دوران فشار بر کشورها با تحریم سپری شده است

گروه خبر: سفرای جدید کشورهای یونان، سنگال، الجزایر و تایلند روز گذشته به دیدار حسن روحانی رئیس‌جمهوری رفتند و استوارنامه‌های خود را به وی تقدیم کردند. رئیس‌جمهوری در دیدار سفیر جدید یونان، از این کشور به‌عنوان دروازه اروپا یاد کرد و گفت: «یونان دارای ظرفیت‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف است و اقتصادهای ایران و یونان در بسیاری از عرصه‌ها، می‌توانند مکمل یکدیگر باشند.» حسن روحانی پس از دریافت استوارنامه سفیر جدید یونان گفت: «دو کشور باستانی ایران و یونان همواره روابط خوبی داشته‌اند و امیدواریم در دوره جدید با توجه به ظرفیت‌های موجود، روابط دو ملت و دو دولت بیش از پیش گسترش یابد.» رئیس‌جمهوری با بیان اینکه هیچ مانعی برای توسعه روابط دو کشور تاریخ‌ساز وجود ندارد،گفت: «تهران آمادگی کامل برای ایجاد روابط بهتر و توسعه‌یافته‌تر با آتن را دارد.» رئیس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به مواضع معتدل آتن در سال‌های اخیر و در قبال تحولات مختلف گفت: «امروز دوران فشار بر کشورها با استفاده از ابزار غلط تحریم سپری شده است و کسانی که به این شیوه فکر می‌کنند هنوز در گذشته و در تاریخ سیر می‌کنند.» گئورگیوس آیفانتیس سفیر جدید یونان نیز در این دیدار گفت: یونان مخالف هرگونه تلاش برای به انزوا کشاندن کشورها و برخورد متکبرانه از طریق تحریم‌های اقتصادی است.

قدردانی از مواضع الجزایر

در ادامه این دیدارها، حسن روحانی رئیس‌جمهوری پس از دریافت استوارنامه سفیر جدید الجزایر با قدردانی از مواضع خوب الجزیره نسبت به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در طول سال‌های گذشته گفت: دو کشور در این موضوع اشتراک نظر دارند که همه کشورها می‌توانند در چارچوب معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی(ان‌پی‌تی)، از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار باشند و منطقه و جهان باید عاری از سلاح‌های کشتار جمعی باشد. رئیس‌جمهوری با اشاره به عضویت ایران و الجزایر در سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک)، قیمت امروز نفت را به زیان تولیدکنندگان و ثبات بازار جهانی دانست و اظهار کرد: امیدواریم تلاش‌های دو کشور درکنار سایر کشورهای هم‌نظر برای بازگشت تعادل به بازار نفت ادامه یابد. «عبدالمنعم احریز» سفیر جدید الجزایر نیز در این دیدار با اعلام همبستگی کشورش با برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران در سال‌های گذشته، ابراز خرسندی کشورش از تفاهم حاصل شده میان ایران و ۱+۵ را یادآور شد و آن را گامی مهم در جهت حفظ صلح در منطقه و جهان توصیف کرد. او با اعلام نگرانی کشورش از تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا، گفت: کشورش تلاش می‌کند تا با افزایش رایزنی، همکاری همه‌جانبه جهت حل مسائل مالی، لیبی و یمن به‌وجود آورد، زیرا هدف الجزایر جلوگیری از ویرانی و خونریزی در منطقه و حفظ تمامیت ارضی کشورهاست.

آمادگی گسترش روابط با کشورهای آفریقایی

دیدار با «بابکار باء» سفیر جدید سنگال بخش دیگری از دیدارهای دیروز حسن روحانی را تشکیل می‌داد. رئیس‌جمهوری پس از دریافت استوارنامه سفیر جدید سنگال، گفت: ایران بر اساس سیاست خارجی خود آماده گسترش همکاری‌ با همه کشورهای آفریقایی از جمله سنگال است و امیدواریم در سال‌های آتی، شاهد سرعت قابل قبول در گسترش همکاری‌ها باشیم. رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به وضعیت منطقه و گسترش افراطی‌گری، بر همکاری کشورها برای مبارزه با تروریسم تاکید کرد. در ادامه حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز گذشته در دیدار با سفیر جدید تایلند با اشاره به زمینه‌های گسترده همکاری میان ایران و تایلند، گفت که دو کشور می‌توانند در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و گردشگری همکاری تنگاتنگی داشته باشند.ر رئیس‌جمهوری، گفت: «ایران آماده گسترش همکاری‌های اقتصادی با بانکوک است و دستگاه‌های اجرایی ما در هر بخشی که شرکت‌های تایلندی تمایل داشته باشند با آنها همکاری خواهند کرد.»

روحانی به اندونزی می‌رود

سفیر ایران در اندونزی از سفر امروز رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه ایران به اندونزی برای شرکت در کنفرانس آسیا - آفریقا و رایزنی دوجانبه با سران چند کشور شرکت‌کننده در این کنفرانس خبر داد. ولی‌الله محمدی نصرآبادی، سفیر ایران در اندونزی به «ایرنا» گفت که این سفر به دعوت جوکو ویدودو، رئیس‌جمهور اندونزی برای شرکت در اجلاس بزرگداشت شصتمین سالگرد کنفرانس آسیا - آفریقا که ثمره آن جنبش عدم تعهد است، انجام می‌شود.

او اعلام کرد: «رئیس‌جمهور در این اجلاس سخنرانی می‌کند و در حاشیه اجلاس دیدارهای دوجانبه‌ای نیز با سران برخی کشورها از جمله شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن و جوکو ویدودو رئیس‌جمهور کشور میزبان انجام می‌دهد.»