ادامه مذاکرات؛ نیویورک در سطح وزیران عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه/ عکس: تسنیم

گروه دیپلماسی: دور نخست گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ پس از به دست آمدن بیانیه لوزان در شرایطی جمعه شب در وین پایان یافت که سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، از «گفت‌وگوهای سازنده» با دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی بر سر موضوع تحریم‌ها خبر داد و توضیحات تیم مذاکره‌کننده آمریکا در این باره و همچنین درباره «اقدامات کنگره» را «بسیار مفید» خواند. همچنین قرار است ادامه گفت‌وگوها و نگارش متن توافق جامع از روز دوشنبه و در شهر نیویورک از سر گرفته شود. عراقچی «مکتوب کردن» موارد لغو تحریم‌ها را کاری «پیچیده و گسترده» توصیف کرد اما در عین حال اضافه کرد: «این کار را آغاز کرده‌ایم و در روزهای آینده در سطح وزیران در نیویورک به مذاکره ادامه می‌دهیم.» به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عراقچی روز شنبه، پس از پایان مذاکرات هسته‌ای در وین با اشاره به «اظهارات ضد و نقیض طرف مقابل» درباره لغو تحریم‌های ایران افزود: «محور اصلی کار ما این بار تحریم‌ها بود و از بحث تحریم‌ها کار نگارش را شروع کردیم.» مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ از روز چهارشنبه، سوم اردیبهشت، به مدت سه روز در وین برگزار شد. براساس گزارش‌ها، در این مذاکرات تدوین متن توافق نهایی درباره برنامه هسته‌‌ای ایران آغاز شده است. عراقچی این مذاکرات را «خوب و مفید» توصیف کرده و در عین حال گفت که «خیلی آهسته به پیش خواهیم رفت». عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بار دیگر تاکید کرد همه تحریم‌های اقتصادی و مالی ایران در روز اجرای توافق نهایی با گروه ۱+۵ باید لغو شود. عراقچی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «تلاش ما آن است که فضای مذاکرات را یک فضای سازنده نگه داریم و به اظهارات و بیاناتی که مخاطبان داخلی از سوی طرف مقابل بیان می‌کنند، با توجه به مشکلاتی که بعضا کشور‌ها در داخل خود دارند توجه نکنیم.» مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه نیز تاکید کرد لغو تحریم‌ها از موضوعات اساسی مذاکرات هسته‌ای است و ضروری است که به روشنی و بدون ابهام در متن توافق ذکر شود.

ادامه مذاکرات در نیویورک

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای درباره دور بعدی مذاکرات نیز گفت: «دور بعدی مذاکرات در حاشیه اجلاس بازنگری پیمان منع اشاعه «ان‌پی‌تی» هفته آینده در نیویورک برگزار می‌شود به این ترتیب فرصت را خیلی از دست نمی‌دهیم و هفته آینده ادامه مذاکرات در نیویورک است.» عراقچی افزود: «با توجه به اینکه همه کارشناسان فنی و کارشناسان خلع سلاح جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها در اجلاس نیویورک حضور دارند، تصمیم گرفتیم که از این فرصت استفاده کنیم و در حاشیه آن اجلاس، کار نگارش را هم در سطح معاونان و هم در سطح کارشناسی ادامه دهیم.» او با اشاره به اینکه در سطح وزرا در نیویورک ملاقات‌های دوجانبه‌ صورت خواهد گرفت، گفت: «وزیر خارجه آمریکا در این اجلاس شرکت می‌کند و برنامه‌ای برای دیدار دوجانبه در حاشیه این اجلاس در رابطه با بحث هسته‌ای تنظیم شده است و اگر وزرای دیگر هم به نیویورک بیایند، ملاقات‌های دوجانبه خواهیم داشت.»

