گروه خبر: فعالیت‌های انتخاباتی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی زودتر از دوره‌های پیش، آغاز شده است. هنوز ما‌ه‌ها تا انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است، اما بسیاری از چهره‌‌ها یا از سمت‌های فعلی خود استعفا داده‌اند یا ستادهای انتخاباتی خود را در شهرستان‌ها فعال کرده‌اند. آنقدر که چند روزی است مسوولان برگزاری انتخابات نسبت به فعالیت زودرس انتخاباتی هشدار می‌دهند. در این میان اخبار از فعالیت شدید انتخاباتی نیروهای حامی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری سابق در شهرستان‌ها حکایت می‌کند. از این رو سفر رئیس‌جمهور ی سابق به مشهد نیز سفری انتخاباتی توصیف می‌شود. هر چند که علی‌اصغر عنابستانی، رئیس ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد در سال ۸۸ در خراسان رضوی درگفت‌وگو با واحد مرکزی خبر گفته است: «رئیس‌جمهوری سابق برنامه‌ای برای شرکت در انتخابات مجلس ندارد و سفر وی به مشهد سیاسی نبوده است.» اما از سوی دیگر نشست حدود ۶۰ نفر از مدیران دولت سابق در محل هیات سوارکاری استان فارس واقع در مجموعه ورزشی حافظیه شیراز، می‌تواند دلیلی برفعالیت حامیان رئیس‌جمهوری سابق در شهرستان‌ها باشد. خبری که یک مقام آگاه در گفت‌وگو با «ایرنا» آن را تایید کرده و البته بر بدون مجوز بودن آن نیز تاکید کرده است، اما ظاهرا فعالیت نزدیکان احمدی‌نژاد تنها محدود به شهرهای شیراز و مشهد نمی‌شود. تبریز نیز ظاهرا یکی دیگر از شهرهایی است که نزدیکان احمدی‌نژاد نگاه ویژه‌ای به آن دارند. روز گذشته نیز شکور اکبر‌نژاد، نماینده سابق تبریز در گفت‌وگو با «ایلنا» با تایید خبر آغاز فعالیت نزدیکان محمود احمدی‌نژاد در تبریز گفت: «یکی از مدیران سرشناس دولت پیش، مدیریت فعالیت در این شهر را بر عهده دارد.» او افزود: «به دلیل منابع مالی مناسب آنها٬ در برخی مکان‌های خاص طرفدارانی دارند که به همین دلیل به آنها رای می‌دهند.»

استعفای برخی از مدیران شهرداری

در کنار فعالیت انتخاباتی طرفداران محمود احمدی‌نژاد در شهرستان‌ها، «ایلنا» روز گذشته از استعفای برخی مدیران شهرداری تهران، طی چند روز گذشته و شایعه معرفی لیست قوی از مدیران شهری تهران در انتخابات مجلس دهم خبر داده است. شاید این استعفاها از آن جهت روی داده که حدود یک ماه دیگر برای استعفای آن دسته از مدیران دولتی و شهری که قصد حضور در انتخابات مجلس دهم را دارند، باقی است.

اختلاف‌نظرهای سلیقه‌ای قابل حل است

اما تب تند ورود به مجلس شورای اسلامی و کسب کرسی‌های مجلس دهم مدت‌ها است اردوگاه اصولگرایان را هم به تکاپو انداخته است. در این ارتباط اصولگرایان ماه‌ها است به دنبال وحدت هستند و چشم به جلسات آیات یزدی، موحدی کرمانی و مصباح یزدی برای رسیدن به وحدت دوخته‌اند. در همین راستا محسن کوهکن، نایب‌رئیس جمعیت پیروان خط امام و رهبری روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: «جلسات آیات یزدی، موحدی کرمانی و مصباح یزدی قطعا پایه بسیار خوبی خواهد بود برای اینکه سلایق مختلف اصو‌لگرایی بتوانند مسیر وحدت و همگرایی را طی‌ کنند.» وی افزود: «این جلسات سه‌گانه چندین اثر بسیار مهم در رابطه با گروه‌های مختلف اصو‌لگرایی دارد. اولین اثر جلسات این است که نشان‌ می‌دهد اختلاف‌نظرهای سلیقه‌ای بین اصولگرایان کاملا قابل حل است و مشکل لاینحلی نیست.» نایب‌رئیس جمعیت پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه خروجی این جلسات هر آنچه باشد تلطیف‌کننده روابط گروه‌های مختلف اصولگرایی است، اظهار کرد: «اصولگرایان با هر سلیقه‌ای، در اصول با هم هیچ اختلافی ندارند. این تنها ویژگی است که در بین اصولگرایان یک فرصت استثنایی ایجاد کرده و در بین اصلاح‌طلبان یک چالش جدی است که دلیل آن نیز مشخص است.»

