مخفی کاری ایران در غنی‌سازی دروغی بزرگ است

گروه خبر: رئیس‌جمهوری دیروز روز پرکاری داشت. او ابتدا در اجلاس وزیران علوم، فناوری و نوآوری کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران حضور یافت و پس از آن در همایش روز ملی مهندسی شرکت کرد و البته در این بین پیامی هم به همایش «تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت» فرستاد، البته این تنها پیام او نبود. حسن روحانی در همایش روز ملی مهندسی پیامی هم به کشورهای عضو گروه ۱+۵ مذاکره‌کنندگان هسته‌ای فرستاد.

پیامی مبنی‌بر اینکه «مخفی‌کاری ایران در غنی‌سازی دروغی بزرگ» است. او در حالی دیروز به مذاکره‌کنندگان غربی پیام داد که چند روزی است ایران و آمریکا به‌عنوان دو طرف اصلی مذاکره‌کننده هسته‌ای با یکدیگر در ژنو در حال گفت‌وگو هستند. از این رو رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دیپلمات‌های ایران هماورد خوبی در میدان مذاکرات بوده‌اند، افزود: آنها در میدان رقابت و در مسیر راه هستند. ما چه به توافق نهایی موفق بشویم و چه ناموفق، آنها افتخار تاریخ و کشور ما هستند همانطور که مهندسان ما در اصفهان، نطنز و فردو و در رشته‌های مختلف افتخار ایران هستند.او همچنین در اجلاس وزیران علوم، فناوری و نوآوری کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با یادآوری اینکه مردم ایران طی ۱۲ سال اخیر تنها به دلیل پیگیری حق خود برای دستیابی به دانش و فناوری نوین انرژی هسته‌ای تحت شدیدترین فشارها قرار گرفته‌اند، ادامه داد: مجریان تحریم‌ها و کسانی که مدیریت امنیتی کردن بحث هسته‌ای ایران را برعهده دارند به خوبی از نیات و اهداف مردم و دولت ایران آگاه هستند. روحانی تصریح کرد: امروز کسی در جهان نمی‌تواند ادعا کند که برنامه هسته‌ای ایران ماهیت غیر صلح‌آمیز داشته است، اما چرا فشارهای غیرمنطقی همچنان ادامه دارد. او در بخش دیگری از سخنانش به مسائل اقتصادی هم پرداخت و اعلام کرد که «تورم بهمن‌ماه صفر است.»

روایت اولین غنی‌سازی

به هر حال حسن روحانی دیروز در مراسم گرامیداشت روز ملی مهندسی افزود: زمانی به‌سراغ اروپایی‌ها برای غنی‌سازی رفتیم؛ اینکه می‌گویند ایران در غنی‌سازی مخفی کاری کرده دروغی بزرگ است، اگر می‌خواستیم مخفی کاری کنیم، چرا به‌سراغ اروپا برویم و با یک کشور غربی مطرح کنیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، وی ادامه داد: ما فقط می‌خواستیم برای اهداف صلح‌آمیز و تولید انرژی نوین هسته‌ای غنی‌سازی انجام دهیم، البته مدتی هم در مذاکره با این کشورها وقت ما تلف شد؛ قول‌هایی دادند که در نهایت قبول نکردند. رئیس شورای عالی امنیت ملی همچنین اظهار کرد: مدت‌ها با روسیه هم صحبت کردیم، برخی از فناوری‌ها را از آنها گرفتیم؛ اما حاضر نشدند در نهایت فناوری غنی‌سازی را به ما بدهند.روحانی تصریح کرد: با چینی‌ها هم صحبت کردیم، مخفی‌کاری یعنی چه؟ ما که با دنیا صحبت کردیم هر کدام بهانه‌ای آوردند، سرانجام خودمان وارد شدیم. اولین باری که با مهندس جوانی صحبت کردم و گفت می‌توانیم سانتریفیوژ را خودمان راه‌اندازی کنیم پیرمردهای این حوزه نمی‌پذیرفتند و می‌گفتند که اصلا نمی‌توانیم. وی یادآور شد: آن جوان را صدا زدم و گفتم اشکالاتی مطرح است، گفت ما تا دو ماه دیگر به نتیجه می‌رسیم و شما خواهید دید؛ راست می‌گفت، سه ماه بعد اولین غنی‌سازی توسط یک سانتریفیوژ انجام شد.

علم را جناحی نکنید

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: خواهش می‌کنم در موضوع علم و فناوری جناح و باند و موضوعات سیاسی را کنار بگذارید. مهندسین راست و چپ در کنار هم سانتریفیوژها را راه‌اندازی کردند. روحانی با تاکید بر اینکه دولت یازدهم در هر جا که موفق بوده است به دلیل حمایت مردم، تلاش و حضور فرهیختگان و حمایت رهبر معظم انقلاب بوده است، گفت: آماری که روز گذشته مرکز آمار از تورم اعلام کرد برای بهمن‌ماه سال جاری صفر بود ما در بهمن و اسفند سال گذشته توانستیم تورم را به ۵/ ۵ درصد برسانیم اما هیچ کس پیش‌بینی نمی‌کرد که در سال جاری تورم بهمن‌ماه صفر باشد و این اولین باری است که دیروز مرکز آمار اعلام کرد که تورم ماه بهمن صفر است. روحانی همچنین گفت که در کشور کمبود آب و خشکسالی داریم و پیش‌بینی‌ها از ادامه خشکسالی حکایت می‌کند.

مرزی برای فراگیری علم نیست

همچنین روحانی در اجلاس وزیران علوم، فناوری و نوآوری جنبش غیرمتعهدها، با تاکید بر اینکه هیچ مرزی برای فراگیری و بسط علم وجود ندارد، گفت: دسترسی به علوم و فناوری یک حق از حقوق اساسی بشر است. رئیس‌جمهوری سپس گفت: علم و فناوری با همه ابعاد جانبی مثبت آن زمینه ساز صلح و امنیت است. رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ما بر این باوریم که نقش فناوری اطلاعاتی و ارتباطی از جمله اینترنت در توسعه علوم و فنون انکارناپذیر است و کشورها به‌طور برابر حق دارند از این فناوری‌ها برای پیشرفت و توسعه جوامع خود استفاده کنند.