گروه خبر: «ادامه اعزام عمره به مصلحت نیست»؛ این را یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری دیروز عنوان کرده است. از زمان تایید خبر تعرض دو مامور سعودی به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده از سوی معاون وزیر امور خارجه، واکنش‌ها و اعتراضات به این موضوع در سطوح مختلف رسمی و غیر‌رسمی بالا گرفت؛ از مردم گرفته تا مسوولان رسمی هر کدام به شکلی به ماجرای مذکور واکنش نشان دادند. در میان این واکنش‌ها اما مراجع تقلید در اعتراض به حادثه رخ داده برای دو نوجوان ایرانی و هتک حرمت آنان، نسبت به انجام «عمره مفرده» از سوی ایرانیان در این شرایط، با عنوان «واجب نبود‌ن حج عمره به هر قیمتی» سخن گفتند. اظهارنظرها در این باره همچنان ادامه دارد؛ دیروز نیز آیت‌الله محسن حیدری، عضو مجلس خبرگان در گفت‌وگویی تاکید کرد که تا زمانی که دولت عربستان امنیت حجاج و زائران ایرانی را تضمین نکند، ادامه اعزام عمره به مصلحت نیست و باید در اعزام حجاج ایرانی به عمره تجدیدنظر شده و تصمیم قاطعانه‌ای در این زمینه گرفته شود. او در گفت‌وگو با «ایسنا» تاکید کرد: «عزت و حرمت یک مسلمان بسیار باارزش‌تر از این است که برای یک سفر مستحبی، لکه‌دار شود.»

از سوی دیگر سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت پس از نشست دیروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه لغو و توقف عمره باید با دستور مقامات عالی کشور صورت بگیرد، گفت: اگر بخواهند عمره متوقف شود باید از طریق شورای‌عالی حج، یا از طریق شورای‌عالی امنیت ملی یا مصوبه مجلس و ابلاغ دولت انجام شود. به‌طور قطع اگر چنین مصوبه‌ای به سازمان حج و زیارت ابلاغ شود موافق بوده و از آن استقبال می‌کنیم. او در این‌باره از نامه سازمان حج و زیارت به وزیر حج عربستان خبر داد که در آن با صراحت تأکید شده است: «اگر تعلل بیشتری در این زمینه داشته باشند ما توجیهی برای اعزام عمره‌گذاران به این کشور نخواهیم داشت.»

با این همه سیدعلی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از مطرح شدن طرح دوفوریتی تعطیلی موقت عمره مفرده در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس خبر داد.

اگرچه بسیاری از مراجع از جمله آیت‌الله مکارم شیرازی درباره این حادثه واکنش نشان داده و ادامه سفر عمره زائران ایرانی در شرایط کنونی را به صلاح ندانسته‌اند، اما همچنان کاروان‌های ایرانی به عربستان سعودی اعزام می‌شوند و در عین حال این اعزام‌ها در هفته جاری با مشکلاتی روبه‌رو شده است.

حمله به اتوبوس زائران ایرانى

در همین حال برخی منابع خبری دیروز خبری را منتشر کرده‌اند که گواهی بر این مدعا است. سایت خبری انتخاب با اشاره به برخی منابع خبری از «حمله روز شنبه وهابیون به اتوبوس زائران ایرانى در مکه» خبر داد. این سایت خبری در ادامه با اشاره به خبری از سایت شیعه آنلاین، نوشت: در عین حال یکی از مقامات سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران ضمن انکار این ماجرا، در این باره گفت: این حادثه توسط چند کودک انجام شده است.

عربستان سعودی از زمان رسانه‌ای شدن ماجرای تعرض دو مامورشان به دو نوجوان ایرانی و اعتراضات مقامات ایران، سفر دو هواپیمای حامل زائران ایرانی را لغو کرد؛ پرواز اصفهان- جده و شیراز -جده دو پروازی هستند که پرواز آنها به جده لغو شده است. دو روز پیش نیز سومین پرواز کاروان حاجیان ایرانی که قرار بود از استان گلستان برای انجام عمره به عربستان بروند به دلیل صادر نشدن روادید از سوی عربستان لغو شد.

تجاوز نبود، تعرض و بی‌حرمتی شده

با این همه دیروز احمد امیرآبادی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از جلسه مشترک وزارت خارجه، سازمان حج و زیارت، مدیرکل حقوق بشر قوه‌قضائیه و دو تن از نمایندگان مجلس برای بررسی حادثه جده خبر داد و تاکید کرد: «بر اساس گزارش مطرح شده درباره حادثه جده، هیچ گونه تجاوزی به دو نوجوان صورت نگرفته و فقط به آنها تعرض و بی‌حرمتی شده است؛ پلیس عربستان به نوجوانان ایرانی بی‌حرمتی کرده و دولت عربستان باید در بیانیه رسمی از ملت ایران عذرخواهی کند.»

از سوی دیگر، حسن قشقاوی، معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه نیز با اشاره به آخرین وضعیت پرونده دو مامور سعودی عامل تعرض به دو نوجوان عمره گزار در فرودگاه جده، گفت: «آخرین خبری که از پرونده داریم، این دو مامور بازداشت هستند و پرونده آنها در دست دادستان بوده و در مرحله صدور کیفرخواست قرار دارد و مقام ذی‌ربط سعودی نیز اعلام کرده که به اشد مجازات خواهند رسید و حتی موعد مجازات را هم اعلام خواهند کرد که خانواده شاکیان نیز در جریان قرار بگیرند.»

اشد مجازات برای مرتکبان

علی جنتی، وزیر ارشاد نیز دیروز درباره نامه روز شنبه رئیس جمهوری به وزیر ارشاد مبنی بر پیگیری مرتکبین عمل غیر‌انسانی در فرودگاه جده گفت: «وزارتخانه ما از قبل نیز اقدامات لازم را آغاز کرده است و از همان زمانی که از حادثه آگاه شدیم پیگیری‌های لازم را از طریق کنسولگری در جده انجام دادیم.»

جنتی در عین حال یادآوری کرد که در این راستا سفیر ما در عربستان ملاقات‌های متعددی داشته و طبق قولی که عربستان به ما داده است اشد مجازات را برای مرتکبین این حادثه در نظر گرفته و تا حد اعدام هم پیش خواهد رفت.