تشدید جنگ سرد اوباما و نتانیاهو

گروه دیپلماسی: روابط راهبردی آمریکا و اسرائیل این روزها بیش از هر زمان دیگری در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما بر سر برنامه هسته‌ای ایران شکرآب است. از بی‌میلی مقامات ارشد کاخ سفید برای سخنرانی نتانیاهو در کنگره گرفته تا اعلام نکردن جزئیات توافق هسته‌ای با تهران، موجب شده تا نخست‌وزیر اسرائیل، آخرین تلاش‌های خود را برای وقفه در روند مذاکرات ایجاد کند. بنیامین نتانیاهو در تازه‌ترین اظهارات خود از اقدام اوباما در پنهان کردن اطلاعات مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران از تل‌آویو انتقاد کرده و گفته است: «اگر کسانی می‌گویند که این توافق هسته‌ای یک توافق خوب است، چرا باید جزئیات آن را از ما پنهان کنند؟ من به واشنگتن خواهم رفت، چون باید هر چه در توان دارم برای جلوگیری از یک توافق بد هسته‌ای به کار گیرم.» موضوع سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا و در آستانه انتخابات اسرائیل باعث شده تا رقبای انتخاباتی نتانیاهو اعتراض خود را به این مساله نشان دهند و همچنین مقامات کاخ سفید نیز گفته‌اند که در این سخنرانی شرکت نخواهند کرد، چرا که در گرماگرم مذاکرات هسته‌ای، این سخنرانی مخرب خواهد بود.

اگر توافق با ایران خوب است چرا از ما پنهان می‌کنید؟

به گزارش عصر ایران، روزنامه اسرائیلی هاآرتص، با انتشار گزارشی از تصمیم جدید دولت اوباما برای محدود کردن تبادل اطلاعات با اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌ای ایران از بیم سوءاستفاده نتانیاهو از این اطلاعات در جهت تخریب روند مذاکرات خبر داده است. سخنان چند روز گذشته نتانیاهو که در جمع روسای سازمان‌های یهودی آمریکا بیان شد، حاکی است که ظاهرا موضوع محدود کردن تبادل اطلاعات مذاکرات هسته‌ای با ایران از سوی دولت اوباما واقعیت دارد. نتانیاهو گفت: «وقتی ایران از پیشنهادهای مربوط به معامله هسته‌ای در شرف وقوع اطلاع دارد، این طبیعی است که اسرائیل نیز باید از جزئیات آن اطلاع داشته باشد.»

نخست‌وزیر افراطی اسرائیل بار دیگر تاکید کرد که او حتما و به‌رغم مخالفت دولت اوباما به واشنگتن سفر خواهد کرد و به دعوت رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در نشست مشترک کنگره در روز ۳ مارس (۱۷ اسفند) سخنرانی خواهد کرد. در مقابل اما سفیر اسرائیل در روزنامه هاآرتص نوشته است که رهبران یهودی و دموکرات‌ها از نتانیاهو و جمهوری‌خواهان خواسته‌اند تا سخنرانی نتانیاهو در کنگره را به بعد از انتخابات اسرائیل موکول کنند، اما به گفته یک مقام ارشد، آنها از چنین درخواستی خودداری کرده‌اند. نتانیاهو گفت: «من به واشنگتن خواهم رفت، چون باید هر چه در توان دارم برای جلوگیری از یک توافق بد هسته‌ای به کار گیرم. اما این مساله که سخنرانی من تا چه میزان می‌تواند جلوی یک توافق بد با ایران را بگیرد راستش را بخواهید نمی‌دانم.» نتانیاهو با انتقاد از پیشنهادهای قدرت‌های جهانی به ایران در قالب گروه ۱+۵ و توافق در شرف وقوع هسته‌ای با ایران مدعی شد: «من مخالف یک توافق هسته‌ای با ایران نیستم. من مخالف توافق بد با ایران هستم و برای همین می‌خواهم به واشنگتن بروم. من این موضوع را در قالب رقابت‌های سیاسی داخلی اسرائیل نمی‌بینم. موجودیت اسرائیل مساله‌ای حزبی و جناحی نیست.» دیوید ایگناتیوس خبرنگار روزنامه واشنگتن پست روز دوشنبه ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) در مطلبی در این روزنامه به موضوع محدود کردن تبادل اطلاعات با اسرائیل از سوی آمریکا اشاره کرده و نوشت: «تصمیم به کاهش تبادل اطلاعات حساس در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران از زمانی کلید خورد که دفتر نتانیاهو جزئیاتی از مذاکرات حساس هسته‌ای را افشا کرده بود. از جمله این پیشنهاد اینکه آمریکا به ایران اجازه غنی‌سازی اورانیوم با ۶۵۰۰ سانتریفیوژ یا بیشتر را به عنوان بخشی از توافق نهایی داده است.» مقامات دولت اوباما معتقد بودند که این گزارش‌ها گمراه‌کننده بوده است، زیرا تعداد سانتریفیوژها در واقع بخشی از یک بسته است که شامل اندازه ذخایر هسته‌ای ایران و نوع سانتریفیوژهایی است که به کار گرفته می‌شود. اسرائیل مدعی شده است، در این معامله که ۵۰۰ سانتریفیوژ پیشرفته را در اختیار ایران قرار می‌دهد، احتمال نزدیک شدن ایران به ساخت بمب را نسبت به اجازه داشتن ۱۰ هزار سانتریفیوژ از نسل قدیمی را افزایش می‌دهد. همچنین به گزارش اورشلیم‌پست، وندی شرمن مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای آمریکا و سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا گفته‌اند که اطلاعات مربوط به پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای را برای مقامات اسرائیل به‌روز‌رسانی نخواهند کرد. با این حال قرار است کوهن پایان هفته جاری برای دیدار با شرمن و رایس به واشنگتن سفر کند.

