هشدار ظریف به آمریکا درباره نقض برجام عکس: ایرنا

گروه دیپلماسی: در شرایطی که چند نفر از نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با توجه به تصمیم اخیر کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای به شورای عالی امنیت ملی خواستار توقف‌ برجام شدند، روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه گفت اگر عین قانون کنگره رفتار شود، حتما نقض برجام است، اما اگر دولت آمریکا از امکانات خود استفاده کند، مانع از اجرای برجام نخواهد شد. این هشدار در شرایطی است که جمعی از نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای خطاب به جان کری، وزیر امور خارجه کشورشان از تصمیم دولت آمریکا برای چشم‌پوشی از قانون محدودیت صدور ویزا برای ایران انتقاد کردند.


به گزارش «ایرنا» محمدجواد ظریف دیروز -چهارشنبه- در نشست خبری مشترک با لوندگ سورسورن، وزیر خارجه مغولستان در پاسخ به سوالی پیرامون مصوبه اخیر کنگره آمریکا و محدودیت سفر به ایران ابراز کرد: «همان‌طور که قبلا اعلام کردم ما با دولت آمریکا به‌عنوان نماینده کل آمریکا مواجه هستیم و کاری به کنگره و قوانین آن نداریم. دولت آمریکا وظایف مشخصی را براساس مقررات بین‌الملل، حقوق بین‌الملل و ضوابطی که بین دولت‌ها وجود دارد، بر عهده دارد.»


ظریف اضافه کرد: «خود دولت آمریکا باید مشکلات داخلی‌اش را به روش‌هایی که خودش می‌داند حل کند و این قاعده روابط بین‌المللی است. تصمیم‌گیری داخلی نمی‌تواند هیچ دولتی را از تعهدات بین‌المللی مصون کند یا تعهدات بین‌المللی را از دوش یک دولت بردارد؛ این توقعی است که ما از دولت آمریکا داریم.» او با اشاره به اینکه نامه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در این زمینه قابل‌توجه است، افزود: «وزیر امورخارجه ایالات‌متحده آمریکا رسما اعلام کرده که اجازه نخواهد داد قانون جدید مانعی در جهت اجرای برجام باشد و از امکاناتی که در خود این قانون وجود دارد از جمله، امکان عدم اجرای قانون یا امکاناتی که خارج از قانون وجود دارد، استفاده خواهند کرد.» ظریف اضافه کرد: «این یک اعلام سیاست توسط دولت آمریکا است، ما باید ببینیم که این سیاست چگونه اجرا می‌شود، نحوه اجرای این سیاست و اینکه آیا ایالات‌متحده در ارائه ویزا تبعیضی قائل می‌شود و این مساله تعیین‌کننده خواهد بود که نقضی صورت گرفته است یا نه.»


وزیر امورخارجه ادامه داد: «اگر قانون کنگره بخواهد عینا اجرا شود حتما نقض برجام است اما اگر دولت از امکانات خود استفاده کند و همان‌طور که وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده مانع از اجرای برجام نخواهد شد؛ باید ببینیم این قانون چگونه اجرا می‌شود و آن وقت می‌توانیم تصمیم بگیریم که نقض صورت گرفته است یا نه.» رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی درباره نامه اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس به شورای عالی امنیت ملی درباره برجام ابراز کرد: «من هم در اخبار ملاحظه کردم که گروهی از دوستان در مجلس نامه‌ای به شورای عالی امنیت ملی نوشته‌اند؛ البته هیات نظارت بر اجرای برجام که براساس نامه مقام معظم رهبری تشکیل شده است، مسوول نظارت بر حسن اجرای برجام است و وزارت امور خارجه هم یک عضو این هیات است.»


او اضافه کرد: «حتما در اولین جلسه هیات نظارت این نامه - اگر به هیات نظارت نوشته شده باشد - مورد بررسی قرار می‌گیرد و هیات نظارت درباره آن تصمیم‌گیری می‌کند.» ظریف گفت: «ما هم به سهم خودمان گزارشی از اقداماتی که انجام داده‌ایم و تحولاتی که در این زمینه صورت گرفته ارائه می‌کنیم.» او با بیان اینکه کماکان پیگیر این مساله هستیم، ابراز کرد: «شاید در طول ۱۰ روز گذشته علاوه بر ملاقات حضوری که با کری در نیویورک داشتم، ده‌ها ایمیل و تماس دیگر بین بنده و ایشان و بین همکاران من با همکاران ایشان صورت گرفته است.» او ادامه داد: «همین‌طور تماس‌هایی با اتحادیه اروپا در این راستا انجام شد و اعضای ۱+۵ منافع زیادی دارند که مانع از اجرای چنین قوانین تبعیض‌آمیزی شوند.» محمدجواد ظریف تاکید کرد: «تماس‌هایی در گذشته بوده و کماکان هم ادامه دارد؛ امیدواریم از این روش‌ها بشود مانع از این شد که هیچ خللی در اجرای جدی برجام واقع نشود.» ظریف گفت: «گزارش به هیات نظارت ارائه خواهد شد و این هیات نظارت است که در نهایت باید تصمیم بگیرد که شرایط چگونه است.»


