهمی در کمک به ایران برای توسعه ایفا می‏کند. او معتقد است ایران و ترکیه هر دو منافع مشترکی در مبارزه با افراطی گری، تروریسم و در کنار آن، افزایش مبادلات تجاری دارند.» محمدکاظم سجادپور، استاد روابط بین‌الملل دانشکده مطالعات وزارت خارجه هم ابراز عقیده کرد که با درگیر شدن مصر در مشکلات داخلی، اکنون عربستان، ایران و ترکیه بازیگران اصلی خاورمیانه هستند. او معتقد است دو کشور با وجود اختلاف‌نظر در موضوعاتی مانند بحران سوریه توانسته‌اند با هم روابط کاری خوبی داشته باشند. در ادامه این نشست، محمد گنجی‌دوست، اولین سفیر ایران در ترکیه بعد از انقلاب، یافتن زمینه‏های مشترک همکاری بین دو بازیگر مهم ایران و ترکیه را به نفع دو کشور دانست و گفت: «قدرت‏های زیادی در دنیا وجود دارند که با هم رقابت دارند اما در عین حال علایق و زمینه‎های مشترک همکاری دوجانبه را نیز دنبال می‏کنند.» حمید احمدی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز خواستار استفاده از دیپلماسی فرهنگی برای بهبود روابط ایران و ترکیه شد و گفت: «فرهنگ هم می‏تواند به عنوان یک فرصت و هم به عنوان یک تهدید عامل بهبود یا تضعیف روابط دو کشور شود.»