پیام برجام، کنار گذاشتن تهدید و تحریم بود عکس: President.ir
گروه خبر: رئیس‌جمهوری پیام «برجام» را ضرورت کنار گذاشتن خشونت، تهدید و تحریم توصیف کرد. حسن روحانی که روز پنج‌شنبه در همایش سازمان‌های مردم‌نهاد در نظام سلامت سخن می‌گفت با بیان اینکه ایام و لحظات بسیار سختی در طول مذاکرات بر ما گذشت، گفت: حداقل دو بار در طول مذاکرات لوزان به مذاکره‌کنندگان کشورمان پیام دادم که میز مذاکره را ترک کرده و به کشور برگردند. بارها در مذاکرات پیش آمد که مسوولان تیم مذاکره‌کننده با بنده مشورت کردند و گفتم که اگر موضع و مطالبه ما را نمی‌پذیرند میز مذاکره را ترک کرده و همان شب به کشور بازگردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی افزود: شاید الان سخن گفتن درباره این مساله راحت باشد ولی آن لحظات بسیار بر ما سخت گذشت و با توجه به مسوولیت سنگینی که بر عهده ما بود ساعت‌ها فکر می‌کردم.

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه دولت یازدهم از ابتدا مبنای کار خود را بر این قرار داد که همه امور را با مشورت مردم و متخصصان به پیش ببرد، افزود: دولت یازدهم معتقد است هر کاری را که مردم بتوانند انجام دهند و جزو امور حاکمیتی نیست باید تصدی آن به مردم بازگردد و دولت در برابر مردم پاسخگو باشد.

روحانی همچنین با طرح این سوال که گره هسته‌ای چطور باز شد؟ چه کسی توانست پیام جدیدی را در منطقه و جهان طنین‌انداز کند؟ گفت: امروز همه نگاه‌ها به بندهای «برجام» و قطعنامه ۲۲۳۱ است، این خوب است، اما اتفاق بسیار مهم‌تری رخ داده است و پیام رسایی به جهان فرستاده شده است.


بهترین‌ها را برگزیدم

رئیس‌جمهوری ادامه داد: کاری که دیپلمات‌های شما در صحنه بین‌الملل انجام دادند بسیار بزرگتر از این حرف‌ها است؛ پیام ملت ایران که دیپلمات‌های ما به نمایندگی از شما آن را به جهان اعلام کردند این بود که خشونت، تهدید، ارعاب و تحریم را کنار بگذارید. دوران معامله برد - باخت تمام شده و امروز اثبات شده که پیچیده‌ترین مشکل‌ها، پای میز مذاکره حل و فصل می‌شود. روحانی افزود: دیپلمات‌های شما دانش کافی برای مذاکرات را داشتند که اگر نداشتند نمی‌توانستند این چنین مباحث حقوقی پیچیده مربوط به توافق را به پیش ببرند. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: ما برای مذاکرات به افراد عالم و دانشمند نیاز داشتیم و اگر بگویم در مسائل بین‌المللی و دیپلماسی یکی از افراد برتر و سرآمد و دانشمندان این علم در کشورمان و جهان، دکتر ظریف است و در مسائل هسته‌ای و دانش و فناوری هسته‌ای یکی از متخصصان سرآمد در کشورمان و جهان، دکتر صالحی است اغراق و مبالغه نکرده‌ام. وی اظهار کرد: از خود تعریف کردن شایسته نیست، اما باید بگویم که هنر من نیز این بود که این بهترین‌ها را برای مذاکرات برگزیدم و علم و دانش این عزیزان در کنار شهامت، ایستادگی و دلاوری آنان و ملتی که پشتیبان آنان بود توانست ما را به نتیجه برساند. رئیس‌جمهوری مذاکره را فنی بسیار پیچیده توصیف کرد و اظهار اینکه مذاکرات تا اینجا به‌خوبی پیش رفت به خاطر ایستادگی و مقاومت مردم بود. در سخنان خود پس از حصول توافق گفتم که تاریخ ورق خورد. شاید برخی فکر کنند خطاب من به رخداد ۲۳ تیر ۹۴ بود، اما معتقدم تاریخ در ۲۴ خرداد ۹۲ ورق خورد که مردم ما تصمیم بسیار مهمی اتخاذ کردند.


پیام توافق برای دنیا

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: توافق هسته‌ای این پیام را برای دنیا داشت که پیچیده‌ترین و مشکل‌ترین مسائل بین‌المللی از طریق گفت‌وگو و مفاهمه قابل حل و فصل است و باید به جای تقابل، تعامل را برگزینیم و البته آن پیام زیبا را هم به همراه خود داشت که «هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید.»


حمایت‌های رهبری، سرمایه موفقیت

رئیس‌جمهوری چهارشنبه شب نیز میزبان تیم هسته‌ای و خانواده‌های آنها بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری روحانی با تقدیر از صبر و همراهی خانواده اعضای تیم هسته‌ای در روند طولانی مذاکرات اظهار کرد: روزهای بسیار سختی سپری شد، اما اعضای تیم هسته‌ای ما با تسلط بر فن مذاکره و اتکا به علم و دانش، شهامت، اعتماد به نفس بالا و توکل به خدا، دستاورد بزرگی را برای کشور رقم زدند.


رئیس‌جمهوری همچنین تاکید کرد که حمایت‌ها و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، سرمایه‌ای برای موفقیت بود و موجب شد تا مذاکره‌کنندگان با قدرت بیشتری پای میز مذاکره از حقوق ملت بزرگ دفاع کنند.


گفت‌وگوی تلفنی روحانی و اولاند

در خبری دیگر روز پنج‌شنبه، روسای جمهوری ایران و فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی، بر تدوین یک نقشه راه برای توسعه و تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تهران - پاریس تاکید کردند.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در گفت‌و‌گوی تلفنی با «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه، به امکانات و توانمندی‌های گسترده ایران و فرانسه برای گسترش همکاری‌ها اشاره و اظهار کرد: طی ۱۰ سال گذشته فرصت‌های زیادی را دو کشور برای تعمیق و توسعه روابط از دست داده‌اند و اکنون فرصت و زمان برای جبران گذشته فرا رسیده است. فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری فرانسه نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی، با قدردانی از نقش روحانی در موفقیت مذاکرات هسته‌ای گفت: وزیر خارجه فرانسه با هدف تحکیم روابط تهران - پاریس و تدوین نقشه راه تعمیق روابط دوجانبه، راهی تهران می‌شود.