دکتر ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس شورای سیاست‌گذاری نخستین نمایشگاه «تامین‌اجتماعی، سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار» و قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ضمن اعلام این مطلب، یکی از معیارهای رایج برای طبقه‌بندی کشورها و جوامع در دنیای امروز را توسعه‌یافتگی اعلام کرد و گفت: تکاپوی جوامع و کشورهای مختلف برای نیل به توسعه‌یافتگی، پیامدها و ناکامی‌ها و حتی آسیب‌هایی را در گذر زمان رقم زده که برای پرهیز از آن آسیب‌ها، یکی از شرایط و معیارهایی که توسعه را مقبول و پذیرفتنی می‌کند، آن است که توسعه حاصل‌شده با ویژگی «پایدار» شناسایی شود. توسعه پایدار، به‌نوعی از توسعه‌یافتگی اطلاق می‌شود که همزمان با آن فراگیری، جامعیت، استمرار و ارتقای سطح توسعه؛ رقم خورده باشد. وی افزود: یکی از مفاهیم و سازوکارهایی که جایگاه و نقش برجسته‌ای در پایداری توسعه داشته و هر روز بر ظرفیت نقش‌آفرینی آن در مسیر توسعه افزوده می‌شود، برخورداری از یک «نظام‌ تامین‌اجتماعی» کارآمد، باکفایت و جامع است. «تامین‌اجتماعی» که هم هدف توسعه و هم ابزار توسعه به شمار می‌رود، امروز از ستون‌های اصلیِ مفهوم توسعه پایدار محسوب می‌شود.

فیروزآبادی با اشاره به اینکه نظام‌های تامین‌اجتماعی که در اهداف خود برقراری عدالت اجتماعی را مدنظر دارند، با نظام‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، تعامل و پیوندی دوسویه دارند، اضافه کرد: این نظام‌ها هم از رونق اقتصادی منتفع می‌شوند و رونق کسب‌وکارهای اقتصادی زمینه مساعدی برای ایفای نقش اجتماعی آنها فراهم می‌کند؛ و هم می‌توانند عامل رونق و تسهیل کسب‌وکارها باشند.


وی گفت: نظام‌های تامین‌اجتماعی با تضمین حداقلی از اطمینان خاطر و با برقراری حداقلی از پوشش‌های تامینی، توان مخاطره‌پذیری کنشگران اقتصادی را افزایش داده و با تامین پوشش تامینیِ فراگیر برای گروه‌ها و اقشار مختلف، زمینه مشارکت آنها در فرآیندهای اقتصادی را تسهیل می‌کنند.


رئیس شورای سیاستگذاری نخستین نمایشگاه «تامین‌اجتماعی، سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار» با تاکید بر اینکه سازمان‌های بیمه‌گر اجتماعی، در مواجهه با چالش «توان و ظرفیت پاسخگویی به نیازهای آینده»، پس از گردآوری منابع حاصل از مشارکت ذی‌نفعان، اقدام به «سرمایه‌گذاری» می‌کنند، گفت: به مدد منابع حاصل از مشارکت افراد تحت‌پوشش، نظام‌های تامین‌اجتماعی و بیمه اجتماعی، یکی از نهادهای اصلی سرمایه‌گذاری در جوامع مختلف محسوب می‌شوند و کارکرد اصلی «سرمایه‌گذاری» توسط این سازمان‌ها حفظ و همچنین ارتقای ارزش ذخایر است. فیروزآبادی با ابراز خرسندی از اینکه در دوره جدید مدیریتی سازمان تامین‌اجتماعی، رویکردهایی همچون شفافیت، پاسخگویی، امانتداری و فعالیت حرفه‌ای در حوزه سرمایه‌گذاری‌های این سازمان مورد توجه ویژه قرار گرفته و برگزاری نخستین نمایشگاه «تامین‌اجتماعی، سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار»، تاکیدی دوباره بر این اصول است، افزود: سرمایه‌گذاری سازمان‌های بیمه اجتماعی، با پیوند زدن افق‌های جاری با چشم‌اندازهای آینده، اقدامی در مسیر پایدار کردن کارکردهای توسعه‌ای این نهادهای اجتماعی است.