مدیرعامل معاینه فنی خودروهای شهر تهران ادامه داد: همچنین در سال گذشته حدود ۷هزار خودروی سنگین و حدود ۵۰۰هزار موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند که البته استقبال موتورسواران از مراکز معاینه فنی اندک است. وی تاکید کرد: روزانه بیش از ۸میلیون وسیله نقلیه در تهران تردد می‌کند که حدود ۴میلیون از این تعداد مربوط به موتور‌سیکلت است. مالکی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون برای خودروهای سبک الزام است که در زمان تعویض پلاک و فروش برگه معاینه فنی دریافت کنند که با همکاری پلیس‌راهور برای موتورسیکلت‌ها نیز این الزام انجام شود. وی تاکید کرد: معاینه فنی اول از منظر کاهش آلودگی هوا و دوم از جهت ایمنی فنی یک الزام رانندگی است و کلیه راکبان وسایل نقلیه ملزم هستند برای حصول اطمینان از وسیله خود نسبت به اخذ گواهی مربوطه اقدام کنند؛ چرا که برگه گواهی معاینه فنی یعنی ضمانتی برای یک رانندگی ایمن است.

به گفته مالکی، از منظر قانون اگر خودرویی معاینه فنی نداشته باشد در روز ۵۰هزار تومان جریمه می‌شود و خودروهای دودزا ممکن است متوقف و فک پلاک شوند، فارغ از الزامات قانونی به دلیل اطمینان فنی و محیط زیستی شهروندان خودروها باید به مراکز مراجعه کنند. مالکی اضافه کرد: ۳۰ درصد از مراجعان به مراکز معاینه فنی بانوان هستند و بعد از بررسی آمارها متوجه شدیم که مرکز آبشناسان بیشترین مراجعه بانوان را دارد؛ بنابراین باتوجه به درخواست بانوان نخستین تعمیرگاه بانوان را در مرکز آبشناسان در بهمن سال گذشته افتتاح کردیم. همچنین بانوانی که در حوزه تعمیر خودرو متخصص هستند و جایی برای ارائه تخصص خود ندارند؛ در سال جاری دومین مرکز بانوان افتتاح خواهد شد و این افراد می‌‌‌توانند در این محل به فعالیت بپردازند.

مدیرعامل سازمان معاینه فنی خودروهای شهر تهران ادامه داد: اضافه شدن هشت خط سیار در کمتر از یک ماه آینده انجام می‌شود؛ با این اقدام ۲۰۰هزار خودرو به ظرفیت مراکز اضافه می‌شود. اکنون مراکز معاینه فنی تهران حدود ۳میلیون ظرفیت سالانه دارد. مالکی افزود: از ابتدای سال ۱۸درصد از خودروهای مراجعه کننده موفق به اخذ گواهی شدند و کسی که گواهی برتر را دریافت کند می‌‌‌تواند از تخفیف ۳۰درصدی تردد در طرح ترافیک بهره‌‌‌مند ‌شود. مرکز معاینه فنی چمران هم به عنوان معاینه تخصصی تاکسی به زودی افتتاح می‌شود.