نیازی به ارائه لایحه برجام نیست محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت / عکس: ایرنا

گروه خبر: سخنگوی دولت روز گذشته یک بار دیگر تاکید کرد که دولت لایحه جدیدی را با عنوان برجام به مجلس ارائه نخواهد کرد.


محمدباقر نوبخت همچنین در پاسخ به سوال «دنیای ‌اقتصاد» در مورد گلایه بخش خصوصی از عدم استفاده دولت از ظرفیت‌های این بخش در سفر هیات‌های خارجی به ایران نیز اعلام کرد: بخش خصوصی نقش قابل‌توجهی در اقتصاد دوران پساتحریم خواهد داشت.سفرهای روزافزون مقامات خارجی به ایران با همراهی هیات‌های بزرگ اقتصادی روز گذشته یکی از مهم‌ترین محورهای سوال از محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت بود. نوبخت در پاسخ به این پرسش‌ها چنین پاسخ داد: تعدد سفر مقامات خارجی به ایران نشانگر این است که فرصتی برای ما فراهم خواهد شد و البته باید از این فرصت به نحو مقتضی استفاده کنیم. وی تصریح کرد: زمانی حتی یک مدیرکل هم به ایران نمی‌آمد، اما در حال حاضر عالی ترین مقامات به کشور ما می‌آیند که این یک فرصت است و باید به نحو شایسته از آن استفاده کنیم.سخنگوی دولت با بیان اینکه برای توسعه و برنامه ششم توسعه باید بدانیم که به‌دنبال چه چیزی هستیم، تاکید کرد: رشد ۸ درصدی سالانه در اقتصاد کشور به منابعی لازم دارد. ما در این مذاکرات با هیات‌های اقتصادی می‌توانیم از این منابع به نحو مقتضی استفاده کنیم. نوبخت با بیان اینکه ما خاطرات خوبی در استفاده از فاینانس و منابع مالی نداریم، گفت: به همین جهت اعتقاد داریم اگر سرمایه‌گذاری خارجی در کشورمان صورت بگیرد، بهتر است.نوبخت افزود: موضوع دیگری که در مذاکرات با کشورها دنبال می‌کنیم دانش فنی برای رشد و توسعه کشور است؛ ما به‌دنبال آن هستیم که بدانیم کدام یک از این کشورها می‌توانند انتقال‌دانش فنی به ایران بیاورند. وی با بیان اینکه کشورها را به سه گروه تقسیم کردیم، تصریح کرد: دسته اول کشورهایی هستند که رقابت‌پذیری در اقتصاد آنان مبتنی‌بر عوامل تولید، دسته دوم کشورهایی هستند که رقابت‌پذیری آنها مبتنی‌بر بهره‌وری و دسته سوم کشورهایی هستند که رقابت‌پذیری آنان مبتنی‌بر نوآوری است.

تسلط مذاکره‌کنندگان اقتصادی

وی درباره نگاه و برنامه‌های دولت درخصوص ورود هیات‌های خارجی به کشورمان گفت: با حضور هیات‌های خارجی آنها از ظرفیت‌های کشور ما آگاه می‌شوند و ما نیز از ظرفیت‌های آنها با خبر می‌شویم چرا که تحریم‌های گذشته اقتصاد کشور را برای دیگر کشورها ناشناخته کرده بود، ولی لزومی ندارد به هر کشوری جواب بلی بدهیم.وی تصریح کرد: به همان شکلی که در مذاکرات سیاسی و هسته‌ای چالش داشته‌ایم می‌دانیم که آنها نیز با انگیزه بازار ۸۰ میلیونی وارد کشورمان می‌شوند ولی قول می‌دهیم حواسمان جمع است و مردان مذاکرات اقتصادی همچون دپیلمات هسته‌ای مسلط هستند.


حضور بخش خصوصی در مذاکرات

سخنگوی دولت سپس در پاسخ به «دنیای اقتصاد» در مورد گلایه بخش خصوصی از عدم استفاده دولت از ظرفیت‌های این بخش در سفر هیات‌های خارجی به ایران و اینکه آیا دولت برنامه ویژه‌ای برای استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در اقتصاد دوران پساتحریم خواهد داشت، گفت: بخش خصوصی نگران نباشد، در برنامه ششم توسعه به بخش خصوصی توجه قابل‌توجهی شده تا از منابع و ظرفیت‌ها به بخش‌های غیردولتی معطوف شود و اگر در مذاکرات لازم باشد، از بخش خصوصی نیز مشارکت خواهیم خواست.نوبخت همچنین گفت: ما در مذاکرات با کشورهای خارجی زمینه حضور بخش خصوصی را نیز فراهم خواهیم کرد.وی افزود: در فضای پساتحریم باید به‌دنبال قوانین جذاب باشیم. اینگونه نیست که هر هیاتی که وارد کشور می‌شود به چشم جاسوس نگاه کنیم اگر چه کشورها به‌دنبال منافع خود هستند، اما این نقطه مثبتی است که ما نیز بتوانیم منافع ملی خود را در نظر بگیریم.


