در اسلام جنس اول و دوم نداریم

گروه خبر: حسن روحانی رئیس‌جمهوری با تاکید براینکه در اسلام جنس اول و دوم نداریم و زن و مرد به لحاظ شخصیت و جایگاه با یکدیگر تفاوتی ندارند، گفت: زن و مرد در مسائل اجتماعی تفوق ذاتی بر یکدیگر ندارند و اینکه در نگاه برخی، امر به معروف و نهی از منکر از جایگاه رفیع خود محدود به تذکر در خیابان‌ها شده است، جای تاسف بسیار دارد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی روز گذشته در همایش بزرگداشت بانوی انقلاب اسلامی خدیجه ثقفی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، همچنین گفت: امروز بزرگ‌ترین منکر جامعه، بیکاری است و بزرگ‌ترین معروف پیشرفت. نباید امر به معروف و نهی از منکر از عرصه مسائل اساسی کشور به چند مساله فرعی محدود شود.

روحانی تصریح کرد: این سخن هرگز به معنای آن نیست که فروع در جامعه اهمیت ندارند، اما باید به اهم و مهم مسائل و نیازمندی‌های جامعه نیز توجه کنیم. روحانی با بیان اینکه امروز بزرگ‌ترین منکر در کشور ما بیکاری است، خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین معروف در جامعه توسعه است، بزرگ‌ترین منکر نیز کم‌آبی و بی‌آبی است و چرا منکر و معروف این‌قدر پایین آمد و چه کسی این فریضه را به چند فرع اسلامی که البته مورد احترام ما است، تنزل داد؟

به گزارش «ایرنا»، وی با بیان اینکه نیازهای جامعه در امر به معروف و نهی از منکر کجا رفته است، ادامه داد: آن وعده بهشت و مقام عاقبت‌الدار مربوط به زن و مرد در کنار یکدیگر است. ما باید انقلاب اجتماعی امام‌(ره) را مدنظر قرار دهیم.

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «در اسلام مردسالاری و زن سالاری نداریم و آنچه داریم شایسته‌سالاری است.»

روحانی با طرح این سوال که «کدام انقلاب را سراغ دارید که زنان را اینچنین به صحنه جامعه و مبارزه آورده باشد»، تصریح کرد: بعضی معتقد بودند که حفظ ایمان زنان با حضور آنان در جامعه منافات دارد، اما امام خمینی(ره) باب حضور اجتماعی زنان را گشود و شاید اگر امام نبود، در شرایط آن روزگار، افراد دیگر جرأت طرح چنین مواضعی را نداشتند.

روحانی با اشاره به اینکه برخی از امام(ره) سوال می‌کردند که آیا حضور زنان در راهپیمایی‌ها و سردادن شعار اشکالی ندارد، گفت: کسی که این تفکر غلط را اصلاح و تفکر اصیل اسلامی را احیا کرد، امام راحل بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با بیان اینکه «بعد سیاسی انقلاب معمولا بر ابعاد دیگر آن سایه می‌اندازد در حالی که انقلابی که امام راهبری کرد پیش از آنکه سیاسی باشد در تحول رویکرد جامعه به دین آغاز شد»، خاطرنشان کرد: امام راحل بابی را به روی مردم گشود که از آن صدها باب سعادت روی جامعه باز شد. تفسیر و تبیین دیگری از معارف اسلام به جامعه ارائه کرد و اسلام و ایرانی که امروز به آن افتخار می‌کنیم بی‌یاد و نام امام معنایی ندارد. روحانی تصریح کرد: اگر قرار است امسال همدلی و هم‌زبانی در جامعه برقرار شود، باید همه افراد جامعه در این مهم شریک و سهیم شوند و در عین حال شأن و احترام زنان، در تمام سطوح حفظ شود تا همدلی محقق شود.

دلواپسان امام راحل را اذیت می‌کردند

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز دیروز در همایش بزرگداشت بانوی انقلاب اسلامی خدیجه ثقفی با تجلیل از شخصیت همسر امام خمینی (ره) گفت: بیت، آثار و فرزندان امام راحل می‌توانند همچنان محور امید مردم باشند. به گزارش «ایرنا»، وی افزود: اگر برخی خشک مقدس‌ها و دلواپسان اذیت می‌کنند که قبلا هم امام راحل را اذیت می‌کردند، اما توده مردم این خانواده را قبول دارند و نباید بگذاریم این کانون مناسب که با محور شمع وجود امام است، توسط آدم‌های حسود و نادان تضعیف شود که البته هرچه تاکنون تلاش کرده‌اند نتیجه عکس گرفته‌اند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: راه امام خمینی (ره) باید حفظ شود چرا که جامعه به آن نیاز دارد، از این رو حفظ آثار امام راحل و به‌خصوص کانون بیت ایشان اهمیت بالایی دارد. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود به مقام زن اشاره کرد و گفت: در انحرافی که در اسلام ایجاد شد متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم زن را در مقام واقعی خودش قرار دهیم.

وی به نقش همسر امام (ره) در دوران مبارزات نیز اشاره کرد و گفت: همسر امام (ره) نازپرورده بود و در آن زمان که بسیاری سواد خواندن و نوشتن نداشتند ایشان در حال آموختن زبان فرانسه بود و با کالسکه جابه جا می‌شد اما هنگامی که با طلبه‌ای که از قم به خواستگاری‌اش آمده بود ازدواج کرد و سختی‌های بسیاری را در قم تحمل کرد اما با نشاط فراوان در کنار امام (ره) زندگی کردند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات به صراحت گفته‌اند که رای مردم حق‌الناس است، این حرف رهبری، سیاسی نیست یک حرف اجتهادی است، چطور به خودمان حق می‌دهیم نگذاریم آن کسی که مردم می‌خواهند وارد ‌شود و آن کسی که مردم نمی‌خواهند را مسلط کنیم. وی تاکید کرد: رعایت نکردن حق‌الناس ظلم و منکری است که در جامعه می‌تواند پیدا شود، این حقوق در قانون اساسی ما هم آمده است و من فکر می‌کنم که حق‌الناس‌های موجود در قانون اساسی کافی است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: من معتقدم که به فروع باید پایبند شویم اما به بهانه برخی فروع، اصول را بی‌اهمیت نکنیم.

وی در ادامه به ذکر خاطره‌ای از حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ پرداخت و اظهار کرد: در آن سال واقعا راضی نبودم که برای ریاست‌جمهوری حاضر شوم، مقامات مختلفی می‌آمدند و سخنرانی‌های متعددی انجام می‌شد، اما من زیر بار نمی‌رفتم، همسر امام (ره) صدایم کرد و گفت امام این انقلاب را به شما سپرده است شما می‌خواهید آن را به چه کسی بسپرید؟ چقدر کسانی را که می‌خواهند بیایند می‌شناسید من از حرف خانم تکان خوردم و حاضر شدم که در انتخابات شرکت کنم.

در اسلام جنس اول و دوم نداریم