لزوم تقویت رویکرد ملی در رسانه ملی

گروه خبر: انتقاد دولتی‌ها به صدا و سیما حالا آشکارتر از پیش شده است؛ انتقاداتی که بیش از هر موضوعی، نحوه اطلاع‌رسانی و انتشار اخبار در رسانه‌های وابسته به صدا و سیما را نشانه گرفته است. آنچه علاوه‌بر انتقاد هفته گذشته رئیس‌جمهوری از این سازمان، این رویکرد انتقادی را آشکارتر کرده است، اظهارنظر دیروز سخنگوی دولت درباره انتشار اخبار در صدا و سیما است. محمدباقر نوبخت که دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت به میان خبرنگاران آمده بود، تاکید کرد: «در صدا و سیما نیروهای بسیار فهیم و علاقه‌مند به کشور وجود دارد، ولی این که برخی بخش‌های تولیدی و خبری بخواهند مطالب غیر‌واقعی و غیر‌اخلاقی نشان دهند درست نیست.» بر اساس آنچه «ایرنا» از این نشست خبری گزارش داده است، سخنگوی دولت با بیان اینکه اخلاق فقط بخش‌های منکراتی که در ذهن برخی هست، نیست، گفت: «دروغ گفتن، تحریف کردن و ذهن جامعه را با یک کلمه و جمله مشوش کردن هم غیر‌اخلاقی است و به همین جهت ما انتظار داریم جناب آقای سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما بتواند به نحو شایسته‌ای نسبت به افزایش و ارتقای جایگاه رسانه ملی اقدام کند.»

او در شرایطی که از لزوم تعامل دولت با صدا و سیما سخن می‌گفت، تاکید کرد: «در برخی از موارد صدا و سیما این فرصت را فراهم می‌کند تا دولت بتواند نظرات خود را بیان کند، اما در برخی موارد ریاست این سازمان باید تجدید نظر کند؛ چون احساس می‌شود که در جایگاه و رویکرد ملی صحبت نمی‌شود.»

اگرچه این اولین بار نیست دولت از عملکرد خبری شبکه‌های وابسته به صدا و سیما انتقاد می‌کند، اما به نظر می‌رسد با تغییر ریاست این سازمان، دولت امید بیشتری به بهبود تعاملات با صدا و سیما دارد. سه روز پیش نیز حسن روحانی در بیست و نهمین دوره تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی با انتقاد از رسانه ملی گفته بود: «صدا و سیما از فرصت انتقاد استفاده می‌کند، ولی زبانش به بیان دستاوردهای دولت نمی‌چرخد.»

فرصت‌های غیر‌رسمی در بهبود روابط با همسایگان

نوبخت در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی‌بر اینکه چرا از ظرفیت بالای آقای هاشمی رفسنجانی برای ارتباط با عربستان استفاده نمی‌شود، گفت: «دولت غیر‌از فرصت‌های مطلوبی که به‌صورت غیر‌رسمی در اختیار دارد از طریق دستگاه دیپلماسی می‌تواند اقدامات لازم را انجام دهد و از همه این ظرفیت‌ها به تناسب شرایط برای استیفای حقوق ملت و داشتن روابط بهتر با همسایگان در حال استفاده است.»

۷/۴ میلیارد دلار برای گازرسانی روستاها و شهرها

سخنگوی دولت همچنین با بیان اینکه شورای اقتصاد برای رفع محرومیت‌ها و افزایش تولید در روستاها و شهرها مصوبه‌ای را تصویب کرد، گفت: «براساس مصوبه دولت، وزارت نفت با اختصاص ۷/۴ میلیارد دلار به تمامی روستاها و شهرهای فاقد گاز، گازرسانی می‌کند. به گفته نوبخت، همه روستاهایی که حداقل ۲۰ خانوار یا ۱۰۰ نفر جمعیت داشته باشند، مشمول این مصوبه می‌شوند. او یادآوری کرد: برای گازرسانی به این روستاها وزارت نفت از روش‌های مختلفی استفاده می‌کند تا به بیش از ۲ میلیون و ۳۶۳ هزار خانوار گازرسانی انجام شود.»

سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری

سخنگوی دولت مصوبه دیگر شورای اقتصاد را سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۱۵ میلیارد دلاری برای ایجاد ظرفیت تولید و فرآورش بیش از ۵۵۰ هزار بشکه نفت در روز اعلام کرد و گفت: این سرمایه‌گذاری مربوط به میادین آزادگان شمالی، جنوبی، یاران جنوبی و خط انتقال آنها به پایانه‌های صادراتی است.

انعکاس غلط در رسانه‌ها

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در این نشست خبری به جلسه مشترک وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس صندوق توسعه ملی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه ومحاسبات مجلس و دادستان دیوان محاسبات اشاره کرد و افزود: این جلسه بار دیگر نشان داد که به جای طرح مسائل حقوقی و کارشناسی در سطح عمومی باید به برگزاری جلساتی معطوف شود که طرفین حرف‌های هم را مستقیما بشنوند. نوبخت تاکید کرد: برگزاری این جلسات موثرتر خواهد بود تا اینکه به رسانه‌ها واگذار شود.

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به اخبار منتشر شده درباره برداشت دولت از صندوق توسعه ملی گفت: در پایان این جلسه مشترک بیانیه‌ای صادر شد که متاسفانه برخی از رسانه‌ها عبارات آن را صحیح منعکس نکردند که از نظر حقوقی معانی متفاوتی پیدا می‌کند.

نوبخت با یادآوری اینکه احمد توکلی، غلامرضا مصباحی مقدم، غلامرضا تاجگردون و الیاس نادران در این جلسه مشترک حضور داشتند، تاکید کرد: جملات و کلماتی در بیانیه مشترک انتخاب و استفاده شد که با دقت به مفاهیم و مضامین حقوقی آن واقعیت را به‌صورت صریح و شفاف بیان کند. سخنگوی دولت از درایت اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در این باره تشکر کرد.

ادامه سخنگویی دولت

نوبخت همچنین درباره ادامه سخنگویی دولت با توجه به مسوولیت جدید ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، با بیان اینکه تغییری در حوزه کاری پیش آمده که در واقع ادغام دو معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و سرمایه نیروی انسانی رئیس‌جمهوری است، گفت: اما سخنگویی شغل دیگری محسوب نمی‌شود، اگرچه فکر می‌کنم سخنگویی دولت کار دشوارتری است، اما کاری که در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام می‌شود کاری تخصصی است که از سال‌های گذشته و در زمان نمایندگی مجلس به آن پرداخته‌ایم.

او همچنین گفت: «سخنگویی، امانتداری جمعی است که کلمات نسنجیده در آن می‌تواند باعث تضییع حقوق و تکدر برخی شود به همین جهت کار دشواری است، اما زمانبر نیست.»

تکذیب خبر استعفای وزیر صنعت

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه آیا وزیر صنعت استعفا داده است یا خیر، گفت: من این خبر را رد می‌کنم.