آنچه مشخص است زیان انباشته خودروسازان در سال جاری به ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده، این در حالی است که زیان تولید نیز اگر چه رشد صعودی سال‌های قبل را دارا نیست اما همچنان در خودروسازی کشور تداوم دارد. از سوی دیگر نزدیک به یک سال است که از آخرین افزایش قیمت خودرو گذشته است حال آنکه در این مدت تورم عمومی و تولید رشد قابل توجهی به خود دیده. از سوی دیگر قیمت ارز نیز در مقاطعی از سال افزایش یافته است. با این حال اما سیاستگذار خودرو با توهماتی همچون کاهش قیمت تولید، در این یک سال مانع از اصلاح قیمت خودرو شده است. بر این اساس اگر چه خودروساز در این سال‌ها با زیان به تولید محصولات خود ادامه داده اما سیاستگذار خودرو با آگاهی از زیاندهی و همچنین عدم دستیابی خودروساز به تسهیلات و وام، همچنان توسعه محصول را به دیکته می‌کند. تولید خودروی اقتصادی یکی از اوامر سیاستگذار خودرو به خودروسازان است آن هم با توجه به اینکه برخلاف درخواست تولید‌کنندگان، آنها را از رشد قیمت به دلیل تبعات اجتماعی منع کرده است.

اما نکته جالب‌تر اینکه چندی پیش معاون خودرویی وزارت صمت در مصاحبه‌ای یکی از شروط اصلاح قیمت خودروهای تولیدی را عرضه خودروی اقتصادی خوانده است؛ این بدان معناست که خودروسازان در ابتدا باید خودروی اقتصادی را تولید و بعد از تنظیم بازار خودروی کشور توسط محصولات اقتصادی، در مرحله بعدی اصلاح قیمت صورت بگیرد. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که این خودرو با چه نقدینگی قرار است توسط خودروساز تولید شود؟ اما اوامر خودرویی سیاستگذار تنها به توسعه محصول محدود نمی‌شود، بلکه رشد تولید نیز در دستور کار خودروسازان قرار دارد.

این دستورات و اوامر خودرویی سیاستگذار را باید در کنار ادعای خصوصی‌سازی و واگذاری سهام دولتی خودروسازان قرار داد. بدین معنا که وزارت صمت از یک سو تولید‌کنندگان را بابت رشد تولید یا تولید محصولات جدید تحت فشار قرار داده و از سوی دیگر مدعی است که تا چند وقت دیگر سهام دولتی خودروسازان واگذار خواهد شد. اما خودروی اقتصادی که قرار است با همکاری ایران خودرو و سایپا تولید شود قرار است در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ عرضه شود. سالی که بنا به ادعای سیاستگذار خودرو ممکن است سهام دو شرکت خودروساز واگذار شده باشد، آن زمان تداوم همکاری دو شرکت باز هم مورد پرسش قرار می‌گیرد.

طبق اخبار رسمی خودروی اقتصادی مشترک ایران‌خودرو و سایپا بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان قیمت از اواسط سال آینده راهی بازار خواهد شد. بر این اساس نخستین خودروی اقتصادی ایران‌خودرو و سایپا، به نظر کپی کویید رنو است. تفاهم‌‌نامه همکاری برای تولید مشترک خودروی اقتصادی همزمان با معرفی آن در نمایشگاه تحول صنعت خودرو و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت به امضای مدیران عامل دو شرکت رسید.