بازگشت زوتی به ایران

 با این حال بازار ایران نیز در زمره بازارهایی است که زوتی برای آن برنامه مشخصی دارد. شرکت پارس خودرو با رونمایی از زوتی DL۵، یکشنبه شب به‌طور رسمی از بازگشت این شرکت چینی به بازار خودرو کشور خبر داد. این محصول کراس اوور، با موتور ۵/ ۱ لیتری توربوشارژر به همراه گیربکس CVT با ۱۴۴ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور به بازار عرضه خواهد کرد. خودروی مورد نظر نسبت به خودروهای سایپا از امکانات ایمنی و رفاهی مناسبی برخوردار است که می‌توان به مواردی همچون کروز کنترل، فرمان برقی، تهویه مطبوع نیمه اتومات، سیستم ورود و استارت بدون کلید، آینه وسط الکتروکرومیک، اتولایت، دوربین عقب، دو عدد ایربگ، سیستم کنترل خودرو در سربالایی و سرپایینی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، نمایشگر میزان باد تایرها، آینه‌های تاشو برقی، دی لایت، هشدار ترمز اضطراری، سنسور پارک، ایزوفیکس، مالتی مدیا، سامانه کنترل پایداری الکتریکی و… اشاره کرد. همچنین زوتای T۳۰۰ یا پارس خودرو DL۵ در بحث ایمنی موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه چاینا انکپ شده است. اما در مراسم رونمایی از DL۵ مدیرعامل سایپا به عنوان سخنران به تشریح سه خودروی تولیدی شرکت پارس خودرو پرداخت.

محمدعلی تیموری به سیاستگذاری جدید سایپا مبنی بر فعالیت مستقل هر ۶ شرکت خودروساز زیرمجموعه سایپا پرداخت و عنوان کرد که این سیاست از سال گذشته در گروه سایپا اجرایی شده است به‌‌‌طوری که با فروش محصول در سامانه متمرکز مبلغ آن مستقیما به حساب شرکت‌ها واریز می‌شود چراکه ما معتقدیم شرکت‌های زیرمجموعه سایپا باید منابعی را برای توسعه محصولات خود در اختیار داشته باشند. وی در تشریح فعالیت‌های پارس خودرو عنوان کرد که این شرکت در سال ۱۴۰۲ سه محصول را تولید و با لوگوی پارس‌‌‌خودرو به بازار عرضه خواهد کرد. خودروی سهند یکی از این سه محصول است که تمام تست‌‌‌ها را پاس کرده و آماده تولید انبوه است و امیدواریم پیش‌‌‌فروش این محصول را در شهریورماه سال‌جاری داشته باشیم. وی اضافه کرد: دومین پروژه پارس‌‌‌خودرو که تولید آن از سال گذشته آغاز شده خودروی کادیلا (P۹۰) است که به‌‌‌پشتوانه زیرساخت‌‌‌های قوی و مدرن صنعت قطعه‌‌‌سازی کشور توانستیم پروژه‌‌‌ای را که سال‌ها متوقف شده بود و برای پاس کردن استانداردها نیازمند طراحی جدید بود، تولید کنیم که هم‌‌‌اکنون در مراحل تست قرار دارد و امیدواریم اواخر سال‌جاری به تولید انبوه برسد. این محصول نیز با لوگوی پارس‌‌‌خودرو به بازار عرضه خواهد شد.

