ایسنا: سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: صنعت خودرو کشور در بلاتکلیفی مونتاژکار بودن یا خودروساز بودن است و همین عامل موجب افت کیفی و ایمنی تولیدات شرکت‌های خودروساز شده است.

سعید باستانی گفت: با وجودی که ۵۰ سال از تولید خودرو در ایران می‌گذرد اما شرکت‌های خودرویی داخلی به معنای واقعی کلمه هنوز خودروساز نشده‌اند و این در حالی است که دولت‌های مختلف طی نیم قرن گذشته تا جایی که توانستند از این صنعت با رانت‌ها و انحصارهای متعدد و متنوع حمایت کردند. وی با بیان اینکه هویت خودروسازی کشور بعد از نیم قرن هنوز مشخص نیست، ادامه داد: هنوز مشخص نیست که متولیان این صنعت، خودروساز هستند بر این اساس یا باید خودروساز شویم یا مونتاژکار باقی بمانیم، اما اگر قرار باشد خودروساز شویم باید در مقطع زمانی کوتاه مدت تسهیلات ارزی و ریالی بسیار ارزان قیمت به این صنعت اختصاص یابد، عوارض خودروهای وارداتی افزایش یابد و پنج سال به خودروسازان تنفس داده شود و بعد از آن به تدریج تمام حمایت‌های دولتی حذف شود. اگر صنعت خودرو کشور با چنین امتیازهای بزرگی نتوانست خودروساز شود باید به اصول و قواعد حاکم بر صنعت مونتاژ پایبند باشد و تولید خودروهای فاقد ایمنی، بی‌کیفیت و من‌درآوردی را متوقف کند.

نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس یادآور شد: دولت‌ها همواره منافع و امتیازات مطالبه شده خودروسازان را بر مطالبات مشتریان ترجیح داده و با ایجاد بازار انحصاری و رانتی برای آنان، راه را بر رقابت‌پذیر کردن این صنعت بستند و دهه‌ها مردم را مجبور به خریداری خودروهای فاقد ایمنی و کیفیت استاندارد و البته با قیمت و مصرف سوخت بالا کردند. نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس همچنین «ایمنی» خودروهای ایرانی و چینی را از چالش‌های اساسی صنعت خودرویی کشور دانست و افزود: علاوه‌بر خودروهای ایرانی خودروهای چینی تولید شده در ایران نیز ایمنی لازم را ندارند، حتی خودروهای چینی که با شرکای اروپایی همکاری مشترک دارند نیز در ایران همین سرنوشت را دارند.