اعتراض کنگره به کری

جمعی از نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای خطاب به وزیر امور خارجه این کشور از تصمیم دولت آمریکا برای چشم پوشی از قانون محدودیت صدور ویزا برای ایران انتقاد کردند. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه اینترنتی تاور، 20 نماینده مجلس نمایندگان آمریکا، شامل روسای کمیته‌های اصلی در نامه‌ای به جان کری وزیر امور خارجه کشورشان از تصمیم دولت باراک اوباما برای دور زدن محدودیت‌های جدید اعمال شده درباره قانون لغو روادید که کنگره هفته گذشته آن را با اکثریت آرا به تصویب رسانده است، انتقاد کردند. باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا، روز جمعه قانونی را امضا کرد که با اجرای آن، اتباع 38 کشور که عمدتا اروپایی هستند در صورتی که در پنج سال گذشته به ایران، عراق، سوریه و سودان سفر کرده باشند، باید برای ورود به آمریکا ویزا بگیرند در حالی که پیش از آن، از گرفتن ویزای آمریکا معاف بودند. جان کری در نامه خود به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت که آمریکا می‌تواند از مفاد این قانون که ایران را نیز هدف قرار می‌دهد، چشم‌پوشی کند و واشنگتن مانعی برای روابط تجاری و اقتصادی مشروع با ایران نخواهد بود. روبرت دالد، نماینده جمهوری‌خواه کنگره این نامه را نوشته است و اشاره به این قانون دارد که هفته گذشته تصویب و امضا شد.


قانون‌گذاران آمریکا در نامه اعتراض‌آمیز خود نوشته‌اند: هیچ‌توجیهی برای قائل شدن معافیت ویژه برای ایران از قانون یاد شده وجود ندارد. در حالی که ما می‌دانیم مقامات ایرانی به شما درباره تضعیف فرصت‌های تجاری‌شان ابراز نگرانی کرده‌اند، اینکه این نگرانی‌ها جانشین قانونی جدید شوند که به منظور حفاظت از مردم آمریکا در برابر تروریسم طراحی شده‌اند، فراتر از تصور است. نمایندگان آمریکا با تکرار ادعاهای پیشین مبنی بر این‌که ایران حامی تروریسم است، تاکید کرده‌اند که مفاد قانون جدید برای سفرکنندگان به ایران قابل اجرا است. در پایان این نامه آمده است: هیچ توجیه قانونی برای قائل شدن معافیت ویژه برای ایران از یک قانون ضدتروریسم و امنیتی که به‌طور خاص برای گنجاندن ایران در آن طراحی شده وجود ندارد. همچنین اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی با درج مقاله‌ای وزیر خارجه و مسوولان دولت آمریکا را به اظهار ضعف در مقابل ایران متهم کرده و نوشته است که این مسوولان به‌جای انتقاد و برخورد جدی با مواضع ایران سعی در دلجویی و عذرخواهی درمقابل آنها را داشته‌اند.


نامه کری سندیت ندارد

همزمان با انتقاد مجلس نمایندگان آمریکا از کری، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت که نامه جان کری در مورد رفع نگرانی ایران در تصویب مصوبه‌ای درخصوص اعمال محدودیت آمریکا در صدور ویزا برای شهروندان 38کشور در جریان سفر به ایران در مقابل قانون مصوب این کشور سندیت ندارد. نوذر شفیعی در گفت‌وگو با «ایسنا» نامه جان کری به وزیر امور خارجه ایران در مورد نبود نگرانی از مصوبه اخیر آمریکا گفت:‌ «با نگاه واقع‌بینانه این قانون مصوب آمریکا با مفاد و روح برجام مغایرت دارد؛ چرا که طبق مفاد برجام نباید هیچ گونه محدودیتی در حوزه همکاری ایران با کشورهای دیگر اعمال شود.» او با بیان اینکه روح برجام مبتنی بر همکاری و حسن‌نیت است، گفت:‌ «هرگونه اقدامی که مشکلاتی را در روند اجرای برجام ایجاد کند به آن معنا است که مشکلاتی در حسن نیت‌های لازم برای اجرای برجام به وجود آمده است از این منظر این مصوبه با برجام سازگاری ندارد.»


