در همین راستا و برای افزایش سطح آگاهی و پیشگیری از تضییع حقوق مصرف‌کنندگان در بازار خودرو و همچنین صیانت از حقوق متقاضیان خرید خودرو به استناد ماده (۵) آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اسامی شرکت‌های متخلف در پیش‌فروش خودرو را اعلام کرد.بر این اساس، عملکرد شرکت‌های «عظیم خودرو»، «مفتاح رهنورد»، «داتیس خودرو»، «طاها خودرو»، «شهر خودرو»، «آداک خودرو» و «پرشین پارس» در پیش‌فروش خودرو به‌دلیل نداشتن مجوزهای لازم، غیرقانونی اعلام شده است.

چهار نکته درخصوص حقوق مصرف‌کنندگان خودرو نیز به این شرح است:

۱- براساس ماده ۴ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مصوب ۱۵/ ۷/ ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی و ابلاغیه شماره ۱۲۵۶۱۲/ ۵۳۸۸۷ مورخ ۱۲/ ۱۰/ ۱۳۹۵ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شرکت‌های فاقد نمایندگی رسمی امکان واردات خودرو به کشور را ندارند.

۲- شرکت‌های پیش فروش‌کننده خودرو به استناد ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو موضوع تصویب نامه شماره ۷۴۱۵/ ت ۵۱۶۸۱‌ها مورخ ۲۸/ ۱/ ۱۳۹۵ هیات وزیران مکلف به اخذ مجوز پیش فروش خودرو از وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند.

۳- تبلیغات پیش فروش خودرو از سوی شرکت‌های فاقد مجوز قانونی، مصداق تبلیغات خلاف واقع و اغواکننده بوده و مستند به ماده ۷ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان که اعلام می‌شود «تبلیغات خلاف واقع و ارائه اطلاعات نادرست که موجب فریب یا اشتباه مصرف‌کننده از جمله از طریق وسایل ارتباط جمعی، رسانه‌های گروهی و برگه‌های تبلیغاتی شود، ممنوع است» و خلاف قانون تلقی می‌شود.

۴- براساس گزارشات مردمی که به سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات این سازمان واصل شده و رصد و پایش بازار، شرکت‌های «عظیم خودرو»، «مفتاح رهنورد»، «داتیس خودرو»، «پرشین پارس»، «طاها خودرو»، «شهر خودرو» و «آداک خودرو» فاقد هر گونه نمایندگی رسمی واردات یا مجوز پیش فروش هستند؛ بنابراین اقدامات این شرکت‌ها خلاف قانون بوده و موجب تضییع حقوق مصرف‌کنندگان خواهد شد.

بر این اساس سازمان حمایت از هموطنان موکدا تقاضا کرده که از خرید خودرو در قالب پیش فروش از شرکت‌های مذکور و مشابه خودداری کنند و قبل از خرید یا پیش خرید خودرو یا پرداخت هرگونه وجه یا عقد قرارداد برای خرید خودرو به مجوزهای قانونی به‌خصوص ثبت نمایندگی رسمی واردات و مجوز پیش فروش خودرو توجه کافی را داشته باشند. سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان شماره تلفن ۲۲۰۵۸۵۶۰ را برای پاسخگویی به اصالت آگهی صادره اعلام و سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات مردمی این سازمان با شماره تلفن ۱۲۴ در سراسر کشور را آماده دریافت و رسیدگی به گزارش‌ها و شکایات مردمی در این زمینه معرفی کرده است.