جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه توسعه قدرت دفاعی و موشکی را بر اساس پاراگراف‌های انشاشده قدرت‌ها قرار نمی‌دهیم، گفت: توسعه قدرت دفاعی سپاه تصمیمی مستقل و ملی است و ربطی به قطعنامه‌های صادرشده ندارد. ورود به عرصه‌های نوین در نبردهای آینده ازجمله منازعات سایبری، میزان گسترش قدرت نظامی ایران در جغرافیای دوردست، کم و بیش حضور نیروهای سپاه در سوریه و تاثیرات قطعنامه‌های بین‌المللی بر توان دفاعی ایران -به‌خصوص در حوزه موشکی- ازجمله محورهایی است که سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس به آن پرداخته است.


جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه عملیات‌های روانی اشکال پیچیده و مدرن پیدا کرده است، گفت: جنگ نرم و جدال‌های فرهنگی امروز بخش مهمی از نبردهای خاموش و غیرمحسوس اما واقعی بین قدرت‌ها را شکل می‌دهد و این حوزه نیز از ماموریت‌های سپاه به شمار می‌رود. جانشین فرمانده کل سپاه گفت: اگر نتوانیم حوادث را در دوردست کنترل کنیم، در مسافت‌های نزدیک نیز گرفتار خواهیم بود و همه این موارد باعث می‌شود که پنجره‌های سپاه به دانش‌های نوین باز و زوایای نگاه سپاه به صحنه‌های جدید کاملا عریض و گسترده شود.


سلامی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص ادعای برخی رسانه‌های غربی مبنی بر کاهش حضور نیروهای سپاه در محور مقاومت و سوریه گفت: کم و زیاد شدن نیرو در هر صحنه‌ای یک امر طبیعی است؛ ولی راهبرد ما در این زمینه و نقش‌های ما در میدان و عرصه سیاست به هیچ عنوان کاهش پیدا نکرده و همچنان بر خطوط، اصول، اهداف و استراتژی‌های گذشته خودمان متکی و مستحکم هستیم و نقش‌های خودمان را متناسب با نیازهای صحنه ایفا می‌کنیم. او تاکید کرد: اینکه تعداد حضور مشاوران سپاه در سوریه کم یا زیاد می‌شود موضوع لحظه‌ای است و ربطی به راهبردهای دفاعی ندارد؛ ضمن اینکه کاهشی هم در این خصوص وجود ندارد.


جانشین فرمانده کل سپاه در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با اشاره به موضوع محدود کردن توان موشکی ایران در توافق‌نامه‌ها و قطعنامه‌ها گفت: سپاه توسعه قدرت دفاعی خود را بر اساس پاراگراف‌های موجود روی کاغذهایی که توسط قدرت‌ها انشا می‌شود، قرار نمی‌دهد. توسعه قدرت دفاعی و بازدارنده سپاه بر اساس نیازهای دفاعی ماست و این یک تصمیم مستقل و کاملا ملی است و هیچ ربطی به قطعنامه‌های صادر شده ندارد. سلامی تاکید کرد: وظیفه ما تولید قدرت است و در این زمینه هرگز قطعنامه‌ها را مطالعه نمی‌کنیم و هیچ وقت هم قرار نیست چند پاراگراف، حرکت پرشتاب ما را برای تولید و قدرت دفاعی‌مان محدود کند.


راهبرد ایران در حمایت از سوریه تغییرناپذیر است

همزمان معاون ستاد کل نیروهای مسلح نیز گفت: حمایت از مقاومت سوری برابر دشمنان دولت و ملت سوریه تغییرناپذیر است و حضور مستشاری سپاه به‌طور جدی دنبال می‌شود. به گزارش «ایسنا» سردار سیدمسعود جزایری در واکنش به طرح برخی اخبار کذب پیرامون کاهش حضور سپاه در سوریه اعلام کرد: راهبردها و سیاست‌های ایران در چارچوب آموزه‌های دینی، عقلانیت، مصالح امت اسلامی و منافع ملی تعریف می‌شود و برخلاف سیاست‌های متزلزل و متناقض مدعیان دموکراسی، حقوق بشر و مبارزه با تروریسم، از استحکام و پایداری برخوردار است. او افزود: بر همین اساس به‌رغم انتشار اخباری کذب و بی‌اساس مبنی بر خروج و یا کاهش نیروهای مستشاری ایران در سوریه که در راستای جنگ روانی علیه جبهه ضدمقاومت تولید شده است، حضور مستشاری ما در ابعاد مختلف و متناسب با الزامات صحنه‌ نبرد ضدتروریسم تکفیری در سوریه تا زمان مقتضی تداوم خواهد داشت. جزایری در ادامه با تاکید بر اینکه «این دروغ‌پردازی‌ها هیچ تاثیری در ادامه روند حمایت ملت ایران از مقاومت اسلامی منطقه به ویژه دولت و ملت سوریه نخواهد گذاشت» تاکید کرد: تردیدی نیست این‌گونه خبرسازی‌ها و فضاسازی‌های رسانه‌های غربی در راستای حمایت از تروریست‌های تکفیری و معارضین دولت قانونی سوریه و ممانعت از عمق راهبردی مخالفت ایران با سیاست‌ها و برنامه‌های مداخله جویانه آمریکا و ارتجاع منطقه در سوریه در دستور کار امپراتوری رسانه‌های سلطه و صهیونیسم قرار گرفته است.