توضیحات نوبخت درباره علل تاخیر در ارائه بودجه

گروه خبر: تاخیر در ارائه لایحه بودجه سال ۹۵ کل کشور از سوی دولت، سخنگوی دولت حسن روحانی را بر آن داشت تا برای این تاخیر از مجلس عذرخواهی کند. براساس قانون، دولت باید لایحه بودجه هر سال را تا پانزدهم آذرماه تقدیم مجلس شورای اسلامی کند و این در حالی است که دولت یازدهم برای اولین بار پس از روی کار آمدن، بودجه سنواتی کل کشور را با تاخیر بیش از دو روز ارائه می‌کند؛ موضوعی که دیروز علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در صحن علنی پارلمان به آن اشاره کرده و ضمن تخلف دانستن آن تاکید کرد که دولت مطابق آیین‌نامه، بودجه را ارائه نکرده و بر این اساس تخلف کرده است. با این حال محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به اینکه امکان ارائه لایحه بودجه در زمان قانونی وجود داشت، گفت: از مجلس که بعد از گذشت ۴۸ساعت از زمان عدم ارائه لایحه بودجه کار دولت را تخلف دانسته تشکر و از تاخیر آن عذرخواهی می‌کنم.

به گزارش «ایرنا» نوبخت در این باره توضیح داد: با توجه به اینکه قرار بود لوایح برنامه ششم توسعه و بودجه (۹۵)همزمان ارائه شود، از مجلس خواسته شد تا طی دو تا سه هفته آینده همزمان به مجلس ارائه شود. نوبخت با بیان اینکه از هفته‌های گذشته لایحه بودجه سال آینده به دولت ارائه شده بود، گفت: بودجه امسال متفاوت از سال‌های دیگر است، در بودجه‌های گذشته تبصره‌هایی مطرح می‌شد که در بودجه سال آینده تبصره‌های تکراری جداگانه رسیدگی شود. به گفته نوبخت، بودجه (سال ۹۵) که متشکل از ۲۸ بند است روز گذشته در هیات دولت مورد بررسی قرار گرفت که ۱۷بند آن به تصویب رسید و مابقی در جلسه آینده به تصویب خواهد رسید. او توضیح داد: بحثی مطرح شد مبنی‌بر اینکه همانند لایحه بودجه، احکام تکراری برنامه ششم توسعه نیز جداگانه تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود که مجلس به آن رای نداد. سخنگوی دولت با اشاره به اینکه زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که شاید دولت مایل نیست مجلس فعلی برنامه ششم را بررسی کند، توضیح داد: دولت به احترام مجلس و به‌رغم اینکه برای تنظیم مجدد لایحه باید از اسناد فرادستی استفاده کند، همکاران سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را بسیج کرد تا همزمان با لایحه بودجه لایحه برنامه ششم نیز ارائه شود.

پرونده ایران باید در آژانس بسته شود

نوبخت همچنین درباره نتیجه جلسات عراقچی با نمایندگان ۱+۵ گفت: موضع ما این است که پرونده باید در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسته شود. سخنگوی دولت همچنین درباره گزارش اخیر یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران نیز گفت: گزارش آقای آمانو برای شورای حکام است و آنها باید نظر دهند، البته این گزارش نشان می‌دهد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است.

تکذیب هشدار اردوغان به روحانی

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری ترکیه و تهدیداتی که ادعا کرده است، گفت: در مورد این ادعاهای رئیس‌جمهوری ترکیه که هم نادرست و هم سوال‌برانگیز است باید بگویم که ایشان در مردادماه یک مکالمه تلفنی درباره مسایل مختلف با رئیس‌جمهوری ایران داشت. در پایان این مکالمه اظهار نگرانی کرد که یکی از رسانه‌های ایرانی مطلبی درباره وی و خانواده ایشان نوشته است؛ آقای رئیس‌جمهور هم گفتند که این رسانه‌ها راجع به همه می‌نویسند و باید ظرفیت داشته باشیم، اما باز هم این مساله بررسی می‌شود. نوبخت گفت: این مکالمه تلفنی و صحبت در همین حد بود که همه مطالب آن نیز موجود است. ادعایی که می‌شود تهدید شده یا هشدار داده‌اند چنین نیست. سخنگوی دولت ادامه داد آقای ظریف به بالاتر از آنها توضیح داد که هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکنند ضمن اینکه اصلا تهدید نبود؛ بلکه حاشیه‌ای بود که در یک مساله‌ای مطرح شد.

