گروه خبر: به دنبال حمله خمپاره‌ای از سوی تکفیری‌ها به حوالی حرم امامین عسکریین(ع) در شهر سامرا، نیروهای ایرانی مدافع حرم در عراق به حالت آماده باش در آمده‌اند. علی کاظمی، معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات دوشنبه شب با اعلام این خبر همچنین گفت که خوشبختانه حرم و محوطه آن صدمه‌ای ندیده است. به گزارش خبرگزاری فارس، او همچنین با اشاره به توقف این حملات، وضعیت سامرا را آرام اعلام و در مورد تعداد مجروحان این حملات گفت: «زائران و خدمه ستاد بازسازی عتبات عالیات در سلامت کامل به‌سر می‌برند و تاکنون گزارشی درباره مجروح و زخمی شدن احتمالی زائران به ویژه زائران ایرانی به دست ما نرسیده است.» شهر سامرا در ۱۱۰ کیلومتری شمال بغداد، یکی از شهرهای عمدتا سنی‌نشین است که برخی از اماکن مقدس شیعیان نیز در آن واقع شده‌‌است. با این حال گروه تروریستی داعش از ماه گذشته حملات خود را برای تصرف این شهر تشدید کرده ‌است. عملیاتی که البته با دفاع از این شهر استراتژیک ازسوی ایرانی‌ها روبه‌رو شده است و حتی در این راه برخی از سرداران سپاه نیز به شهادت رسیده‌اند. اوایل ماه جاری سردار حمید تقوی، از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در راه دفاع از این شهر به شهادت رسید. به دنبال این رویداد، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای از شهادت سردار حمید تقوی از فرماندهان قرارگاه رمضان در دوران دفاع مقدس در حین انجام «ماموریت مستشاری» برای مقابله با تروریست‌های تکفیری و داعش در سامرا خبر داده بود. در این اطلاعیه آمده بود: «سردار سرتیپ پاسدار حمید تقوی پس از دوران دفاع مقدس در عرصه‌های مختلف پاسداری از انقلاب اسلامی و مقابله با دشمنان اسلام و جبهه‌ مقاومت و بیداری اسلامی نقش‌آفرینی‌های ارزشمند و ماندگاری داشته و سرانجام در حین انجام ماموریت مستشاری به ارتش و بسیج مردمی عراق برای مقابله با تروریست‌های تکفیری و داعش در شهر سامرا و در جوار مرقد مطهر امام عسکری(ع) به شهادت رسید.» به هر حال دفاع از سامرا و دیگر شهرهای مذهبی عراق به اندازه‌ای برای ایران حائز اهمیت است که علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در مراسم تشییع پیکر شهید تقوی گفته بود: «اگر تقوی‌ها در سامرا خون ندهند، ما باید در سیستان، آذربایجان، شیراز و اصفهان خون بدهیم.» به گزارش خبرگزاری فارس، او همچنین اضافه کرده بود: «شایعه‌‌پراکنان بیمار، این روزها به ترویج این سوال می‌پردازند که چه نسبتی بین سامرا و حمید تقوی وجود دارد و ما را چه کار به اینکه در عراق و سوریه چه می‌گذرد؛ پاسخ این سوال روشن است.» پیش از او، حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران هم در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا اعلام کرده بود: «اگر شهرهای مقدسی مثل کربلا و نجف در اشغال تروریست‌ها قرار بگیرد از هر امکانی استفاده خواهیم کرد.» روحانی همچنین بارها تاکید کرده‌است که شهرهایی که در عراق عتبات مقدسه در آن قرار دارند، خط قرمز ما هستند. از همین رو از روز گذشته با تشدید حملات داعش به شهر سامرا، نیروهای ایرانی مدافع حرم در سامرا به حالت آماده‌باش در آمده‌اند. آنچه موضوع دفاع نیروهای ایرانی از اماکن مذهبی و حضور نیروهای مستشار ایرانی در عراق را در رسانه‌ها بازتاب وسیعی داد، انتشار عکس‌هایی از سردار قاسم سلیمانی در کنار نیروهای نظامی عراقی در جنگ با داعش بود.

خبرگزاری آسوشیتد‌پرس از اولین رسانه‌هایی بود که از حضور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای ویژه سپاه قدس در عراق و بازدید مداوم او از مناطق مختلف جنگی عراق مخصوصا سامرا که در محاصره نیروهای داعش است، خبر داد.

شبکه المنار نیز ماه گذشته به نقل از مبارزان عراقی اعلام کرد که در جریان آزادسازی مسیر سامرا - بغداد، سردار سلیمانی در کنار آنها می‌جنگید و هر اندازه فرماندهان گردان‌ها از او خواهش ‌کردند تا مراقب خود بوده و به عقب بازگردد، او اعتنایی نکرد و مانند یک سرباز در کنار ما بود. در این میان هر چند مقامات عراقی نیز حضور نیروهای نظامی ایران در عراق را تکذیب می‌کنند، اما بر کمک مستشاری ایران به عراق در جنگ با نیروهای داعش تاکید می‌کنند. هادی العامری، نماینده پارلمان عراق و دبیر کل سازمان بدر نیز چندی پیش در یک گفت‌وگو درباره حمایت‌های ایران از عراق در مقابله با داعش گفت: «نیروهای نظامی ایران کمک‌های تسلیحاتی و مشاوره‌ای به عراق می‌کنند و همه مسوولان عراقی اعتراف می‌کنند که اگر این کمک‌ها نبود اکنون خبری از عراق نبود. ما از کمک‌های ایران که تجربه بسیار بالایی در جنگ دارد، قدر‌دانی و تشکر می‌کنیم.» به گفته او حضور ایران در عراق تنها محدود به مستشاران این کشور و پشتیبانی تسلیحاتی از عراق است و شهدای ایران در عراق مانند سردار تقوی نیز مستشار هستند، نه رزمنده.

نفوذ ایران در عراق

در همین حال روز گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: «از نگاه اکثر عراقی‌ها، بهترین متحد کشورشان در جنگ علیه گروه تروریستی داعش، نه آمریکا است و نه جبهه ائتلافی، بلکه ایران است که موفق به متوقف کردن پیشروی افراط‌گرایان شده است.» به گزارش «انتخاب»، ایران به‌طور موثر مسوولیت دفاع از عراق را در مقابل گروه تروریستی داعش برعهده گرفته و دست کمکی را که عراق به سمت آنها دراز کرده بود، به گرمی فشرده است. این گزارش می‌افزا‌ید: «هواپیمای نظامی ایران روزانه دو یا سه بار در فرودگاه بغداد می‌نشیند و مهمات لازم در اختیار نیروهای عراقی قرار می‌دهد. بر اساس این گزارش، ژنرال سلیمانی مشهورترین ژنرال ایران و مشاورانش در حال سازماندهی نیروهای عراقی هستند و نتیجه آن شده‌است که نفوذ تهران در عراق بیشتر از سابق شده و به سطح بی سابقه‌ای رسیده است.» استوارت جونز سفیر آمریکا در عراق نیز گفته است که ایران نقش مهمی در مبارزه با گروه داعش ایفا می‌کند. به هر ترتیب ایران این بار هم برای دفاع از اماکن مذهبی در عراق پیشقدم شده و نیروهایش به حالت آماده باش در آمده‌اند.