سیزهمین نشست کارگروه اقتصادی،اشتغال و سرمایه گذاری استان خراسان شمالی برگزار شد

دنیای اقتصاد-خراسان شمالی: رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی افزود: این کتاب هفت فصل دارد و در آن به متغیرهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان نه تنها در یکسال گذشته بلکه در چهار سال ما قبل آن نیز پرداخته شده است.

وی تصریح کرد: همچنین به جایگاه کشوری این متغیرها اشاره شده است تا برنامه ریزی هدفمندتری بهبود شاخص های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان در سال های آینده انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: کتاب گزارش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خراسان شمالی تا یکماه آینده تکمیل خواهد شد.

اسماعیل براتی در ادامه این نشست  در خصوص متوسط درآمد سالیانه خانوارهای شهری گفت: متوسط درآمد سالیانه خانوارهای شهری در کشور یک میلیارد و ۶۶۹ میلیون و ۶۴۱ هزار ریال و این رقم در استان یک میلیارد و ۲۴ میلیون و ۶۳۵ هزار ریال است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اظهار کرد: میزان درآمد خانوارهای روستایی نیز در خراسان شمالی ۵۸۵ میلیون و ۹۰۸ هزار ریال است که این عدد در کشور ۹۸۶ میلیون و ۳۸۳ هزار ریال است.

درآمد خانوار، ارزش ریالی کالا و خدماتی است که در برابر کار انجام شده، سرمایه به کار افتاده و یا از منابع دیگر( بازنشستگی، درآمد حاصل دارایی، دریافتی های انتقالی و یا نظایر آن) به مجموعه اعضای خانوار تعلق می گیرد.

اسماعیل براتی افزود: همچنین متوسط هزینه خانوارهای شهری در استان ۸۷۱ میلیون و ۱۰۹ هزار ریال و این رقم در کشور یک میلیارد و ۳۷۱ میلیون و ۴۶۰ هزار ریال است.

وی ادامه داد: متوسط هزینه خانوارهای روستایی استان نیز ۵۲۹ میلیون و ۱۱۰ هزار ریال و این عدد در کشور ۷۸۸ میلیون و ۵۹۴ هزار ریال است.

هزینه خانوار، ارزش ریالی کالا و خدماتی است که توسط خانوار برای خود، خانواده های دیگر، سازمان های دولتی و غیر دولتی صرف می شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی یادآور شد: محاسبه هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی خراسان شمالی با آمارگیری از یک هزار و ۴۱۰ خانوار انجام شده است.

براتی با بیان اینکه ضریب جینی نشان‌دهنده وضعیت نابرابری درآمد است، خاطرنشان کرد: ضریب جینی خانوارهای شهری کشور در سال ۱۴۰۱، ۰.۳۶۹۶ است و این عدد در خراسان شمالی  ۰.۳۳۵۱ است.

وی ادامه داد: همچنین ضریب جینی خانوارهای روستایی استان نیز ۰.۳۲۲۹ است و این رقم در متوسط کشوری ۰.۳۶۴۳ است.

ضریب جینی عددی بین صفر و یک است که صفر به معنای توزیع کاملا برابر درآمد یا ثروت در جامعه و یک به معنای نابرابری مطلق در توزیع ثروت و یا درآمد در کشور است.