برای پیشرفت علم و دانش از کسی اجازه نمی‌گیریم

گروه خبر: رئیس‌جمهو ری روز گذشته پس از بازدید از نمایشگاه تازه‌ترین دستاوردهای فضایی کشور هشدار داد «هیچ کس نباید به ذهنش خطور کند که چون در حال مذاکره، تعامل و بحث با دنیا هستیم، ممکن است علم و دستاوردهایمان را کنار بگذاریم.» حسن روحانی همچنین تصریح کرد: گاهی برخی کلمات و موضع‌گیری‌ها به دشمن کمک می‌کند تا بهانه‌گیری‌های خود را ادامه دهد و اتهام‌های بی‌اساس و ناروا را به ملت ایران وارد کند و در لابه‌لای کلمات چیزی پیدا کند و بگوید آنها خودشان نیز نسبت به اتهامات وارده معترفند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی گفت: دستاوردهای غرورآفرین دانشمندان ایرانی نشان می‌دهد که آنان برای پیشرفت و سلطه بر فضا و فناوری هوافضا، قاطع و مصمم هستند. حسن روحانی در بزرگداشت روز فناوری فضایی با تاکید بر اینکه «همه به‌خاطر داشته باشند جمهوری اسلامی ایران برای پیشرفت در علم و دانش از کسی اجازه نگرفته و نخواهد گرفت»، گفت: اراده ملی ایران پیشرفت در همه فناوری‌های نوین از جمله هوافضا است. روحانی اظهار کرد: در جمهوری اسلامی ایران رهبر معظم انقلاب و همه مردم اراده کرده‌اند که زمینه برای فعالیت صاحب‌نظران و اندیشمندان در فناوری‌های پیشرفته آماده و مهیا شود.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه ملت ایران استعداد پیشرفت در همه فناوری‌های پیشرفته دنیای امروز نظیر بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، آی‌سی‌تی، هوافضا، داروسازی، علوم پزشکی و هسته‌ای را دارد، گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در سطح دنیا دستاوردها و پیشرفت‌های خود را عرضه کند. روحانی اظهار کرد: کار دولت این است که حربه بهانه‌گیری را از دست قدرت‌هایی که علیه ملت ایران و دستاوردهایش موضع دارند، خارج و آن را بی‌اثر کند. رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه گاهی اوقات دشمنان می‌خواهند با بهانه‌جویی درباره توسعه علمی یک کشور به مردم فشار بیاورند، افزود: کار دولت این است که بهانه را از دست دشمن بگیرد و ما این کار را شروع کرده و ادامه خواهیم داد تا روزی که معلوم شود حربه‌های آنها تخیلی و غیرواقعی است.

پیشرفت هسته‌ای با وجود مذاکرات

روحانی با ابراز پیشرفت‌های کشور در عرصه بیوتکنولوژی، داروسازی و علوم پزشکی گفت: در دولت یازدهم در زمینه هسته‌ای، پیشرفت‌های بسیاری کرده‌ایم، اما این پیشرفت‌ها تحت‌الشعاع مذاکرات پر سر و صدای هسته‌ای قرار گرفته وگرنه دولت یازدهم در این زمینه با شتاب بیشتری در حال حرکت است. رئیس‌جمهوری گفت: علوم هوا فضا و ماهواره، علوم کاربردی و راهبردی هستند که هم برای توسعه و هم برای جلوگیری از تهدیدات مورد نیاز است و کشور در زمینه هواشناسی، معادن، کشاورزی، منابع آب و زیرزمینی، ارتباطات، آموزش و پزشکی از راه دور و صدا و سیما به آن نیازمند است. روحانی ادامه داد: در زمینه هوا فضا گام‌های اول و دوم را برداشته‌ایم، اما راه زیادی پیش رو داریم. دولت یازدهم متوجه شد یک به‌هم‌ریختگی در مساله علوم فضایی از لحاظ ساختاری و تشکیلاتی وجود دارد. رئیس‌جمهوری ادامه داد: در بررسی‌ها دیدیم بسیاری از مراکز علمی اگر در جای خود قرار گیرند پیشرفت‌ها سریع‌تر و مطلوب‌تر خواهد بود؛ بنابراین ما هم سازمان فضایی و هم پژوهشگاه را در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دادیم. روحانی با تاکید بر کار دقیق و تقسیم کار دقیق بین دانشگاه‌های کشور در عرصه هوا فضا گفت: ما به چیزی شبیه کنسرسیومی از دانشگاه‌های مختلف نیاز داریم که هر کدام بخشی را دنبال کنند و در جایی کار ترکیب شود. مرکز ملی فضایی که در اختیار معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است می‌تواند برای هماهنگی در این زمینه فعالیت کند. رئیس‌جمهوری با اشاره به بحث مفصل راجع به فضا در هیات دولت، تصریح کرد: هر مقدار لازم باشد جلساتی در این زمینه برای بهبود فعالیت، اصلاح ساختار خواهیم گذاشت تا دولت بتواند به همه بخش‌ها از لحاظ مالی، فنی و هم‌افزایی کمک کند. روحانی ادامه داد: هم‌افزایی موجب سرعت در کارها و چابک‌سازی برای حرکت سریع‌تر رو به جلو خواهد شد، تا کشور بتواند از این دانش راهبردی و کاربردی که هم در کوتاه‌مدت و هم در درازمدت مورد نیاز کشور است، حمایت کند. رئیس‌جمهوری در ابتدای سخنانش با اشاره به تصمیم قاطع دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و بخش صنعت برای پیشرفت و سلطه بر فناوری فضایی گفت: در دنیای امروز دانش هوا فضا دانشی راهبردی است و کشوری که وارد این علم شود، بعدی از اقتدار ملی خود را توسعه داده و توانمند شده است. روحانی گفت: ملتی که می‌تواند ماهواره‌‌های مختلف بسازد و در چرخه ارسال آن به فضا، کنترل، هدایت و بهره‌برداری از ماهواره‌ها مستقل باشد، ملتی است که وارد جهان امروز شده است.