محدودیت برای سخنرانی نتانیاهو در کنگره

همزمان با این تحولات، رئیس کمیسیون انتخابات اسرائیل در آستانه سفر نتانیاهو نخست به کنگره آمریکا برای سخنرانی درباره آنچه پیرامون «خطر برنامه هسته‌ای ایران» عنوان کرده است، محدودیت وضع کرد. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، کمیسیون انتخابات رژیم صهیونیستی روز دوشنبه ۲۷ بهمن دستور داده است که پوشش زنده تلویزیونی سخنرانی نتانیاهو در میان قانون‌گذاران آمریکایی با پنج دقیقه تاخیر پخش شود و هر جا که ظن استفاده نخست‌وزیر اسرائیل از فرصت به دست آمده برای کمپین انتخاباتی برود، آن قسمت را پخش نکنند. قرار است سخنرانی نتانیاهو دو هفته قبل از برگزاری انتخابات اسرائیل، در کنگره آمریکا ایراد شود، موضوعی که با مخالفت صریح کاخ سفید مواجه شده است. این دعوت نه تنها واکنش حزب دموکرات و دولت آمریکا را در پی داشت، بلکه رقبای نتانیاهو نیز به شدت از این اقدام انتقاد کرده‌اند. انتخابات اسرائیل ۲۶ اسفندماه برگزار شد. اکنون با اوج گرفتن اعتراض رقبای نتانیاهو، سلیم جبران رئیس کمیسیون انتخابات اسرائیل گفته است که سخنرانی نخست‌وزیر باید با پنج دقیقه تاخیر در اسرائیل پخش شود و سردبیران خبر هر سخنی که مشکوک به تبلیغ برای کمپین انتخاباتی نتانیاهو است، حذف کنند. او در بیانیه‌ای که منتشر کرده، می‌گوید: «هر سخنی که بوی جناحی دهد باید حذف شود.» باراک اوباما گفته است که در جریان سفر نتانیاهو به آمریکا با وی دیدار نخواهد کرد، زیرا به گفته وی، مقام‌های آمریکا با مقامات هیچ کشوری در آستانه انتخابات آنها دیدار نمی‌کنند. رئیس‌جمهوری آمریکا این انتقاد را نیز مطرح کرده است که در گرماگرم مذاکرات هسته‌ای با ایران، سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره علیه این مذاکرات، مخرب خواهد بود.

انتقاد رئیس رژیم صهیونیستی از نتانیاهو

همچنین رئیس رژیم صهیونیستی از تصمیم بنیامین نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره آمریکا انتقاد کرد. به گزارش «ایسنا»، به نقل از روزنامه اورشلیم‌پست، روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی در یک سخنرانی در موسسه‌ای در شهر تل‌آویو به‌طور تلویحی از تصمیم اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم برای سخنرانی در کنگره آمریکا و همچنین آنچه او تاکتیک‌های تبلیغاتی کم عمق خواند، انتقاد کرد. ریولین در این سخنرانی گفت: «من معتقدم اگر سخنرانی در صحنه بین‌المللی در مورد خطرات موجود و تهدیدات پیش روی ما مناسب است، بیشتر از آن باید به دنبال گفت‌وگوی مستقیم و صبورانه به زبان عبری با مردم در داخل اسرائیل باشیم.» رئیس رژیم صهیونیستی همچنین گفت: «مردم اسرائیل از تلاش‌هایی که به منظور تخدیر ذهن آنها با طعنه و خودمحوری انجام می‌شود خسته شده و کاسه صبرشان لبریز شده است.»

تشدید جنگ سرد اوباما و نتانیاهو