گروه دیپلماسی: معاون اول رئیس‌جمهوری در سفر به عراق گفت که تحولات اخیر منطقه نشان می‌دهد تکیه بر نفت چالش جدی پیش روی ایران و عراق است و به همین دلیل دو کشور باید برای توسعه صنعت و اقتصاد خود بدون اتکا به نفت گام بردارند. به گزارش «ایرنا» اسحاق جهانگیری در سفر به بغداد، روز گذشته در جمع تجار و بازرگانان ایرانی گفت که ایران کاهش قیمت نفت را توطئه سیاسی علیه کشورهای مستقل می‌داند و امیدوار است به همت کشورهایی همچون ایران و عراق نفت به جایگاه واقعی خود بازگردد.

جهانگیری تاکید کرد: «ایران وعراق باید شرکای خود را پیدا کنند و شرکای خود را توسعه دهند، مسیر توسعه روابط دو کشور بازگشت‌ناپذیر است.» معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین گفت: «اراده سیاسی رهبران دو کشور در ارتقای مناسبات دوجانبه است و برای اینکه این اراده جنبه عملی به خود بگیرد سرمایه گذاران، بازرگانان، تجار و فعالان بخش خصوصی دو کشور نقش تعیین‌کننده دارند.»

اسحاق جهانگیری همچنین در دومین روز از سفر خود به عراق با «فواد معصوم» رئیس‌جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. معاون اول رئیس‌جمهوری که برای شرکت در کمیسیون عالی مشترک ایران و عراق به بغداد سفر کرده است، با رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد. در این دیدار که در کاخ ریاست‌جمهوری عراق (قصرالسلام) انجام شد، اسامه نجیفی و ایاد علاوی معاونان رئیس‌جمهوری این کشور نیز حضور داشتند.

جهانگیری روز دوشنبه در نخستین دیدار خود با مقامات عراقی با حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. علاوه بر آن جهانگیری در اولین روز سفر خود در نشست کمیسیون مشترک دو کشور شرکت کرد و پس از آن در حضور وی و نخست‌وزیر عراق ۱۰ یادداشت تفاهم به امضا رسید. دیدار با سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق نیز دیگر برنامه روز اول سفر معاون اول رئیس‌جمهوری به همسایه غربی ایران بود. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه سفر خود به عراق همچنین با سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که در مجلس اعلای عراق انجام شد، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، عباس آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی حضور داشتند. روابط دوجانبه، شرایط عراق و منطقه از محورهای اصلی دیدار معاون اول رئیس‌جمهوری ایران با رئیس مجلس اعلای عراق بود. جهانگیری پس از این دیدار به همراه هیات ایرانی در ضیافت ناهار ائتلاف شیعه شرکت کرد.