گروه دیپلماسی: سه روز پس از آنکه وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، از آزمایش موفقیت‌آمیز موشک دوربرد «عماد» خبر داد، برای نخستین بار به رسانه ملی اجازه تصویربرداری از یکی از پایگاه‌های موشکی سپاه پاسداران در دل کوه داده شد.


به گزارش پایگاه خبری «سپاه نیوز» سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اعلام این خبر گفت: «موشک‌ها در بُردهای مختلف در همه پایگاه‌ها روی پرتابگر (لانچر) سوار، آماده پرتاب و دست‌ها روی ماشه است و فقط منتظر دستور فرمانده معظم کل قوا هستیم.» او بدون اشاره به مکان خاصی افزود: «پایگاه‌های موشک‌های دوربرد ما آماده و در عمق ۵۰۰ متری کوه‌ها قرار دارد.» سردار حاجی‌زاده با بیان اینکه آنها که دل خوش به گزینه‌های روی میز خود هستند، تنها نگاهی به گزینه‌های زیر میز سپاهیان اسلام بیندازند، افزود: «به ملت ایران قول می‌دهم که کوچک‌ترین تهدید و ناامنی از بیرون مرزها متوجه کشور نخواهد بود و مسوولان باید با قدرت تمام مقابل نفوذ دشمنان بایستند و هیچ سستی از خود نشان ندهند.» سردار حاجی‌زاده تاکید کرد: «ایران آغاز‌کننده هیچ جنگی نیست؛ اما اگر اشتباهی از بیگانه سربزند، پایگاه‌های موشکی از اعماق زمین مانند آتشفشان فوران می‌کند و این برای دشمن خانمان‌سوز است.» سردار حاجی‌زاده به این موضوع نیز اشاره کرد که در مقابل جدید‌ترین و پیشرفته‌ترین نسل ماهواره‌ها و تجهیزات جاسوسی و تهاجمی دشمنان انقلاب اسلامی، کوچک‌ترین نگرانی نداریم. در عین حال فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران با اشاره به طراحی و ساخت انواع موشک‌های دوربرد، میان برد و کوتاه برد توسط متخصصان ایران اسلامی در وزارت دفاع و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: «این نمونه‌ای از انبوه پایگاه‌های موشکی کشور است و از سال آینده نسل جدید و پیشرفته موشک‌های دوربرد سوخت مایع و جامد جایگزین تولیدات فعلی خواهد شد.» فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان از برگزاری رزمایش گسترده در آینده‌ای نزدیک خبر داد.


تداوم برنامه موشکی ایران

در نخستین واکنش‌ها به انتشار فیلم و تصاویر تونل‌های زیرزمینی سپاه پاسداران، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت که این اقدام نشان داد با وجود توافق هسته‌ای، برنامه موشکی ایران ادامه خواهد یافت. به گزارش خبرگزاری فارس، این خبرگزاری معتبر آمریکایی انتشار تصاویر و فیلم تونل‌های زیرزمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نشانه‌ای از ادامه برنامه موشکی ایران به‌رغم توافق هسته‌ای دانست. این خبرگزاری همچنین به آزمایش موفق موشک دوربرد «عماد» هم اشاره و تاکید کرد: «چند روز پیش، ایران اعلام کرد که با موفقیت موشک دوربرد سطح به سطح جدید خود را آزمایش کرد.»


روز یکشنبه 19 مهر ماه سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ضمن اعلام پرتاب موفقیت آمیز موشک دوربرد «عماد» که نسل جدید موشک‌های بالستیک زمین به زمین است، تاکید کرد که ایران برای افزایش قدرت دفاعی و توان موشکی خود از هیچ‌کس اجازه نمی‌گیرد و برنامه‌های دفاعی خود را به‌ویژه در حوزه موشکی با قاطعیت دنبال خواهد کرد. به گزارش «ایسنا»، پرتاب این موشک واکنش‌های بسیاری در سطح داخلی و خارجی داشت و در نخستین واکنش‌ها با وجود تاکید همیشگی مقامات ایرانی مبنی بر اینکه توسعه موشک‌های بالستیک تنها برای اهداف دفاعی است، جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت اگر آزمایش موشک عماد برخلاف قطعنامه‌های سازمان ملل باشد، این کشور اقدامات مناسبی را اتخاذ خواهد کرد. همزمان سیدعباس عراقچی، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و معاون وزیر خارجه، با اشاره به آزمایش موشک زمین به زمین عماد، تاکید کرد پرتاب و آزمایش موشکی نقض برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) به حساب نمی‌آید. عراقچی با اشاره به قطعنامه 2231 افزود: «توانایی دفاعی ما نمی‌تواند خدشه‌دار شود و بر سر امنیت ملی و دفاعی خود مصالحه نخواهیم کرد و این موضع شناخته شده ماست. این مسأله را در بیانیه‌ای که بعد از قطعنامه 2231 صادر شد و در شورای امنیت به ثبت رساندیم، اعلام کردیم.»