احتمال دیدار ظریف و کری در نیویورک

همزمان ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از دیدار احتمالی جان کری، وزیر خارجه این کشور و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در روز دوشنبه (۷ اردیبهشت) در نیویورک خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا، هارف درباره اینکه آیا تنها در مورد موضوع هسته‌ای گفت وگو می‌کنند یا موضوعاتی مانند یمن نیز مطرح می‌شود، گفت: «تنها موضوع هسته‌ای در مذاکرات مطرح خواهد شد.» همچنین حمید بعیدی‌نژاد، رئیس تیم کارشناسی مذاکره‌کننده ایران در سه روزی که مذاکرات در وین در جریان بود عکس‌ها و حاشیه‌‌‌های این گفت‌وگوها را در اینستاگرام منتشر می‌کرد که در ذیل هر کدام خبرهایی هم برای خبرنگاران بود. او در گزارشی کوتاه درباره روز پایانی نشست نوشته است که سالن زیرزمین هتل کوبورگ که به مزاح هیات‌های شرکت‌کننده به سالن اصلی فردو شباهت دارد، محل برگزاری نشست پایانی بود. بعیدی‌نژاد نیز ضمن تاکید بر ادامه گفت‌وگوها در نیویورک گفت: «نکته مهم این اجلاس شروع متن تفاهم هسته‌ای بود که در نیویورک ادامه خواهد یافت.»

توافق در موعد مقرر

از سوی دیگر و در شرایطی که تنها دو ماه دیگر تا پایان ضرب‌الاجل تعیین شده برای امضای توافق جامع زمان باقی‌مانده است، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت که منابع دیپلماتیک احتمال می‌دهند توافق هسته‌ای ایران تا ضرب‌الاجل تعیین شده (۹ تیر) تحقق یابد. این خبرگزاری روز شنبه در گزارشی افزود: «دیپلمات‌ها دور نخست مذاکرات هسته‌ای با هدف تبدیل توافق موقت به توافق نهایی را مثبت ارزیابی می‌کنند و این امر بیانگر آن است که امکان توافق تا موعد مقرر وجود دارد.» دو دیپلمات غربی نزدیک به مذاکرات که خواستند نامشان فاش نشود، عنوان کردند که آهنگ لغو تحریم‌ها محور اصلی این دور از مذاکرات را در وین تشکیل داده است.

مذاکرات از نگاه روس‌ها

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز «لغو تحریم‌ها» را موضوع اصلی مذاکرات هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران عنوان کرد و گفت: «مذاکرات تا اندازه‌ای مثمرثمر بود و ما عمدتا درباره مساله تحریم‌ها مذاکره کردیم. همکاران ما در گروه ۱+۵ مذاکراتی سازنده داشتند اما هنوز توافقی درباره زمانبندی و میزان لغو تحریم‌ها نشده است.» به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه، ریابکوف روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: «گروه ۱+۵ و تهران در دور بعدی مذاکراتشان به گفت‌وگوها ادامه خواهند داد.» به گزارش «انتخاب»، او در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «به پیشرفت‌های خاصی درباره این موضوع دست یافتیم اما تاکنون هیچ توافق کامل و نهایی درباره این جنبه از موافقت‌نامه نهایی درمورد میزان و ترتیب تعلیق یا لغو تحریم‌ها حاصل نشده است و کار درباره آن ادامه دارد.» ریابکوف تاکید کرد که گروه ۱+۵ و ایران در تازه‌ترین دور مذاکراتشان درباره مساله انتقال سوخت هسته‌ای مصرف شده به روسیه مذاکره کردند اما هنوز به توافقی در این باره دست نیافته‌اند.

ظریف در دانشگاه نیویورک سخنرانی می‌کند

وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه نهم اردیبهشت ماه در دانشگاه نیویورک سخنرانی می‌کند و به سوالاتی درخصوص مذاکرات هسته‌ای پاسخ می‌دهد. به گزارش خبرگزاری فارس، محمد جواد ظریف ضمن ایراد سخنرانی در دانشگاه نیویورک، به سوالات حاضران درخصوص روند مذاکرات هسته‌ای و چشم‌انداز برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پاسخ می‌دهد. دیوید‌ایگناتیوس ستون نویس روزنامه واشنگتن‌پست مجری این برنامه است. این برنامه با همکاری بنیاد آمریکای نوین و مرکز همکاری بین‌المللی دانشگاه نیویورک برگزار خواهد شد. به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف در راس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای امروز(یکشنبه) به منظور شرکت در اجلاس بازنگری معاهده NPT راهی نیویورک می‌شود و در این اجلاس به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.