خودروساز چینی در سرلیست واردات

با ثبت تعداد متقاضیان خودروهای وارداتی تا چهارشنبه هفته گذشته بسیاری از کارشناسان ابهام در نوع، قیمت و زمان تحویل وارداتی‌ها را نشانه‌ای بر بی‌اطمینانی مشتریان نسبت به مقوله ورود خودروهای خارجی به کشور می‌خواندند حال آنکه ثبت‌نام ۱۲۰‌هزار نفری تا پایان روز شنبه نشان داد که هر محصول خارجی در آشفته بازار خودروی کشور در هر زمان و مکانی و با هر قیمتی که وارد کشور شود، می‌تواند صاحب آن خودرو را از رانت دولتی منتفع کند.

در حال حاضر خودروهای خارجی در کشور با توجه به چهار سال توقف واردات، با هر سال تولید یا کارکردی، قیمتی میلیاردی دارد، این در شرایطی است که در این آشفته بازار وارداتی‌ها، هر خودروی صفری که وارد شود می‌تواند با چند برابر قیمت به فروش رود. بنابراین ورود محصول خارجی صفر کیلومتر، باتوجه به زمینه رانتی که دولت فراهم کرده می‌تواند با سود سرشاری برای برنده قرعه‌کشی، همراه باشد.

اما همان‌طور که عنوان شد ورود خارجی‌ها با تمام ابهاماتی که در نوع خودرو، قیمت و عرضه دارد، با ۱۲۰‌هزار نفر متقاضی از خوان ثبت‌نام به سلامت گذر کرده، این در شرایطی است که حالا تمام نگاه‌ها به افقی دوخته شده که قرار است محصولات وعده داده شده را به سلامت به اسکله‌های جنوب کشور برساند.

اینکه تاکنون چه خودروهایی با چه مشخصاتی وارد شده، چندان با شفافیت عنوان نمی‌شود کما اینکه پیش از این گفته شده بود که محصولات چانگان وارد کشور شده اما حالا مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت عنوان می‌کند که «چانگان در آب است دارد می‌‌‌آید.»

بنابراین تنها خودرویی که به نظر می‌رسید، یا گفته می‌شد که با تیراژ بالا به اسکله‌های کشور رسیده، هنوز مسیر طولانی در پیش دارد. آن‌طور که مشخص است تحقق برنامه‌ها و وعده‌های وزارت صمت برای ورود خارجی‌ها چندان به میل و سیاق آنها پیش نمی‌رود و اگر موانع داخلی برطرف شود، موانع خارجی در این زمینه بی‌شمار است. در حال حاضر و با شرایط کنونی کشور نرخ ارز، مشکلات و موانع واردات و صادرات، موانع تامین کالا از طریق کشورهای منطقه، به عنوان عمده دست‌اندازهای واردات خودرو به کشور شناخته می‌شوند.

با این حال وزارت صمت با انجام پیش‌ثبت‌نام از متقاضیان این خودرو، نشان داد که در این زمینه مصر است.

به این ترتیب به گفته مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت، قرعه‌‌‌کشی در هفته جاری و احتمالا فردا یا روز چهارشنبه همین هفته انجام می‌شود.

چه خودروهایی عرضه می‌شود؟

همراه با رونمایی از آیین‌نامه واردات خودرو توسط وزارت صمت بسیاری از صاحب‌نظران، آیین‌نامه تهیه‌شده را به نوعی، رونمایی از «تولید‌کنندگان وارد‌کننده» خواندند.

در آیین‌نامه مذکور عنوان شده بود که شرط ورود خودروی خارجی به کشور انتقال فناوری است، این در شرایطی است که هیچ واردکننده‌ای، تولیدکننده نیست که بتواند فناوری را به خط تولید منتقل کند. بنابراین همراه با رونمایی از آیین‌نامه واردات، «تولید‌کنندگان وارد‌کننده» نیز به صحنه آمدند.

به‌خصوص دو شرکت تولیدکننده بزرگ کشور که ظاهرا برنامه‌ریزی دقیقی برای واردات خودرو در دستور کار داشتند. شرکت سایپا، اولین شرکت نیمه‌دولتی بود که برای واردات چانگان اعلام آمادگی کرد. ایران‌خودرو نیز ورود برخی از محصولات پژو سیتروئن را در دستور کار داشت که همراه با اظهارنظر تند مقامات فرانسوی علیه ایران، واردات محصولاتی از کشور فرانسه لغو شد. بنابراین اولین پیش‌بینی‌ها حکایت از آن داشت که خودروسازان یا به نوعی تولیدکنندگان در خط مقدم واردات قرار خواهند گرفت که این پیش‌بینی درست از آب در‌آمد.

اما پیش‌بینی دوم خودروهای چینی را در سرلیست واردات خودرو قرار می‌داد که این پیش‌بینی نیز ظاهرا در حال تحقق است. چرا که قرار است واردات و عرضه محصولات وارداتی با خودروهای چینی آغاز شود. با این حال صحبت از محصولات فیات و النترا هیوندایی هم است.