نوبخت گفت: اینکه این ادعاها سوال‌برانگیز است برای این است که مشاوران آقای اردوغان چه مشاوره‌ای به وی می‌دهند؟ اکنون که ترکیه هم با کشور همسایه خود عراق درگیر است هم با سوریه و هم با روسیه. با این همه معضلات می‌خواهد ایران را هم به مشکلات خود اضافه کند؟ مشاوران اردوغان باید کمی دقت کنند. این فرافکنی نیست، بلکه به مشکلات خود می‌افزایند.

کاهش قیمت نفت و برنامه‌های عمرانی

معاون رئیس‌جمهوری در پاسخ به اینکه با توجه به کاهش قیمت نفت دولت برای اجرای طرح‌های عمرانی چه برنامه‌ای دارد، گفت: اگر چه به میزان افزایش درآمدهای نفتی در تکمیل طرح‌های عمرانی فعال تر عمل خواهیم کرد ولی به این معنی نیست که با کاهش قیمت نفت از اعتبارات عمرانی بکاهیم. نوبخت ادامه داد: دولت برای خروج از رکود و افزایش رشد اقتصادی بخشی از منابع را برای تحریک تقاضا روی طرح‌های عمرانی تمرکز کرد و تا ۲۸ آبان ماه بیش از ۲۵ هزار و یکصد میلیارد تومان به این طرح‌ها تخصیص داده شده است که نسبت به سال‌های گذشته افزایش نشان می‌دهد. او تصریح کرد: مصمم هستیم در سال جاری بیش از گذشته به طرح‌های عمرانی اعتبار دهیم و تا جایی که امکان دارد از هزینه‌های جاری صرفه‌جویی کنیم.

او در پاسخ به اینکه دولت چه برنامه‌ای برای افزایش درآمدها از محل فروش نفت بعد از اجرای برجام دارد، گفت: اگر به فرصت چند ده میلیارد دلار درآمدی که برای اقتصاد ایران بعد از اجرای برجام فراهم خواهد شد بسنده کنیم، درست نیست. این فرصت بزرگی است که در پی آن سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی صورت خواهد گرفت و موجب اشتغال‌زایی و راه‌اندازی واحد‌های تولیدی خواهد شد.

وی با بیان اینکه البته هر چه قیمت نفت افزایش یابد منابع بیشتری به‌دست خواهد آمد، اضافه کرد: اگر این اتفاق نیفتاد باید این کاهش درآمد را از محل دیگری جبران کنیم . به همین منظور یکی از اقدامات صورت گرفته در بودجه سال آینده مردمی کردن اقتصاد در بخش‌هایی از طرح‌های عمرانی است که دولت انجام می‌دهد و حتی دولت در نظر دارد طرح‌های نیمه‌تمام دولتی خود را نیز واسپاری کند.

اقدام دولت برای رفع حصر

وی در پاسخ به علت عدم پاسخ رئیس‌جمهوری به سوالات مطرح شده دانشجویان در روز ۱۶ آذر و موضوع رفع حصر و نیز اقدام دولت برای این امر گفت: دولت بر اساس آنچه در هر یک از مراحل بیان کرده است و هر آنچه را که رئیس‌جمهوری انجام داده اطلاع‌رسانی صورت گرفته تا اثر بخش باشد و اقدامات مناسبی انجام شود تا به نتیجه برسد. وی اضافه کرد: رئیس‌جمهوری از هیچ یک از وعده‌هایی که گفته‌اند عدول نکرده و امیدواریم این اقدامات نتیجه بخش باشد.

نوبخت درباره اقدامات دولت در زمینه حادثه قرچک ورامین و برخوردهای روز ۱۶ آذر مصادف با روز دانشجو در سخنرانی افراد نیز گفت: دولت علاقه‌مند است فضای سیاسی کشور برای فعالیت قانونی همه تشکل‌ها وسیع باشد. دولت علاقه‌مند نیست هیچ یک از جناح‌های سیاسی خودپسند باشند که جز سلیقه خود سلیقه دیگری را قبول نکنند و اجازه اظهارنظر ندهند. سخنگوی دولت همچنین درباره حضور نیافتن رئیس‌جمهور در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام و ارتباط آن با بررسی برنامه ششم حسن روحانی را در بحث‌های پیرامون توسعه صاحب‌نظر خواند و گفت: رئیس‌جمهور برنامه خود را برای اجرای اسناد بالادستی در برنامه توسعه ششم مشخص کردند؛ اما اینکه در سیاست‌های کلی اهداف ریز بیان شود، درست نیست. زیرا هر کدام از این مسائل یعنی سیاست‌های کلی اهداف ریز و برنامه‌ها معانی متفاوتی دارند و تاکید می‌کنیم که این برنامه‌ها و اهداف بر اساس سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری تهیه شده است و ان‌شاءالله آقای رئیس‌جمهور وقت مناسبی برای حضور در مجمع خواهد داشت.