همایش روز ملی یوزپلنگ ایرانی در شهرستان جاجرم برگزار شد

دنیای اقتصاد-خراسان شمالی: در این همایش مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار کرد:

پناهگاه حیات وحش میاندشت و پارک ملی ضامن آهو در استان خراسان شمالی و مجموعه توران در استان سمنان زیستگاه های اصلی یوزپلنگ ایرانی محسوب می‌شود .

رضا شکاریان افزود : در استان خراسان شمالی همه هشت گونه گربه سان ایران زیست می‌کنند و حضور یوزپلنگ بعنوان نماد حیات وحش ایران یکی از ویژگی های برجسته این استان در بحث محیط زیست محسوب می‌شود .

وی ادامه داد : سامانه عرفی ۳۸ نفر از دامداران در قالب ۵۰۲۲ واحد دامی تاکنون خریداری شده و تامین اعتبار برای خرید پروانه چرای ۵۰۰ واحد دامی دیگر در سال جاری در دست اقدام است

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان ، تجهیز محیط بانان به ۸ دستگاه موتورسیکلت جدید و آغاز پروژه ساختمانی پاسگاه محیط بانی بردبلند در میاندشت را  از دیگر اقدامات انجام شده  در این حوزه بیان کرد .

در ادامه این همایش حجت‌الاسلام هوشمند نژاد امام جمعه شهرستان جاجرم گفت :مطالعات علوم انسانی در حوزه اجتماعی نشان دهنده این است که دست اندازی انسان در طبیعت عامل بروز مشکلات و معضلات زیست محیطی حال حاضر جهان است .

وی افزود : وجود آیات و روایات اسلامی در باب حفظ طبیعت، آبادانی سرزمین و مهربانی با حیوانات می‌تواند چراغ راه ما در برخورد ما با طبیعت باشد.

در این مراسم فرماندار شهرستان جاجرم روز تشکل های مردمی  را به تمامی دوستداران محیط زیست تبریک گفت و از حمایت های  آنها در اجرای برنامه های مختلف تشکر کرد.

حاج زاده افزود : تشکل های مردمی در استان و شهرستان فعال هستند و باید حمایت های بیشتری از انها بعمل آید.

وی گفت : نگاه دولت مردمی سیزدهم به محیط زیست نگاه حمایتی و خاص بوده و در استان خراسان شمالی و شهرستان جاجرم هم این توجه ویژه وجود دارد.

فرماندار شهرستان جاجرم افزود : درخواست مسئولین استانی و مردم علاقمند خراسان شمالی و بخصوص جاجرم این است که مجموعه تکثیر یوزپلنگ در میاندشت مورد حمایت ملی قرار گرفته و با وجود زیرساخت های آماده و تجریه حفاظت محیط زیست و محیط بانان شهرستان مجددا احیا و فعال شود.

در بخشی از همایش صفرزاده رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جاجرم خاطرنشان کرد : پناهگاه حیات وحش میاندشت و پارک ملی ضامن آهو با وسعت ۸۵۰۰۰ هکتار از تنوع زیستی بالایی برخوردار است و از اولین مناطق تحت مدیریت کشور با سابقه بیش از نیم قرن حفاظت است.

وی افزود :در سال‌های اخیر جمعیت آهوان منطقه میاندشت رشد بسیار مطلوبی داشته و در حال حاضر بزرگترین دشت آهوخیز کشور محسوب می‌شود .

صفرزاده گفت : نهال کاری و آبیاری ۱۶۰ هکتار از اراضی منطقه با هدف مقابله با گردو غبار، حفرچاه، ساخت ۱۰ آبشخور جدید، ایجاد و ساخت آب بندها در منطقه برای استفاده از آب های روان بارندگی ها، خرید سامانه های عرفی دامداران و کاهش سگ های گله بعنوان دشمن اصلی یوزپلنگ در منطقه، تعمیر تلمبه های بادی و استفاده از مشارکت های مردمی و آموزش جوامع بومی و محلی از جمله فعالیت های ما جهت افزایش جمعیت آهوان و حضور یوزپلنگ در منطقه میاندشت است.

ارائه گزارش توسط کارشناس انجمن یوزپلنگ ایرانی و تقدیر از محیطبانان و همیاران و دوستداران محیط زیست از دیگر برنامه های این همایش بود .

همچنین بازدید از منطقه میاندشت و برگزاری گارگاه آموزشی توسط کارشناسان انجمن یوزپلنگ ایرانی از  برنامه های پایانی دومین همایش روز ملی یوزپلنگ ایرانی بود.

لازم به ذکر است روز ملی یوزپلنگ ۹ شهریور هر سال برگزار می‌شود که امسال با توجه به تقارن با ایام سوگواری اربعین حسینی این همایش ده روز زودتر برگزار گردید.