مانور ایمنی کارگاه های پرخطر در خراسان شمالی برگزار شد
دنیای اقتصاد-خراسان شمالی: دکتر مهدی اسلام خواه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی در این باره گفت: این مانور یک روزه، به مناسبت فرارسیدن هفتم مهرماه روز ملی آتش نشانی و ایمنی برگزار شد و در آن اعضای کارگروه ارتقای ایمنی به همراه بازرسان کار نسبت به انجام بازرسی از کارگاه‌های ساختمانی اقدام کردند.
مهدی اسلام خواه خاطرنشان کرد: کارگاه‌های پرخطر شامل کارگاه‌های معدنی، پتروشیمی، نفت و گاز، ساختمانی و کارگاه‌های تولیدی بیش از ۵۰ نفر کارگر است.
وی افزود: اعضای کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار واحدهای اقتصادی و تولیدی نیز با حضور در محیط‌های کارگاهی، نواقص غیر ایمن را شناسایی و اقدامات مربوط به رفع نواقص احتمالی را انجام می دهند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: این مانور در ۶ شهرستان استان انجام شد و در صورت ناایمن بودن کارگاه بر اساس ماده ۱۰۵ قانون کار از فعالیت آن جلوگیری می شود.
اسلام خواه تصریح کرد: بر اساس آیین نامه کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار، کارفرما در کارگاه‌ها با ۲۵ نفر کارگر و بیشتر مکلف است کمیته‌ ای به نام کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار در کارگاه تشکیل دهد.
وی افزود: نظارت بر حسن اجرای مقررات حفاظت فنی و بهداشت کار و صیانت نیروی انسانی و منابع مادی کشور در این کارگاه‌ها و همچنین پیشگیری از حوادث و بیماری‌های ناشی از کار، حفظ و ارتقای سلامتی کارگران و سالم سازی محیط کار بر عهده این کمیته‌ است.
براساس این گزارش در ۶ ماهه اول امسال‌ ۲ هزار و ۷۶۱ مورد بازرسی در خصوص نظارت برحسب اجرای قانون کار و آیین نامه های شورای حفاظت فنی توسط بازرسان کار انجام شد که از این تعداد یکهزار و۲۵۰ مورد بازرسی مربوط به کارگاه های پرخطر است.