به‌دنبال تحریم‌های جدید

در ادامه کارشکنی‌های کنگره و پس از آنکه جنگ‌طلبان آمریکایی نتوانستند مانع تصویب برجام شوند، در تلاش برای تصویب ۳ طرح علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند. به گزارش پایگاه اینترنتی سنکشن‌لا (قانون تحریم)، هر یک از طرح‌های ارائه شده طی دو هفته گذشته در مجلس نمایندگان آمریکا در ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، در صورت تصویب می‌تواند انجام قراردادهای مرتبط تجاری با ایران را پیچیده کند و افرادی را که مایل به از سرگیری روابط تجاری خود با ایران یا افراد و شرکت‌های ایرانی هستند، با مشکل مواجه کند. یکی از ۲ طرح جدید، توسط دیون نونز، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵ به کنگره ارائه شد و از سوی ۲۶ نماینده دیگر مورد حمایت قرار گرفته است. این طرح با شماره H.R.۴۲۵۷ در کنگره ثبت و به چهار کمیته امور خارجی، قوانین، تامین مالی و خدمات مالی ارائه شده و در نوبت بررسی قرار دارد. طرح دیگر از سوی برد شرمن، نماینده دموکرات آمریکا به مجلس نمایندگان این کشور ارائه شده است.


آخرین طرح ارائه شده توسط پتر روسکام، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ارائه شده است و سه نماینده جمهوری‌خواه دیگر به نام‌های دوین نونز، مایک پومپئو و لی زلدین تاکنون از آن حمایت کرده‌اند. براساس این گزارش، تمامی این طرح‌ها باید ابتدا در کمیته‌ها به تصویب رسیده و پس از اصلاحات لازم به 2 مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا ارائه شوند. در صورت تصویب نهایی در کنگره، رئیس‌جمهور آمریکا باید در رابطه با آنها تصمیم‌گیری کند. این طرح اتباع ایالات‌متحده را از هرگونه معامله اقتصادی، همکاری و تراکنش مالی با سپاه پاسداران و شرکت‌های تحت مالکیت یا وابسته به سپاه ممنوع کرده به این رئیس‌جمهور آمریکا این اختیار را می‌دهد که در صورت نقض این قانون، افراد یا شرکت‌های متخلف را در فهرست سیاه قرار دهد. طرح تحریم سپاه همچنین دولت را ملزم می‌کند نهایتا ظرف 90 روز پس از نهایی شدن قانون، در مورد «نقش سپاه در اقتصاد ایران» به کنگره گزارش دهد و پس از آن هم به‌صورت فصلی این گزارش‌دهی را ادامه دهد. دولت آمریکا همچنین ملزم خواهد شد که «لیست نظارت» تهیه کرده و فعالیت مقامات ارشد سپاه، مدیران شرکت‌های وابسته و تحت مالکیت سپاه را که در لیست تحریم‌ها قرار ندارند یا به واسطه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و برجام از فهرست تحریم‌ها خارج شده‌اند،زیر نظر بگیرد.


دفاع کلینتون از قانون کنگره

در ادامه واکنش‌های موافق و مخالف به مصوبه کنگره آمریکا، نامزد دموکرات انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا از تصویب قانون جدید صدور روادید در کنگره این کشور ابراز خرسندی کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از آسوشیتدپرس؛ «هیلاری کلینتون،» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا اعلام کرد: «من اعتقاد زیادی به کنترل مرزها دارم. من زمانی که سناتور بودم به نفع این موضوع رای دادم. ما در ۱۰سال اخیر مبالغ زیادی را صرف افزایش امنیت مرزهایمان کرده‌ایم. به نظرم این موضوع باید بخشی از اصلاح موضوع مهاجرت باشد. ما باید امور امنیتی را در فرودگاه‌هایمان تشدید کنیم. من از اینکه کنگره این قانون را درباره صدور روادید تصویب کرد بسیار خوشحالم.»


کلینتون در ادامه افزود: «این موضوع، صدور روادید را برای افرادی که به کشور ما می‌آیند، دشوار کرد. این افراد از طریق فرودگاه‌ها وارد کشورمان می‌شوند. ما باید امور امنیتی را در فرودگاه‌ها تشدید کنیم. ما همچنین باید با دوستان کانادایی خود تعامل بیشتری داشته باشیم. ما باید درباره مرزهایمان سختگیر باشیم؛ اما در این حال باید اصلاحاتی جامع در زمینه مهاجرت صورت دهیم. این همان چیزی است که در صورت رسیدن به ریاست جمهوری پیگیری خواهم کرد.»