ارجاع به سازمان ملل

با وجود تاکید مقامات ایران بر اهداف دفاعی توسعه موشک‌های بالستیک و این مساله که موشک‌های این کشور هرگز حامل کلاهک هسته‌ای نخواهند بود، زیرا ایران هیچ برنامه‌ای برای تولید تسلیحات هسته‌ای ندارد، اما مقامات آمریکایی در روزهای گذشته بارها مدعی شدند، این اقدام ایران نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است و گفته‌اند از مجرای سازمان ملل اقدام مقتضی را در ارتباط با آن انجام خواهند داد. در این رابطه جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه با تاکید بر اینکه آزمایش موشکی جمهوری اسلامی ایران هیچ ارتباطی با موضوع توافق هسته‌ای (برجام) ندارد، ادعا کرد: «شواهد مستحکمی نشان می‌دهند که آزمایش موشکی روز یکشنبه ایران ناقض قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل است.» همچنین به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، مارک تونر، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری روز سه‌شنبه خود گفت: «ما به‌طور قطع قصد داریم همانند دفعات گذشته این موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهیم.» سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا مدعی شد، آزمایش موشک عماد می‌تواند نقض قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت باشد. قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت که آغازگر چهارمین دور تحریم‌ها علیه ایران با طرح ادعاهای بی‌پایه درباره برنامه هسته‌ای این کشور بود، سال ۲۰۱۰ به تصویب رسید که در رابطه با برنامه موشکی بالستیک ایران است.


درخواست لندن از سازمان ملل

همزمان یک نماینده انگلیس در سازمان ملل از کمیته تحریم‌های ایران در شورای امنیت خواست تا آزمایش موشک عماد توسط این کشور را مورد بررسی قرار دهد. به گزارش خبرگزاری رویترز، ماتیوری‌کرافت، نماینده بریتانیا در سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران در نیویورک با بیان اینکه معماری فعلی تحریم‌ها علیه ایران هنوز پابرجاست، از کمیته تحریم‌های ایران در شورای امنیت خواست آزمایش موشکی عماد در این کشور را بررسی کند.


حمایت 220 نماینده

در عین حال در داخل کشور، ۲۲۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای از آزمایش موشک دوربرد «عماد» نسل جدید موشک‌های بالستیک زمین به زمین جمهوری اسلامی ایران قدردانی و حمایت خود را از این اقدام وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کردند.


در بحث موشکی کوتاه نخواهیم آمد

از سوی دیگر کاظم جلالی، رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته با بیان اینکه آزمایش‌های موشکی نقض برجام نیست، تاکید کرد: «ما برای تقویت بنیه‌های کشور از کسی اجازه نمی‌گیریم.» به گزارش «ایرنا» جلالی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که برخی آزمایش موشکی عماد را نقض برجام می‌دانند، افزود: «تقویت بنیه نظامی کشور به‌عنوان اهرم نظامی بازدارنده، در دستور کار است و جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه نه کشوری را تهدید کرده و نه به دنبال جنگ بوده است.» او ادامه داد: «ما همواره بنیه کشور را تقویت کرده‌ایم و در این راستا از کسی اجازه نمی‌گیریم، تفسیر درست از برجام همان موردی است که در آن نوشته شده است.» رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «قطعا در بحث موشکی کوتاه نخواهیم آمد و آزمایش‌های موشکی را انجام می‌دهیم. ما به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم و بر مبنای فتوای مقام معظم رهبری، تولید و انباشت سلاح‌های هسته‌ای را حرام می‌دانیم.»