گروه خبر: با گذشت چند روز از مراسم تشییع پیکر شهدای غواص در تهران، واکنش‌ها به حواشی این مراسم همچنان ادامه دارد. سه‌شنبه هفته گذشته در حالی که بسیاری از مردم پایتخت برای تشییع پیکر شهدای غواص عملیات کربلای 4 که پیکر آنها چندی پیش با دستان بسته همراه با لباس غواصی پیدا شده بود در میدان بهارستان گرد آمده بودند، برخی از جریان‌ها با پخش پلاکارد‌هایی به مخالفت با مذاکرات هسته‌ای و توهین به مذاکره‌کنندگان پرداختند.

البته این تنها حاشیه این مراسم نبود. سخنان برخی از سخنرانان که در آن به رئیس مجلس و رئیس‌جمهوری توهین کردند نیز از دیگر حواشی این مراسم بود. موضوعی که همان روز با واکنش برخی از نمایندگان مجلس و مقامات دولت روبه‌رو شد.با این وجود این حواشی روز پنج‌شنبه نیز ادامه داشت. سعید حدادیان در دومین شب مراسم مناجات‌خوانی ماه مبارک رمضان در مهدیه امام حسن مجتبی در سخنان کوتاهی به انتقاد شدید از هاشمی رفسنجانی و رئیس‌جمهوری پرداخت. به گزارش خبرگزاری فارس، حدادیان در بخشی از انتقادهایش از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: آقای هاشمی! شما بیایید این تابوت‌ها را روی دوش‌تان بگیرید. شما باید در این تشییع جنازه‌ها شرکت کنید. خانواده محترم و اولاد بزرگوارتان باید در این مراسم شرکت کنند. وظیفه کیست که در مورد شهدا حرف بزند؟ آقای هاشمی که فرمانده بوده در جنگ باید بیاید صحبت بکند یا دیگران؟

او همچنین در ادامه سخنانش با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهوری اظهار کرد: آن آقا می‌گوید بعضی‌ها از جیب مردم خبر ندارند! شما دلت واقعا برای مردم سوخته؟ شما کجا می‌نشینی؟ زندگی‌ات چطور است؟ این حرف‌ها که در مورد جیب مردم می‌زنید، خنده‌دار است.

در همین حال دبیر شورای نگهبان هم روز پنج‌شنبه در نشست هفتگی شورای نگهبان با اشاره به مراسم تشییع شهدا گفت:برخی خیال می‌کنند که می‌شود راه شهدا و خط امام را تحریف و با دشمن سازش کرد. آنها تصور می‌کنند که برای حل مشکلات خودمان، باید تسلیم بشویم، همه شعارهای گذشته را پس بگیریم و تاریخ جدیدی را آغاز کنیم؛ در حالی که شهدا نشان دادند، این‌طور نیست.به گزارش خبرگزاری مهر،احمد جنتی افزود: من امیدوارم کسانی که باید پیام این حضور را دریافت کنند، متوجه باشند که مردم راهی غیر از راه شهدا را قبول ندارند و بدانند اگر از این راه فاصله بگیرند، از مردم فاصله می‌گیرند و منزوی خواهند شد.در همین ارتباط و در واکنش به حاشیه‌های مراسم تشییع شهدا، روز پنج‌شنبه جمعی از خانواده‌های شهدای هشت سال دفاع مقدس در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن سوءاستفاده برخی جریان‌های سیاسی از مراسم تشییع پیکر شهدای غواص به این جریان‌های سیاسی هشدار دادند که به سوءاستفاده از خون شهیدان برای ساختن نردبانی برای رسیدن به مطامع و امیال سیاسی خود پایان دهند. به گزارش «ایرنا» در این بیانیه که به امضای خانواده‌های 175 شهید رسیده آمده است: «دریغ و صد افسوس که در بازار هیاهوی سیاست، شهدا از همیشه غریب‌تر بودند. افسوس که باز هم هواهای نفسانی و امیال دنیوی گروهی سیاست‌باز که در هر جریان اصیلی به دنبال طرح خود هستند و هیچ نسبتی با راه و روش و سیره شهدا ندارند، سبب شد که باز هم تمام توان و امکانات خود را به کار بگیرند تا از رهگذر این حماسه عظیم و این حضور بی تکلف و صادقانه مردم رشید سرزمینمان، پلی بسازند برای رسیدن به اهداف و اغراض سیاسی و جناحی خویش.»خانواده‌های شهدا همچنین در بیانیه خود تاکید کرده‌اند: مادامی که هر کوی و برزن این مُلک معطر به نام و یاد شهداست و مادران و پدران و همسران و فرزندانِ داغدیده این اسطوره‌های غیرت و شرف، زنده‌اند اجازه نخواهند داد هیچ دسته و گروه و جریانی، میراث خوار حماسه و ایثار عزیزانشان شود.


امیدوارم شرمنده شهدا نباشیم

همزمان با این واکنش به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز پنج‌شنبه طی پیامی به مناسبت بازگشت غواصان شجاع هشت سال دفاع مقدس در پیامی تاکید کرد: امیدوارم راه و آرمان شهدا را که متعلق به همه مردم متدین و غیور ایران اسلامی هستند، در مسیر زندگی فراموش نکنیم و فردای قیامت شرمنده شهدا نباشیم.