ایرنا: وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و عراق از ۱۲ میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد. علی طیب‌نیا که برای شرکت در کمیسیون عالی مشترک ایران و عراق به همراه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در صدر هیاتی سیاسی و اقتصادی به بغداد سفر کرده است زمینه‌ همکاری‌های تجاری ایران در عراق را به‌ویژه در صدور خدمات فنی و مهندسی بسیار مناسب ارزیابی کرد.

وی افزود: عراق با وسعت زیاد و جمعیت بالا دارای مرزهای طولانی با ایران است، همچنین درآمد نفتی قابل توجهی دارد و به همین دلیل در این کشور ظرفیت مناسبی برای افزایش روابط تجاری با ایران وجود دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی به سطح تجاری ۱۲ میلیارد دلاری ایران و عراق اشاره و تصریح کرد: باتوجه به اینکه عراق در حال حاضر در حال سازندگی است، جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری و ارائه خدمات فنی و مهندسی به‌ویژه در عرصه راه‌سازی، احداث نیروگاه و سدسازی به این کشور است.

طیب‌نیا تاکید کرد: ایران کشوری با توانمندی تخصصی بالا است و به نظر می‌رسد کشور عراق نیز بازار خوبی برای پیمانکاران ایرانی و شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی ایرانی است.

وی همچنین به آمار توریسم مذهبی دو کشور ایران و عراق اشاره و اظهار کرد: سالانه میلیون‌ها نفر از ایرانیان برای زیارت به عراق و بسیاری از اتباع عراقی به ایران سفر می‌کنند بنابراین همکاری دو کشور در این عرصه نیز می‌تواند افزایش یابد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: با احتساب مبادلات کالا، ارائه خدمات فنی و مهندسی و توجه به توریسم، حجم مبادلات دو کشور از ۱۲ میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

طیب‌نیا یادآور شد: ایران در این عرصه همکاری، هیچ رقیبی ندارد و باید سعی کرد محدودیت‌های موجود را برای ارتقای مناسبات اقتصادی برطرف کرد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به امضای ۱۰ یادداشت تفاهم همکاری بین ایران و عراق در جریان سفر معاون اول رئیس‌جمهوری چرا هیچ تفاهم‌نامه اقتصادی به امضای مقامات دو کشور نرسید، گفت: تفاهم‌نامه‌های اقتصادی پیش از این به امضای دو طرف رسیده بود بنابراین زمینه دیگری برای امضای تفاهم‌نامه وجود نداشت، در حال حاضر بحث تنظیم روابط بانکی و بیمه‌ای بین دو کشور مطرح است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین دیدار دیروز خود با هوشیار زیباری وزیر اقتصاد عراق را بسیار موثر دانست و اظهار کرد: در این دیدار زیباری قول داد که در اسرع وقت موارد مطرح شده را عملیاتی کند و برخی محدودیت‌های موجود نیز برطرف شود.

طیب‌نیا تاکید کرد: در این دیدار برخی موارد روشن با پیشنهادهای مشخص برای افزایش سطح مبادلات اقتصادی مطرح شد که وی قول مساعدت و پیگیری داد.