پیش از این تعداد ۲۴ دستگاه خودروی کیا وارد کشور شده بود که سرنوشت آنها نامعلوم است و هنوز مشخص نیست که این محصولات نیز در لیست قرعه‌کشی قرار دارند یا نه. طبق گفته مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت فعلا همان دو مدل خودروی چانگان CS۵۵ و CS۳۵ پلاس عرضه می‌شود. وی در ادامه اظهارنظر خود عنوان کرده که ممکن است دو مدل فیات یعنی فیات ۵۰۰ و فیات Tipo و همچنین هیوندا النترا نیز عرضه شود اما عرضه آنها فعلا قطعی نشده است.

همان‌طور که عنوان شد وی صحبتی از محصولات کیا که چندی پیش خبر ورود آنها با آب و تاب زیادی از سوی مقامات وزارت صمت اعلام شد، نکرده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد که چانگان چین بتواند منجی وعده‌های وزارت صمت مبنی بر تحقق واردات خودرو تا پایان سال شود.

اما همان‌طور که به نقل از مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت عنوان شد خودروی چانگان که البته هنوز پا به مرز‌های ایران نگذاشته، اولین سری خودروهای وارداتی عرضه‌شده خواهد بود. ظاهرا دو مدل خودروی چانگان CS۵۵ و CS۳۵ پلاس در مرحله عرضه اولیه قرار دارند و مدل‌های دیگری نیز به جمع وارداتی‌های سایپا اضافه می‌شود. از مشخصات این دو خودرو باید گفت که چانگان CS۳۵ پلاس قرار است با پیشرانه ۴/ ۱ لیتری توربوشارژر TGDi به بازار ایران بیاید. این کراس اور قدرت ۱۵۸ اسب بخار را با گشتاور ۲۶۰ نیوتن متر دارد. چانگان CS۳۵ پلاس سایپا در زمینه امکانات رفاهی و ایمنی در جایگاه قابل قبولی قرار دارد و می‌تواند ویژگی‌های مناسبی را در اختیار راننده و سرنشینان بگذارد. کروز کنترل، تنظیم حالت رانندگی، شش کیسه هوا، سقف پانورامای برقی، چراغ روشنایی روز یکپارچه در جلو پنجره، فناوری ELD چراغ‌ها، سنسور نور، تریم داخلی چرم مصنوعی، فرمان کمکی برقی، دوربین پارک سمت شاگرد، تهویه اتوماتیک، سنسور پارک و دوربین عقب، جلو آمپر دیجیتال، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کنترل حرکت در سربالایی، کنترل حرکت در سراشیبی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، استارت دکمه‌ای، رینگ آلومینیومی ۱۸ اینچی و... از جمله امکانات CS۳۵ پلاس سایپاست.

کراس اور چانگان CS۵۵ پلاس نیز به پیشرانه ۵/ ۱ لیتر توربو با فناوری GDi مجهز است که توان تولید نهایت قدرت ۱۸۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه‌ به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. اما رقبای این خودرو در ایران محصولاتی همچون فونیکس تیگو ۷ پرو، هایما ۸S ایران خودرو، لاماری ایماست. قیمت این محصولات به‌طور تقریبی در بازارهای جهانی حدود ۲۰ تا ۲۵‌هزار یورو است. اما دیگر خودرویی که به گفته ضیغمی مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت در معرض عرضه قرار خواهد گرفت فیات ۵۰۰ است. خودرویی که به محبوب‌‌‌ترین خودروی سایز کوچک دنیا، پس از فولکس بیتل یا قورباغه‌ای شهرت دارد. مدل‌‌‌ اولیه این محصول، بین سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۷۵ تولید شد و با تیراژی نزدیک به

 ۴ میلیون نسخه، پرفروش‌‌‌ترین خودروی تاریخ ایتالیا بود. عرضه‌‌ فیات ۵۰۰ مدرن از سال ۲۰۰۷، تا حدودی به تقلید از فولکس واگن و بازتولید مدل بیتل انجام شد. فولکس نشان داد که با بازطراحی خودروهایی که قدیمی اما محبوب هستند می‌تواند به موفقیتی بزرگ دست پیدا کند. با این تجربه، فیات هم به سراغ معادل ایتالیایی بیتل رفت تا از مدل ۵۰۰، خودرویی مدرن و قابل فروش در سطح جهانی بسازد. اما فیات ۵۰۰، امروزه با پیشرانه‌‌‌های استاندارد و نمونه‌‌‌های الکتریکی تولید می‌شود. ورود این خودرو به کشور در راستای واردات خودروهای ارزان‌قیمت صورت می‌گیرد، این در شرایطی است که با توجه به نرخ ارز معلوم نیست که قیمت این خودرو در راستای خواست سیاستگذار قرار بگیرد. اما دیگر خودروی وارداتی که احتمال عرضه آن وجود دارد فیات تیپو است.

این محصول یک خودروی اقتصادی ساخت کمپانی ایتالیایی فیات است که برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ روی خط تولید رفت. این خودرو که در بازار ترکیه با نام فیات EGEA و در سایر بازار‌ها با نام فیات Tipo شناخته می‌شود، در چند بادی استایل مختلف از جمله سدان، هاچ بک ۵ درب، هاچ بک کراس و استیشن واگن تولید می‌شود.

نخستین بار ایران‌خودرو قصد داشت در هنگام تصویب برجام فیات تیپو را به ایران بیاورد اما در انجام این کار موفق نبود. اما اکنون مدیر طرح واردات خودرو، ورود این محصول فیات را تایید کرده است.