ایسنا: وزیر امور خارجه آمریکا از تصمیم واشنگتن برای مرتبط نکردن مساله شهروندان آمریکایی محبوس در ایران با توافق هسته‌ای دفاع کرد. به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری در بوستون گفت که وزارت خارجه ایالات‌متحده، پیش از این مساله سه شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران را در حاشیه مذاکرات هسته‌ای با مقامات ایرانی مطرح کرده است که جیسون رضائیان خبرنگار روزنامه واشنگتن پست هم جزو آنها است. کری در ادامه گفت که مذاکره‌کنندگان تصمیم گرفتند این مساله را در برابر توافق هسته‌ای قرار ندهند. او ادامه داد: «از نظر ما، این یک تصمیم درست بود زیرا مشروط کردن توافق هسته‌ای به آزادی سه شهروند آمریکایی می‌توانست هر دو موضوع را پیچیده کند و شاید سبب شود هیچ یک از این مسائل حل نشوند.»


بلندپایه‌ترین دیپلمات آمریکایی ادامه داد: «بنابراین من فکر می‌کنم که این یک استراتژی درست بود که باید دنبال می‌شد.» وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در اظهاراتی مداخله‌جویانه در این کنفرانس خبری، از ایران خواست تا اتهامات علیه این شهروندان آمریکایی را لغو و هر سه آنها را هر چه سریع‌تر آزاد کند. او در این باره گفت: «ما از دولت ایران می‌خواهیم، چه این افراد محکوم شده و چه نشده باشند و وضعیت کنونی شان هر چه که هست، شهروندان آمریکایی را آزاد و اتهاماتشان را لغو کند تا به آغوش خانواده‌شان در آمریکا بازگردند و من به شما اطمینان می‌دهم که این هدف، پس از تلاش‌های مستمر و متمرکز به دست می‌آید.»

جیسون رضائیان، سعید عابدینی و امیر میرزا حکمتی سه شهروند آمریکایی ایرانی تبار هستند که در ایران در زندان به‌سر می‌برند.


واکنش به حکم جیسون رضائیان

همزمان سخنگوی کاخ سفید در اظهاراتی مداخله‌جویانه از روند محاکمه خبرنگار واشنگتن‌پست و دیگر شهروندان آمریکایی محبوس در ایران انتقاد کرد. به گزارش «ایسنا» به نوشته روزنامه گاردین، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه در واکنش به صدور حکم جیسون رضائیان، خبرنگار زندانی روزنامه واشنگتن‌پست در ایران در اظهاراتی مداخله‌جویانه مدعی شد: «درباره روند محاکمه جیسون در ایران شفافیت زیادی وجود ندارد.» ارنست به خبرنگاران گفت: «دولت آمریکا، گزارشات محکومیت رضائیان را شنیده اما از طریق کانال‌های رسمی، اطلاعیه‌ای در این مورد دریافت نکرده است. بنابراین، هیچ اطلاعیه رسمی درباره آن وجود ندارد.» به گزارش «ایسنا»، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه روز یکشنبه از صدور حکم پرونده جیسون رضائیان خبر داد و گفت: «حکم این پرونده صادر شده است. هنوز فرصت برای اینکه به این حکم اعتراض داشته باشند، باقی است و زمان به اتمام نرسیده است.» او افزود:‌ «دادگاه منتظر می‌ماند که اگر بعد از اتمام بیست روز به حکم اعتراض نکردند، حکم قطعی شود و اگر به حکم اعتراض شد، قاعدتا به مرجع تجدیدنظر ارسال می‌شود.» محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال «ایسنا» درباره اینکه مفاد حکم پرونده جیسون رضائیان چیست؟ گفت: «این فرد محکوم شده، ولی من از جزئیات مفاد حکم اطلاعی ندارم.» سخنگوی قوه قضائیه همچنین اضافه کرد: «تا زمانی که حکم قطعی نشود، نمی‌توان درباره مفاد آن صحبت کرد.»