وحدت سبب تضعیف حق نشود

در همین حال روز گذشته آیت‌الله مصباح‌یزدی در دیدار با اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در راستای وحدت اصولگرایان خاطرنشان کرد: چه بسا، در این راستا فردی در همفکری با گروه‌های دیگر به این نتیجه برسد که در برخی امور اشتباه کرده است؛ در این صورت باید آنچنان تسلیم حق باشد که اشتباه خود را بپذیرد و نه تنها لج‌بازی نکند؛ بلکه خدا را شکر کند که در اثر این ارتباط، اشتباهش را فهمیده است؛ چراکه تعصب بیجا و لجبازی از جمله دام‌های شیطان است و اگر مطمئن شدیم که انتخاب ما درست بوده و دیگران اشتباه می‌کنند، باید آن را با روشی معقول به دیگران انتقال داد، نه به‌صورت تحکم‌آمیز. به گزارش خبرگزاری تسنیم او در بخش دیگری از سخنانش گفت: باید به این نکته مهم نیز توجه داشت که به خاطر رفاقت و نزدیک‌شدن فکرها و تصمیم‌ها، نباید از اصول دست کشید؛ چراکه وحدت در جایی مطلوب است که وسیله‌ای برای ترویج حق و پیشبرد آن شود؛ اما اگر وحدتی سبب تضعیف حق شود، دیگر هیچ ارزشی ندارد. به‌عبارت بهتر، مطلوبیت وحدت ذاتی نیست؛ بلکه ابزاری برای تحقق اهداف الهی است. او تشکیل جبهه پایداری را نیز جمع شدن گروهی بر اساس رضای خدا به منظور شناخت وظایف شرعی و عمل به آن توصیف کرد.

هشدار در مورد مخالفان دولت

همزمان اصلاح‌طلبان نیز به‌صورت جدی وارد کارزار شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها سیدعبدالواحد موسوی لاری ریاست شورای راهبردی اصلاح‌طلبان را بر عهده گرفته است. در همین حال حجت‌الاسلام سیدمهدی امام جمارانی عضو مجمع روحانیون مبارز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس درباره فعالیت‌های انتخاباتی این تشکل اظهار کرد: «وقتش که برسد جلسه‌ها را برگزار می‌کنیم.» او در پاسخ به این پرسش که این «وقت» چه زمانی خواهد بود،گفت: مجمع روحانیون مبارز جلسه‌ای را در مورد انتخابات برگزار خواهد کرد. دو روز پیش نیز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در جلسه شورای مرکزی کارگزاران سازندگی بر تشکیل یک مجلس معتدل تاکید کرده بود. جهانگیری همچنین نسبت به آنچه به کار‌گیری روش‌های نا‌مانوس ا‌ز سوی برخی از مخالفان دولت و وزرای دولت‌های پیشین خواند، ابراز نگرانی کرده وگفته بود: «مخالفان دولت به‌صورت جدی به دنبال ایجاد نگرانی در بین نیروهای معتدل هستند. تهدیدات مختلفی صورت می‌گیرد. تلاش می‌شود نیروهای مردمی و معتدل شهرستان‌ها از کاندیداتوری رویگردان شوند. به آنها القا می‌شود که اگر در انتخابات کاندیدا شوند یا فعالیت‌های خود را آغاز کنند با آنها برخورد می‌شود.» با این اوصاف به‌نظر می‌رسد رقابت برای حضور در انتخابات مجلس دهم و نشستن بر صندلی‌های سبز بهارستان زودتر از گذشته آغاز شده است.