عبور برجام از گردنه « PMD‌»؟
دنیای اقتصاد: در شرایطی که پیش‌نویس قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، دیروز در سه صفحه در اختیار اعضای آژانس قرار گرفت، رضا نجفی، نماینده ایران در این نهاد پیش‌بینی کرد که این قطعنامه در شورای حکام بسته شود و همه 12 قطعنامه پیشین این آژانس، از جمله دو قطعنامه PMD در نوامبر 2011 و سپتامبر 2012 فسخ شوند. پیش‌تر عباس عراقچی، از اعضای بلندپایه تیم مذاکره‌کننده از تفاهم میان ایران و آژانس خبر داد و پیش‌بینی کرد که با توجه به تفاهم موجود پرونده PMD بسته شود.

پیش‌بینی ایران از بسته شدن پرونده PMD
طرف غربی خواستار مختومه شدن PMD است
عراقچی: با توجه به تفاهم موجود، پرونده PMD بسته می‌شود

گروه دیپلماسی: پس از پایان دومین نشست کمیسیون مشترک ایران و 1+5 در شهر وین اتریش، خبرگزاری آسوشیتد‌پرس اعلام کرد که براساس اسناد محرمانه‌ای که به دست این رسانه رسیده است، آمریکا که زمانی به شدت از فعالیت‌های ادعایی ایران در زمینه سلاح‌های هسته‌ای انتقاد می‌کرد، به همراه دیگر کشورهای 1+5 از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد خواست تا پرونده پیگیری این ادعاها را ببندد. همزمان مذاکره‌کننده ارشد ایران نیز گفت با توجه به تفاهم به‌وجود آمده پرونده «PMD» بسته می‌شود.

به گزارش «ایرنا» خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس گزارش داد درخواست بسته شدن پرونده «PMD» یا همان ابعاد احتمالی نظامی، در پیش‌نویس محرمانه قطعنامه‌ای که برای نشست هفته آینده 35 کشور عضو شورای حکام آژانس آماده شده و در اختیار تمام اعضا است، درج شده است. اگرچه لحن درخواست پایان دادن تحقیقات، بی‌طرفانه است، اما دیپلمات‌های غربی آشنا با پیش‌نویس این سند می‌گویند که برخی از بیانیه‌های اجلاس شورای حکام از آنچه آمریکا و متحدانش تلاش‌های ایران برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای می‌خوانند، انتقاد خواهند کرد. این دیپلمات‌ها می‌گویند که ادبیات قطعنامه باید برای ایرانیان قابل قبول و بی‌طرفانه می‌بود تا بتوان در اوایل سال آینده میلادی برجام را اجرا کرد. ادامه این پیش‌نویس سه صفحه‌ای در مورد نقش آژانس در نظارت بر تعهدات ایران در برجام است و بیان می‌دارد که شورای حکام نظارت بر اجرای برجام را جایگزین فشار در مورد برنامه هسته‌ای ایران خواهد کرد.

همزمان با گزارش آسوشیتدپرس، سید عباس عراقچی از «تفاهم خوب» میان ایران و 1+5 برای ارائه قطعنامه به شورای حکام و بستن پرونده PMD خبر داد و گفت با توجه به این تفاهم این هدف محقق خواهد شد. رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام شامگاه دوشنبه پس از سه ساعت و نیم جلسه کمیسیون مشترک ایران و 1+5 به خبرنگاران گفت: «جلسه خوبی داشتیم و در مجموع حدود سه ساعت درخصوص موضوعات مختلف گفت‌وگو کردیم که طبعا یکی از مهم‌ترین آنها بحث PMD و بسته شدن آن در شورای حکام بود.» معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه ابراز کرد: «کشورهای 1+5 متن پیش‌نویس قطعنامه‌ای را آماده کرده‌اند که درخصوص ابعاد مختلف آن مشورت‌ها و بحث‌هایی داشتیم. فکر می‌کنم تفاهم بسیار خوبی در این خصوص وجود دارد که قطعنامه باید منجر به بسته‌شدن PMD شود.»

