گروه خبر- زینب موسوی: ثبت‌نام از داوطلبان حضور در دهمین مجلس شورای اسلامی به میانه راه رسید و این در حالی است که بر اساس اعلام وزارت کشور، متقاضیان حضور در پنجمین مجلس خبرگان رهبری تنها تا ساعت 14:30 امروز فرصت دارند نام خود را در میان داوطلبان انتخابات خبرگان جای دهند.


حالا در شرایطی که مرحله مقدماتی انتخابات اسفندماه امسال رو به پایان است، می‌توان گفت دولت حسن روحانی این بار نه در بعد خارجی که در سیاست داخلی خود، در آستانه مهم‌ترین آزمون قرار گرفته است. هفتم اسفندماه امسال موعد برگزاری انتخابات دو مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی است و در همین راستا، داوطلبان حضور در این دو رقابت بزرگ انتخاباتی به ترتیب از 26 و 28 آذرماه نام خود را در فهرست وزارت کشور به ثبت رساندند. در میان، قرارگرفتن نام بسیاری از چهره‌های سیاسی در فهرست‌های انتخاباتی دو مجلس از مشارکت اغلب جریان‌های سیاسی در آغازین مرحله رسمی انتخابات اسفندماه حکایت دارد. گواه این مدعا، نام‌نویسی افرادی است که از اردوگاه اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان به جرگه رقابت انتخابات مجلس دهم پیوسته‌اند؛ افرادی چون محمدرضا عارف، مصطفی کواکبیان، محسن مهرعلیزاده، مرتضی اشراقی، رحمت‌الله بیگلری و... با خاستگاهی از میان اصلاح‌طلبان و چهره‌هایی چون احمد توکلی، علاءالدین بروجردی، مرتضی آقاتهرانی، مهدی کوچک‌زاده با خاستگاهی از میان اصولگرایان. مشارکت سیاسیون برای کسب کرسی‌های بهارستان در این دوره از انتخابات تا حدی است که اعضای کابینه محمود احمدی‌نژاد نیز به رقابت قدم گذاشتند. دیروز لطف‌الله فروزنده معاون محمود احمدی‌نژاد، سیدمحمدحسینی وزیر ارشاد دولت دهم، پرویز کاظمی وزیر رفاه دولت نهم و محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان دولت دهم نیز نام خود را در فهرست داوطلبان مجلس دهم به ثبت رساندند. در این میان سهم مشارکت زنان نیز قابل‌ذکر است؛ مشارکتی که باز هم از دو جریان سیاسی ایران شکل گرفته است. در میان زنان اصلاح‌طلب، فاطمه راکعی، آذر منصوری و اشرف بروجردی برای حضور در مجلس دهم نام‌نویسی کرده و از طیف دیگر، فاطمه واعظ جوادی معاون محمود احمدی‌نژاد و چند بانوی دیگر داوطلب نمایندگی شده‌اند.


بر مبنای اعلام ستاد انتخابات کشور تاکنون ۲۸۶ زن برای انتخابات مجلس نام‌نویسی کرده‌اند. هرچند هنوز از فهرست مشترک یا ائتلاف مشخص در میان اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان خبری نیست، اما فهرست نام‌نویسی شده از مشارکت پایاپای این دو جریان سیاسی کشور حکایت دارد. موضوعی که نشان می‌دهد دولت حسن روحانی با وجود مشکلات فراوان، توانسته است تا حد زیادی فضا را برای مشارکت همه جریان‌های سیاسی فراهم سازد. انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز به نظر در همین وضعیت قرار دارد؛ حضور آیت‌الله اکبر‌ هاشمی رفسنجانی، سید‌حسن خمینی، حسن روحانی، سید‌محمود علوی و سید‌محمد موسوی بجنوردی از یک سو و نیز حضور افرادی چون آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، محمد یزدی، سید‌احمد خاتمی و محمدعلی موحد کرمانی از طیف اصولگرایان برای خبرگان در سوی دیگر، گواه این مدعا است. دیروز هم آیت‌الله صادق آملی لاریجانی از حوزه انتخابیه مازندران، آیت‌الله محمد امامی کاشانی، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، آیت‌الله موحدی کرمانی، مصطفی پورمحمدی، علی فلاحیان، محمدرضا طباطبایی‌نسب از حوزه انتخابیه تهران، سید‌صادق علم الهدی از حوزه انتخابیه گیلان و سید‌علی حسینی از حوزه انتخابیه مرکزی به جمع داوطلبان حضور در پنجمین مجلس خبرگان رهبری پیوستند. یکی از دیگر ویژگی‌های این دوره از انتخابات خبرگان، ثبت‌نام ۶ زن برای نمایندگی است که وزارت کشور دیروز این رقم را تایید کرده است. بر اساس آنچه خبرگزاری میزان به نقل از نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان خبر داده، منعی برای ثبت‌نام زنان به‌عنوان داوطلب نمایندگی در انتخابات خبرگان وجود ندارد. مشارکت زنان در این دوره از انتخابات خبرگان در شرایطی است که در چهار دوره قبل هیچ بانویی عضو مجلس خبرگان نبوده است.


براساس آماری که محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور در آخرین ساعت کاری دیروز ستاد اعلام کرده است، تاکنون 3 هزار و 110 نفر برای انتخابات «مجلس» و 474 نفر برای «خبرگان» نام‌نویسی کرده‌اند. به هر روی مرحله اول برگزاری انتخابات رو به پایان است و شواهد از فضای خوب رقابت در میان داوطلبان حکایت دارد؛ موضوعی که می‌تواند از برخورد مناسب دولت یازدهم با گروه‌های سیاسی و میدان دادن به همه جریان‌ها حکایت داشته باشد. هر چند تا برگزاری نهایی انتخابات دو ماه باقی مانده و انتخابات اسفندماه آزمونی برای دولت حسن روحانی در عرصه سیاست داخلی خواهد بود.