گروه خبر: رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه جمهوری اسلامی در عراق هدف منفعت‌طلبانه‌ای را دنبال نمی‌کند، تصریح کرد: ما در کنار همسایگان خود هستیم و اجازه نمی‌دهیم که ابرقدرت‌ها بخواهند فتنه‌ای را هدایت کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه اولین همایش علمی تبیین الگوی فرماندهی مطلوب از منظر فرماندهی معظم کل قوا در جمع خبرنگاران به اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان مبنی بر اینکه کمک ایران در آزادسازی تکریت عراق تسلط کامل به کل این کشور است، تاکید کرد: آنچه درباره عربستان امروز مطرح می‌شود قابل تحلیل راهبردی نیست. در عربستان نیز تحول اتفاق افتاده است و یک دولت جدید روی کار آمده و آن دولت قبلی را کنار گذاشته است و اینهایی که امروز آمده‌اند آغاز راهشان است. او با بیان اینکه بین جمهوری اسلامی و عربستان مساله‌ای وجود ندارد، گفت: ما با هم مشکل نداریم و حالا ممکن است وزیر خارجه عربستان یک بحثی را مطرح کرده باشد وگرنه معلوم است که جمهوری اسلامی در عراق هیچ هدف منفعت‌طلبانه‌ای را دنبال نمی‌کند. سرلشکر فیروزآبادی با تاکید بر اینکه ما امنیت عراق را امنیت و عزت خود می‌دانیم، تصریح کرد: عراق حاشیه امن جمهوری اسلامی است و طبیعی است که اگر ما ببینیم کسانی آمده‌اند و قصد فتنه‌انگیزی دارند ما هم کمک می‌کنیم تا آن فتنه جمع شود.

عراق عمق راهبردی ایران است

از سوی دیگر امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه عراق عمق راهبردی ایران محسوب می‌شود، گفت: با فتوای مرجعیت شیعه و سنی عراق، داعش به غرب این کشور عقب رانده شده و به زودی از این کشور بیرون ریخته می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر، امیر پوردستان در حاشیه همایش الگوی فرماندهی مطلوب از دیدگاه فرماندهی کل قوا در جمع خبرنگاران در خصوص درخواست برخی کشورهای منطقه از نیروهای ائتلاف برای فرستادن نیروهای زمینی به کشور عراق، تاکید کرد: امروز ارتش عراق، یک ارتش قوی است که هم نیروی زمینی و هم نیروی هوایی آن توان بالایی دارند. عراق عمق استراتژیک ما محسوب می‌شود و امنیت آن، امنیت ماست؛ به همین دلیل وظیفه خودمان می‌دانیم که اگر لازم باشد آموزش‌های مستشاری و نظامی را به ارتش عراق ارائه دهیم.

عراق حوزه تمدنی نفوذ و هویت ما است

در رخدادی دیگر نیز، علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی در همایش بزرگ هویت ایرانی، با تاکید بر این نکته که منافع ایران با منطقه گره خورده است، اعلام کرد: ما هیچ چشمداشتی ماورای مرزهایمان نداریم. دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی با تاکید بر اینکه بدون توجه به منطقه نفوذمان نمی‌توانیم از منافع و امنیت‌مان حفاظت کنیم، گفت: در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی نفوذ ماست بلکه هویت و فرهنگ، ماست و این مساله هم برای امروز است و هم گذشته.