موفقیت در زمینه هوا و فضا در دو سال آینده

همچنین رئیس‌جمهوری در جریان بازدید از نمایشگاه تازه‌ترین دستاوردهای فضایی ایران اسلامی، با بیان اینکه در دولت یازدهم سه پرتاب جدید در عرصه هوا فضا داشته‌ایم، اظهار کرد: با پرتاب اخیر ماهواره فجر که بسیار موفقیت‌آمیز بود، ایران وارد مرحله جدیدی شده است. روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران جزو معدود کشورهایی است که در زمینه فضا به چرخه فعالیت در همه عرصه‌ها دست یافته است، گفت: ایران در دو سال آینده موفقیت‌های جدیدی در زمینه هوا - فضا به دست خواهد آورد و با توجه به تحولات ساختاری در دولت، سرعت کار ما برای دستیابی به مراحل بعدی سریع‌تر خواهد شد.

رونمایی از فضاپیمای سرنشین‌دار ایرانی

در همین حال به گزارش خبرگزاری تسنیم، در نمایشگاهی که دیروز رئیس‌جمهور از آن بازدید کرد، برای اولین بار از ماک آپ یک به یک فضاپیمای سرنشین‌دار ایرانی برای اولین بار رونمایی شد و طبق اخبار منتشره، قرار است این فضاپیما سال آینده به مدار زمین پرتاب شود.

دیدار روحانی با دو ورزشکار مدال‌آور

رئیس‌جمهوری همچنین دیروز در دیدار دو تن از ورزشکاران مدال آور کشور، با تاکید بر اینکه ورزشکاران باید برای جامعه به‌خصوص جوانان الگو باشند، گفت: قهرمانان همواره موجب دلگرمی، نشاط و غرور مردم هستند. حسن‌روحانی در دیدار «احسان حدادی» قهرمان پرتاب وزنه کشور و آسیا و «پرویز هادی» پهلوان سال ۱۳۹۳ کشور و دارنده مدال طلای بازی‌های آسیایی در رشته کشتی آزاد گفت: به اهتزاز درآمدن پرچم پرا فتخار جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های ورزشی در نتیجه تلاش و غیرتمندی ورزشکاران، هر ایرانی را در هر کجای دنیا خوشحال می‌کند و توانمندی‌های ایرانیان را به رخ جهانیان می‌کشد و به سهم خود از همه قهرمانان پرتلاش ایرانی تشکر می‌کنم.

محکومیت اقدام داعش در مورد مسیحیان

رئیس‌جمهوری شب گذشته در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی جنایت اخیر سربریدن ۲۱ شهروند مسیحی مصری در لیبی را ضدبشریت، ضداسلامی و اقدامی وحشیانه توصیف کرد و ضمن تسلیت به بازماندگان این جنایت و همدردی با آنان گفت: جمهوری اسلامی ایران این حرکت ضدبشری و وحشیانه را قاطعانه محکوم می‌کند.

به گزارش «ایرنا»، روحانی جنایات اخیر تروریست‌ها در منطقه را تاسف آور خواند و اظهار کرد: متاسفانه این اقدامات به نام اسلام و مسلمانان انجام می‌شود؛ درحالی‌که اعمال تروریستی و ضدانسانی این افراد هیچ سازگاری با اسلام ندارد.