زوتی نیز سومین محصول پارس‌‌‌خودرو است که امروز شاهد رونمایی از آن خواهیم بود. مدیرعامل سایپا اذعان کرد: با واردات چانگان توسط شرکت سایپا و واردات زوتی از سوی پارس‌‌‌خودرو ثابت کردیم که اولین شرکت واردکننده خودرو در ایران هستیم، علاوه بر این سه خودرو در حال ثبت‌سفارش در سایپا سیتروئن است و چهار خودرو تک و دو دیفرانسیل آماده واردات از سوی زامیاد هستند، بنابراین تمامی شرکت‌های زیرمجموعه گروه سایپا به‌‌‌صورت مستقل وارد بازار می‌‌‌شوند و ابتدا به‌‌‌سمت واردات خودرو و سپس ساخت داخل حرکت خواهند کرد. تیموری در ادامه از عقد قرارداد با یکی از بهترین شرکت‌های موتورسازی در چین خبر داد و بیان کرد: به‌‌‌منظور تولید خودروهای هیبرید قراردادی با یکی از بهترین شرکت‌های موتورسازی در چین منعقد کردیم و خبر خوب در رابطه با محصول دلتا۵، تجهیز این محصول به موتور هیبریدی برقی در سال آینده است و به‌‌‌منظور حفظ سلامت محیط‌زیست تلاش می‌‌‌کنیم به‌‌‌سمت تولید خودروهای با مصرف سوخت و آلایندگی کمتر حرکت کنیم. وی یادآور شد: ما می‌توانستیم محصول آریا را امسال رونمایی کنیم اما تصمیم داریم این خودرو را با دو موتور N۲۰ دوهزار با تنفس طبیعی که دارای مصرف سوخت و آلایندگی کمتر است و هم با موتور هیبرید برقی با مصرف سوخت ۴/ ۱و ۵ سال گارانتی به بازار عرضه کنیم، بنابراین در زمان حاضر سیاست گروه سایپا واردات خودرو به‌‌‌صورت CBU است و در ۶‌‌‌ماه دوم سال واردات CKD و SKD و در نهایت سال آینده با نصب موتورهای خود داخلی‌‌‌سازی بیش از ۵۰‌درصد این محصولات را در دستور کار قرار خواهیم داد.

 مدیرعامل سایپا با اشاره به اینکه ذهنیت مردم از پارس‌‌‌خودرو تولید خودروهای لوکس است و باید به ماهیت اصلی خود بازگردد، تاکید کرد: ازاین ‌‌‌رو واردات خودروی سدان و لوکس چانگان یو‌‌‌.نی‌‌‌.وی را که به بازار کشورهای عربی مانند امارات و عربستان نیز وارد می‌شود، برای پارس‌‌‌خودرو در نظر گرفته‌‌‌ایم. این خودرو محصولی هیبرید، فول‌‌‌آپشن و با تکنولوژی بالا و حتی از نظر سایز و اندازه ۱۵ سانت از تیارا بزرگ‌تر است و به‌‌‌طور کلی رویکرد سایپا در واردات، واردات خودروهای با مصرف سوخت پایین است. تیموری ابراز کرد: خوشبختانه با سطح تکنولوژی بالایی که در پارس‌‌‌خودرو وجود دارد مانند خط رنگ روباتیک که حداقل ۳۰‌درصد موادبری را کاهش می‌‌‌دهد، امیدواریم پارس‌‌‌خودرو به دوران طلایی خود که ذهنیت مردم از این شرکت همواره تولید خودروهای باکیفیت بوده بازگردد و سه محصول یادشده با بالاترین کیفیت به مردم عرضه شود و این همان سیاستی است که ما در گروه سایپا مصوب کرده‌‌‌ایم.

مدیرعامل سایپا در پایان با تاکید به اینکه پارس‌‌‌خودرو می‌تواند به‌‌‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور به بازارهای صادراتی معرفی شود، خاطرنشان کرد: قصد داریم پس از مونتاژ زوتی در ایران، این محصول را به‌‌‌صورت SKD به یکی از بازارهای صادراتی که قرارداد آن نیز منعقد شده است، صادر کنیم، برنامه‌‌‌هایی نیز برای صادرات کادیلا داریم، بنابراین ما می‌توانیم پارس‌‌‌خودرو را به بزرگ‌ترین خودروساز کشور در حوزه صادرات محصول تبدیل کنیم و امیدواریم این مهم به‌‌‌یاری خداوند محقق شود.