فرصت‌های شغلی در کشور از تعداد بیکاران بیشتر است

دنیای اقتصاد-خراسان شمالی: محمود کریمی بیرانوند در نوزدهمین جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری خراسان شمالی اظهار کرد: اکنون ۲۲۰ هزار فرصت شغلی در کشور به ثبت رسیده و این در حالی است که تعداد کارجویان ثبت‌شده در سامانه جست‌وجوی مشاغل ۱۷۰ هزار نفر است.

وی ادامه داد: سامانه جست‌وجوی شغل به معرفی در جامعه نیاز دارد که تحلیل‌های بسیاری را می‌توان براساس آن به‌دست آورد، چون از کمیت عبور و به سوی کیفیت حرکت می‌کنیم. با دیدن سامانه جست‌وجوی شغل می‌توان به اهمیت رشته‌های مورد تقاضا پی برد و به سمت آموزش آن‌ها حرکت کرد تا با اشباع شدن در رشته‌های مختلف روبه‌رو نباشیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: گره بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کشور منابع مالی نیست، بلکه آموزش‌های مهارتی و فرهنگ کار است که باید در کارفرما و کارجو وجود داشته باشد.

با تاکید بر اینکه بازار کار در دولت سیزدهم مسیر صعودی و رو به رشدی را طی می‌کند، ادامه داد: از تابستان سال ۱۴۰۰ که دولت سیزدهم فعالیت خود را آغاز کرد تا پاییز امسال که پایان فصل آماری است، نشانگرها و متغیرها و آمار بازار کار نشان از بهبود فضای کسب و کار تولید و اشتغال دارد. نرخ بیکاری در کشور به ۷.۶ درصد که کمترین نرخ بیکاری ثبت‌شده است، رسیده و نرخ مشارکت اقتصادی نیز با ۰.۵ درصد افزایش به ۴۱.۵ رسیده است.

او با بیان اینکه میزان ورودی نیروی کار به بازار و خالص عرضه نیروی کار در پاییز امسال ۶۱۲ هزار نفر بوده است، افزود: وضعیت اقتصادی را به‌صورت مستمر رصد می‌کنیم و آمارهای آن حاکی از صعودی بودن و افزایش پلکانی آن‌هاست.

وی بیان کرد: نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تابستان ۱۳.۸ بود که به ۱۱.۴ درصد کاهش پیدا کرد و کاهش اختلاف آنها با میانگین کل بیکاری را شاهد هستیم.

استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: موضوع اشتغال و رصد آن از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می‌شود؛ اما باید سامانه‌ای برای شناسایی بیکاران ایجاد شود تا به سمت کیفیت حرکت کنیم.

محمدرضا حسین‌نژاد بیان کرد: شناخت توانمندی بیکاران در کیفیت و رشد اقتصادی موثر خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه باید به سمت اشتغال علمی حرکت کنیم، اظهار کرد: خراسان شمالی ارتباط خوبی با مجموعه رسانه‌ها دارد. بنابراین سامانه جست‌وجوی شغل برای همه تبیین خواهد شد.

او افزود: با همکاری بانک‌های عامل و اختصاص خط اعتباری ویژه، موضوع اشتغال را به سرانجام مطلوب می‌رسانیم.

ارائه طرح جامع توان‌افزایی اقتصادی روستایی و گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی درباره برنامه ملی تقویت کسب و کار، معیشت مرزنشینان و اشتغال پایدار در مناطق مرزی از دستور کارهای این نشست بود.