بنابر آمار اعلامی، در مجموع طی دو ماه ابتدایی امسال ۲۸ هزار و ۵۶۳ دستگاه انواع خودروی تجاری (اعم از وانت، کامیون، کشنده، اتوبوس و...) در کشور به تولید رسیده است. با در نظر گرفتن آمار دو ماه ابتدایی سال گذشته (حدودا ۱۷هزار دستگاه)، تولید تجاری‌سازان کشور نسبت به بازه زمانی موردنظر حدود ۷۲ درصد رشد کرده است. بنابر آمار وزارت صمت، ۸هزار و ۳۸۸ دستگاه از خودروهای تجاری تولیدی در کشور طی دو ماه ابتدایی امسال به بخش خصوصی تعلق دارد. با این حساب، تجاری سازان وابسته به دولت ۵/ ۲برابر خصوصی‌ها در دو ماه نخست امسال تولید داشته‌اند.

با توجه به اینکه بیشترین تیراژ در بین محصولات تجاری، به وانت اختصاص دارد، بنابراین عامل اصلی رشد سنگین خودروهای تجاری، وانت‌ها بوده‌اند. طبق آمار وزارت صمت، در دو ماه ابتدایی امسال ۲۱ هزار و ۴۰۴ دستگاه وانت در کشور به تولید رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۸درصدی را نشان می‌دهد.

بیشترین رشد در تولید وانت نصیب ایران خودرودیزلی‌ها شده است. این شرکت به واسطه رشد تولید هزار و ۷۵۹ دستگاهی‌اش در تولید وانت، رشد ۵۶۴ درصدی را در این بخش طی دو ماه ابتدایی امسال به دست آورده است.

طبق آمار وزارت صمت سایپا نیز به واسطه دو شرکت بن‌رو و زامیاد توانسته ۱۵‌هزار و ۲۴۰ دستگاه وانت در دو ماه ابتدایی امسال به تولید برساند که رشد ۳۹درصدی را برای این خودروساز به دنبال داشته است. بیشترین آمار تولید وانت در بازه زمانی تحت بررسی به سایپا تعلق دارد که تجاری سازانش وانت پراید و نیسان را تولید می‌کنند.

اما در دو ماه ابتدایی امسال ۶هزار و ۶۵ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده نیز در کشور به تولید رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۹۵‌درصدی را نشان می‌دهد. در این بین، ایران خودرو سهمی هزار و ۹۸۴ دستگاهی از محصولات موردنظر داشته و توانسته نسبت به دو ماه ابتدایی پارسال رشد تولید ۵۲درصدی را تجربه کند. سایپا نیز هرچند تنها ۳۶۲ دستگاه تولید در دو ماه نخست امسال داشته، با این حال ۴۷درصد رشد را به ثبت رسانده است.

در بین دیگر محصولات تجاری‌سازان، تولید اتوبوس نیز در دو ماه نخست امسال ۶۵درصد رشد کرده است. این رشد البته در حالی است که تیراژ این محصول تنها ۱۸۲ دستگاه بوده است. همچنین در تولید مینی‌بوس و میدل‌باس نیز تجاری‌سازان آمار ۱۹۹ دستگاهی را به ثبت رسانده‌اند که نسبت به میزان تولید در دو ماه ابتدایی سال گذشته ۳۵‌درصد رشد را نشان می‌دهد.

در نهایت اما در تولید ون نیز تجاری‌سازان رشدی هزار و ۱۰۸درصدی در دو ماه ابتدایی امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته‌اند. طی فروردین و اردیبهشت امسال در مجموع ۷۱۳ دستگاه ون در کشور به تولید رسیده است.