او تاکید کرد: «طبعا کشورهای 1+5 این پیش‌نویس را به شورای حکام ارائه خواهند داد و روز 15 دسامبر شورای حکام تصمیم‌گیری خواهد کرد.» رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: «فکر می‌کنم با توجه به تفاهمی که به دست آمده و وجود دارد ان‌شاءالله این کارمحقق خواهد شد.» عراقچی در پاسخ به سوالی درباره انتظار ایران در این زمینه گفت: «انتظار ما کاملا روشن است و قبلا هم گفته شده. پرونده موسوم به PMD یا همان ابعاد نظامی احتمالی با توجه به گزارشی که مدیرکل آژانس داده و در حقیقت وجود یک برنامه نظامی هسته‌ای در ایران را رد کرده باید بسته شود.» معاون وزیر امور خارجه همچنین افزود: «شورای حکام باید پرونده را ببندد. راه در این مسیر کاملا هموار است. تفاهمی که بین ما و 1+5 وجود دارد بر همین اساس است و قطعنامه‌ای هم که آماده شده با همین تفاهم آماده شده و ان‌شاءالله منجر به بسته شدن خواهد شد.» دومین کمیسیون مشترک ایران و 1+5 روز دوشنبه در دو نوبت در وین و با حضور معاونان وزیران خارجه هفت کشور عصر دیروز دوشنبه به کار خود پایان داد. سیدعباس عراقچی، مجید تخت‌روانچی، حمید بعیدی‌نژاد و رضا نجفی در این جلسه حضور داشتند. این کمیسیون در دو نشست صبح و عصر پیش‌نویش قطعنامه پیشنهادی کشورهای 1+5 و نیز نحوه برچیدن تحریم‌ها را بررسی کرد.

پایان ماموریت آژانس
از سوی دیگر، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت براساس پیش‌نویس قطعنامه ۱+۵، فسخ دو قطعنامه‌ شورای حکام درباره پی‌ام‌دی که در آنها از مدیرکل خواسته بود در این مورد گزارش بدهد به این معنی است که مدیرکل دیگر در مورد PMD وظیفه‌ای ندارد. رضا نجفی با اعلام این مطلب به «ایسنا» گفت: ۱+۵ براساس بند ۱۴ برجام پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به هدف بستن موضوع PMD ارائه کرده‌اند. او کلیدی‌ترین بندهای پیش‌نویس قطعنامه را بندهای ۹، ۱۱ و ۱۳ اجرایی دانست و افزود: «طبق بند ۹ شورای حکام «به این امر توجه می‌کند که تمام فعالیت‌ها در نقشه راه برای حل مسائل باقیمانده گذشته و حال در مورد برنامه هسته‌ای ایران (PMD) براساس زمان‌بندی توافق شده اجرا شده‌اند و همین‌طور توجه می‌کند که این امر (یعنی اجرای فعالیت‌ها) بررسی شورا از موضوع (مسائل باقیمانده گذشته و حال) را خاتمه می‌دهد.»

نماینده دائم ایران در آژانس گفت: «در تکمیل خاتمه دادن مسائل باقی‌مانده گذشته و حال یا همان PMD، شورا طبق بند ۱۱، از روز اجرای برجام، تمامی ۱۲ قطعنامه قبلی شورای حکام از جمله دو قطعنامه PMD یعنی نوامبر ۲۰۱۱ و سپتامبر ۲۰۱۲ را منقضی (فسخ terminate) می‌کند. فسخ قطعنامه‌های PMD شورای حکام که در آنها از مدیرکل خواسته بود در مورد PMD گزارش بدهد (بند ۶ قطعنامه سپتامبر ۲۰۱۲) به این معنی است که مدیرکل دیگر در مورد P MD وظیفه‌ای ندارد.» نجفی گفت: «در بند ۱۳ نیز شورای حکام موضوع «اجرای پادمان و قطعنامه‌های (قبلی) شورای امنیت» را از روز اجرای برجام از دستورکار خارج و به جای آن اجرای برجام در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ را جایگزین می‌کند. از این به بعد طبق بند ۴ قطعنامه مدیرکل تنها درخصوص اجرای برجام یا بروز مشکلی خاص در اجرای برجام گزارش خواهد داد.» او تاکید کرد که انتظار می‌رود که این پیش‌نویس سه‌شنبه آینده ۲۴ آذر بدون تغییر تصویب شود.

ادامه ..