گروه خبر: هجدهمین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی روز گذشته در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. این جلسه با پایان دفاعیات نماینده دادستان و آغاز دفاعیات متهمان ردیف دوم و سوم پرونده همراه بود.

به گزارش «ایسنا» قاضی صلواتی از «م.ش» متهم ردیف دوم پرونده خواست تا با حضور در جایگاه به دفاع از خود بپردازد. قاضی صلواتی با اشاره به اتهامات متهم ردیف دوم پرسید که آیا اتهامات خود را قبول دارد که وی پاسخ داد: خیر، در کمال ناباوری و سینه‌ای آکنده از غصه نه‌تنها اتهاماتی که شما آن را عنوان کردید رد می‌کنم، بلکه خود را از این اتهامات کاملا مبرا می‌دانم و بر بی‌گناهی‌ام اصرار دارم. وی افزود: امروز من را به اخلال در نظام اقتصادی و افساد فی‌الارض متهم کرده‌اند، در حالی که تمامی سلول‌های بدنم متعلق به این نظام است. وی افزود: در جلسات ارائه دفاعیات آقای زنجانی و وکیل وی حضور نداشتم اما با تشخیص دادگاه در دو جلسه دادگاه حاضر شدم. آقای زنجانی در دفاعیات خود به مسوولیت فردی خود اذعان کرد و وکیل ایشان نیز به مسوولیت موکلش در انجام امور اشاره کردند؛ بنابراین نمی‌دانم به چه جهت شریک جرم شناخته شدم در حالی که نه امضا داشتم و نه سهام. وی ادامه داد: بابک زنجانی را در امور اقتصادی همواره فردی بسیار باهوش می‌دانم و هیچ‌گاه در عملیات بانکی وی دخالت نمی‌کردم؛ زیرا او فردی بسیار متمرکز بود و به هیچ یک از کارمندان خود توضیحاتی ارائه نمی‌کرد.


متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی با بیان اینکه اتهامات موجود در کیفرخواست بر اساس مهندسی معکوس بنا شده است، گفت: امروز آب از سر ما گذشته و آبروی‌مان ریخته شده است. همه سرمایه‌ام که همان آبرویم بود از دست رفته و مفسد قلمداد شده‌ام. متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی با بیان اینکه اولین اصل راستی‌آزمایی پیگیری حساب‌های مبدأ، مقصد و پرینت حساب‌های بانکی طرفین است، گفت: در زمان بازجویی‌ها بازپرس گفت اسنادی وجود دارد که بابک زنجانی ۵۹ میلیون دلار برای هواپیما، کشتی و... به من پرداخت کرده که من نسبت به آن شدیدا اعتراض کردم و از آنها خواستم تا اجازه دهند اسناد و مدارک آن را ببینم اما تا امروز هیچ سند، مدرک و پرینتی در این رابطه به من داده نشده است. وی گفت: در این پرونده بزرگنمایی شده و به پرداخت ۴۰ میلیارد دلاری من اشاره شده که این مبلغ ۲۰ برابر کل مبلغ دعوا است.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، متهم ردیف دوم پرونده نفتی در ادامه با اشاره به عیادت قاضی صلواتی از متهم ردیف سوم پرونده نفتی در زندان اوین گفت: آقای صلواتی در آن جلسه به ما گفتند اگر شیشه‌ای شکسته‌اید بپذیرید اما ما شیشه دشمن را شکستیم و امروز در خانه خودمان مجازات می‌شویم. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، «م.ش» ادامه داد: من خیلی راحت می‌توانستم در کنار خانواده‌ام در انگلستان باشم، اما چون از خودم مطمئن بودم و می‌دانستم خلافی مرتکب نشده‌ام، بدون کوچک‌ترین مشکلی برای کمک به کشور آمدم، در حالی که امروز خلاف آن را می‌گویند و معتقدند مرا دستگیر کرده‌اند. وی ادامه داد: بسیاری از مسوولان فعلی کشور با من همکاری داشتند و این همکاری را برای خود افتخار می‌دانستند اما نمی‌دانم امروز چه شده که من مفسد شده‌ام؟ نجفی نماینده دادستان تهران نیز در هجدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی درخصوص موضوع سازمان تامین اجتماعی گفت:‌ نکته مهم در معاملات زنجانی با تامین اجتماعی این است که قوانین واگذاری شرکت‌ها در این سازمان مطلقا رعایت نشد، تفاهم‌نامه منعقدشده بین مرتضوی و زنجانی به سهام شرکت‌های تامین اجتماعی اختصاص دارد که این سهام جزو معاملات بزرگ تلقی شده و نیازمند مصوبه است. به همین خاطر مدیرعامل به تنهایی نمی‌تواند این شرکت‌ها را واگذار کند.قرار است امروز نوزدهمین جلسه دادگاه متهمان نفتی برگزار شود.