گروه خبر: محمدجواد ظریف روز پنج‌شنبه در سفر خود به پاکستان با نواز شریف نخست‌وزیر آن کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا»، ظریف در این دیدار داعش، تروریسم و افراط گرایی را نگرانی مشترک دو کشور خواند و تاکید کرد: همکاری در زمینه امنیتی به‌ویژه در مرزها باید افزایش یابد و در همین رابطه تبادل هیات‌ها واطلاعات در دست اقدام است. به گزارش «ایرنا»، وی گفت‌وگوی یمنی - یمنی و تشکیل دولت فراگیر را تنها راه‌حلی دانست که باید براساس واقع‌بینی تعیین شود و اظهار کرد: پیش‌شرط‌ها نباید راه‌حل‌ها را به تعویق بیندازد. وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آمادگی داریم از هر راه‌حل دیپلماتیک مبتنی بر گفت‌وگو و مذاکره حمایت کنیم.

توقف بمباران یمن

ظریف همچنین در یک کنفرانس خبری، در پاکستان خواستار توقف بمباران یمن شد. به گزارش انتخاب، ظریف در پاسخ به سوالی که عربستان ایران را متهم به کمک تسلیحاتی به حوثی‌ها می‌کند، گفت: این مسائل حقیقت ندارد، این ما نیستیم که در حال بمباران یمن هستیم و این هواپیماهای ما نیستند که پل‌ها، بیمارستان‌ها و کارخانه‌ها را مورد هدف قرار می‌دهند. وی افزود: ما می‌خواهیم این بمباران‌ها و بحران پیش آمده متوقف شود، کشورها باید از نفوذ خود استفاده کنند تا گفت‌وگویی در داخل یمن برای حل این بحران شکل بگیرد. همچنین به گزارش «ایسنا»، محمدجواد ظریف، در دیدار با ایاز صادق، رئیس مجلس ملی پاکستان، با تبیین آخرین تحولات منطقه به‌ویژه اوضاع نابسامان یمن، خاطرنشان کرد: حملات نظامی، بمباران هوایی و تخریب زیرساخت‌ها در این کشور نمی‌تواند کمکی به حل بحران کند. در خبری دیگر ژنرال راحل شریف، فرمانده ارتش پاکستان نیز در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان، با اظهار تاسف از حادثه اخیر مرزی که به شهادت هشت نفر از مرزبانان ایرانی منجر شد بر ضرورت همکاری امنیتی تهران و اسلام آباد برای تقویت مرزهای دو کشور تاکید کرد.

ارائه طرح ایران برای حل بحران یمن

همچنین به گزارش «ایسنا» ایران طرح چهار ماده‌ای برای حل بحران یمن در پاکستان ارائه داده است. آتش‌بس فوری، آغاز کمک‌های بشردوستانه، گفت‌وگوهای ملی و تشکیل دولت ائتلاف ملی از جمله مفاد طرح ایران برای حل بحران یمن است. این طرح از سوی هیات ایرانی که به پاکستان سفر کرده، ارائه شد و مورد توجه رسانه‌های این کشور قرار گرفته است. سفر محمدجواد ظریف و هیات همراهش به پاکستان روز پنج‌شنبه پایان یافت و آنها پس از دیدارهایی که داشتند به تهران بازگشتند. آخرین دیدار وزیر امور خارجه با ایاز صادقی، رئیس مجلس ملی پاکستان اسلام‌آباد بود. ظریف پیش از پاکستان، سفری به عمان داشت. سفر وزیر امور خارجه به عمان و پاکستان در چارچوب روابط دو جانبه و با هدف بررسی آخرین وضعیت مناسبات و همکاری‌های هرچه بیشتر صورت گرفت و محمدجواد ظریف در دیدار با مقامات ارشد این دو کشور آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و گفت‌وگو قرار داد.