گروه خبر: آیت‌‌الله ابوالقاسم خزعلی، عضو مجلس خبرگان رهبری پس از یک دوره طولانی بیماری و به‌دلیل کهولت سن، صبح دیروز چهارشنبه در سن ۹۰ سالگی دار فانی را وداع گفت. وی در دوران حیات خود مسوولیت‌هایی نظیر عضویت در شورای نگهبان، عضویت در مجلس خبرگان رهبری در سه دوره متوالی به نمایندگی از مردم استان خراسان، موسس و ریاست بنیاد بین‌المللی غدیر، عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و تدریس در دانشگاه امام صادق(ع) را برعهده داشت. «تفسیر سوره حمد» تنها اثری است که از آیت‌الله خزعلی به چاپ رسیده است.


آیت‌الله خزعلی در سال1304 هجری شمسی در شهرستان بروجرد متولد شد و در نوجوانی به همراه خانواده به مشهد مقدس مهاجرت کرد. ایشان که در سن 17 سالگی از حوزه علمیه مشهد، پای در کسوت روحانیت گذاشت، برای ادامه تحصیلات حوزوی و بهره‌مندی از محضر استادان برجسته نظیر آیت‌الله العظمی بروجردی و امام خمینی(ره) به قم رفت تا در کلاس درس خارج فقه و اصول آنان شرکت کند. بر اساس گزارش «ایسنا» از زندگی آیت‌الله خزعلی، مشاهده شخصیت امام خمینی(ره) در زمان تحصیل و ارتباط نزدیک با ایشان به علت شرکت در کلاس درس حضرت امام (ره) باعث علاقه‌مندی آیت‌الله خزعلی به شخصیت ایشان و قدم گذاشتن در مسیر مبارزه با رژیم پهلوی شد. آیت‌الله خزعلی، علاوه‌بر شاگردی، ارتباط ویژه‌ای با حضرت امام(ره) داشت و به علت اقامت در محله «یخچال» قم، این مجاورت با امام، نقش مهمی در زندگی وی داشت.


به گزارش خبرآنلاین، او که از شدت علاقه به امام خمینی(ره) وصیت کرده روی سنگ مزارش بنویسند «ابوالقاسم خزعلی دوستدار آیت‌الله خمینی» در زمان حیاتش به‌خاطر امام به زندان هم رفت. وی به‌دلیل امضای مرجعیت امام به زندان قزل‌قلعه افتاد.


احتمال دفن در نجف

امیرآقا بابا، مدیر روابط عمومی بنیاد بین‌المللی غدیر در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، از تشییع پیکر مرحوم آیت‌الله خزعلی ساعت 10 صبح امروز پنج‌شنبه 26 شهریور از مدرسه عالی شهید مطهری تهران واقع در میدان بهارستان خبر داد. گرچه تا لحظه نگارش این گزارش مکان تدفین آیت‌‌الله خزعلی قطعی نشده است، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که احتمال دفن ایشان در نجف وجود دارد. خبرگزاری فارس در این باره به نقل از خانم کبری خزعلی فرزند آیت‌الله خزعلی نوشت: در حال رایزنی برای تدفین پیکر آیت‌الله خزعلی در مشهد مقدس یا نجف اشرف هستیم.


پیام تسلیت رئیس‌جمهوری

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در پیامی درگذشت آیت‌الله خزعلی را تسلیت گفت. به گزارش «ایرنا» در بخشی از پیام رئیس‌جمهوری آمده است: «درگذشت عالم انقلابی و پارسا حضرت آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی موجب تالم و تاثر فراوان شد. این عالم مجاهد که از شاگردان حضرت امام(ره) و از مبارزان فعال در نهضت و انقلاب اسلامی و از مدرسان والامقام حوزه علمیه قم بود، منشا آثار و خدمات ارزشمند و ماندگاری در نشر و گسترش معارف انقلابی و اسلامی به‌ویژه فرهنگ علوی شد. این جانب این مصیبت را به محضر مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه، شاگردان و بیت محترم آن مرحوم تسلیت گفته، از درگاه حضرت حق برای آن فقید سعید علو درجات و همجواری با اولیا و برای بازماندگان و علاقه‌مندان صبر و اجر مسالت می‌کنم.»


همچنین آیت‌الله محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه، علی لاریجانی رئیس مجلس و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در پیام‌های جداگانه‌ای، درگذشت آیت‌الله خزعلی را تسلیت گفتند.