نشست کمیته استانی اجرای مقاوله نامه ایمنی و بهداشت شغلی در استان خراسان شمالی

دنیای اقتصاد-خراسان شمالی: مهدی اسلام خواه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در گفتگو با خبرنگار دنیای اقتصاد،  ضمن بیان این خبر گفت: بر اساس آمار های  ارائه شده توسط سازمان بین المللی کار نشان می دهد در دنیا روزانه حدود ۶۳۰۰ نفر و در سال ۲/۳ میلیون نفر از کارگران در اثر حوادث یا بیماریهای ناشی از کار جان خود را از دست می دهند.

وی تصریح کرد: همچنین بر اساس آمار همین سازمان ،  به طور متوسط ۴ درصد از تولید ناخالص کشورها بابت خسارت بیماریها و حوادث ناشی ار کار هزینه می شود.این در حالی است که بر اساس آمار رسمی تولید ناخالص ملی ایران از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ به طور میانگین سالانه حدود ۵۰۰ ملیارد دلار بر آورد می گردد. که ۴ درصد این میزان تولید معادل ۲۰میلیارد دلار صرف خسارت بیماریها و حوادث ناشی از کار می شود.

اسلام خواه اظهار کرد: این مقاوله نامه در دو حوزه ایمنی وبهداشت شغلی به تصویب رسیده است که براساس دامنه شمول آن تمام آحاد جامعه اعم از کارمندان دولت و مشمولین قانون کار و تمامی فعالیت اقتصادی رادر بر می گیرد. 

گفتنی است که؛ بر اساس آئین نامه اجرایی و قانون مقاوله نامه ایمنی وبهداشت شغلی  تمام دستگاه های اجرایی  وظیفه مدار و کارفرمایان با اسفاده از راه یافت های همچون آموزش تامین امکانات و ایمن نمودن تجهیزات و ماشین آلات تولیدی و نظارت های موثر در محیط کار در راستای کاهش حوادث ناشی از کار اقدام نمایند.