کمک دولت به مجلس در مورد برجام

سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست خبری‌اش با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره رسیدگی مجلس به برجام گفت: بیانات ایشان فصل‌الخطاب است و با توجه به اینکه برجام در حال بررسی در مجلس شورای اسلامی است، دولت از هیچ کمک و ارائه اطلاعات دریغ نخواهد کرد و نیازی هم به ارایه لایحه نیست.وی گفت: قانون مجلس شورای اسلامی هم درخصوص دستاوردهای هسته‌ای شاخص‌هایی را مشخص کرده بود که رسیدگی این لایحه را به شورای امنیت ملی واگذار کرده است. وی ادامه داد: در حال حاضر شورای عالی امنیت ملی، برجام را در دست بررسی دارد و در آینده نزدیک گزارش آن را خواهد داد.


واکنش به کمپین خودرو ایرانی

در ادامه سخنگوی دولت درباره اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره کمپین نخریدن خودرو که با واکنش‌‌هایی مواجه شد، گفت: ما هیچ‌گاه استفاده از ادبیات و الفاظی که در شأن دولت نیست را در توصیف کسانی که از خودرو ملی استفاده نمی‌کنند مقتضی نمی‌دانیم و می‌دانم که وزیر محترم صنعت نیز قصد تقویت صنعت داخلی کشور را داشته است. نوبخت همچنین تاکید کرد: کیفیت خودروهای داخلی باید افزایش یابد و انتظار داریم متناسب با مطالبات مردم این شرایط فراهم شود و قیمت‌ها نیز متناسب‌تر شود تا اگر کسی نخواهد از خودرو داخلی استفاده کند، در چارچوب قانون خودرو دیگری را انتخاب کند.


برنامه ششم توسعه

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش به برنامه ششم توسعه نیز اشاره کرد و با بیان اینکه لایحه بودجه ۹۵، نیمه آذر تقدیم مجلس می‌شود، گفت: برنامه ششم را در فضایی خوشبینانه تهیه می‌کنیم البته دو برنامه دیگر هم وجود دارد و هر لحظه که شرایط کشور تغییر یابد، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به نیابت از قوه مجریه یکی از برنامه‌های متناسب زمان را در دستور کار قرار می‌دهد.


پرونده بابک زنجانی و الکترونیکی شدن انتخابات

وی درباره اقدامات دولت نسبت به پرونده بابک زنجانی نیز اظهار کرد: دولت این موضوع را در دست پیگیری دارد؛ چراکه بخشی از بیت‌المال درگیر این پرونده است و دولت موظف است به نحو شایسته موضوع را دنبال کند و در آینده و پس از برگزاری دادگاه اطلاع‌رسانی خواهد کرد. نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات رئیس مجلس خبرگان در مورد انتخابات الکترونیکی گفت: نظر رئیس مجلس خبرگان رهبری محترم است، ولی هنوز از جایگاه رسمی اعلام و به دولت منعکس نشده است. ما قانون را اجرا خواهیم کرد که در آن به صراحت بیان شده که مجری انتخابات دولت و ناظر شورای نگهبان است.


مصوبات تک‌برگی

نوبخت در مورد مصوبات تک‌برگی دولت قبل نیز گفت: ما در جریان بررسی‌های خود با مصوباتی تک‌برگی برخورد کردیم که سوابق نداشت، این مساله در جلسه هیات وزیران مطرح شد و اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. وی افزود: اگر موردی خلاف قانون باشد به مرجع قضایی معرفی می‌کنیم بدون آنکه آن را رسانه‌ای کنیم.


واکنش به سخنان جلیلی

سخنگوی دولت درباره اظهارات سعید جلیلی درخصوص مذاکرات هسته‌ای با اشاره به موفقیت دولت در بحث مذاکرات هسته‌ای گفت: مردم هوشمند هستند و موضوعات را به دقت پیگیری و قضاوت می‌کنند.


بازنگری نظام پرداخت

سخنگوی دولت درباره نظام پرداخت کارکنان دولت نیز خاطرنشان کرد: کارکنان دولت براین باورند که از پرداخت عادلانه برخوردار نیستند؛ بنابراین کار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این است که نظام پرداخت را بازنگری کند.


ادغام وزارت صنعت، معدن و تجارت

وی درباره تجدیدنظر نسبت به ادغام وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: بحث کارشناسی در این زمینه صورت گرفته که ادغام درستی صورت نگرفته است. در بیانات مقام معظم رهبری نیز این موضوع ذکر شده است و این فرصتی را برای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فراهم کرد تا به موضوع ورود کند، ولی نیازمند مجوزهای قانونی است که در حال پیگیری هستیم.