محمدرضا نجفی‌منش افزود: مشابه چنین اقدامی در دهه ۷۰ نیز انجام و قیمت‌ها در بازار به نحوی شد که توانست برای حدود یک دهه ثبات نرخ‌ها را برای صنعت خودرو به همراه بیاورد. این مقام صنفی ادامه داد: به این ترتیب، خریداران غیرواقعی و آنها که مصرف‌کننده خودرو نیستند از بازار خارج شده و پس از آن شیب نزولی قیمت‌ها بیشتر می‌شود.

نجفی‌منش خاطرنشان کرد: با ادامه این روند، به قیمتی می‌رسیم که برای خودروسازان و مصرف‌کنندگان منطقی باشد. وی یادآور شد: دهه ۷۰، تعیین قیمت به میزان حاشیه بازار، سبب ثبات شد، به‌نحوی‌که با وجود متوسط رشد ۳۰۰درصدی قیمت کالاها و اجناس در آن سال‌ها، خودرو فقط رشد ۱۳درصدی را تجربه کرد.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو را خواستار شد و گفت: تعیین مکانیزم عرضه و تقاضا در حاشیه بازار توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌تواند به تثبیت قیمت خودرو منجر شود.

به گفته این مقام صنفی، عمده مشکلات کنونی خودروسازان و قطعه‌سازان نه از تحریم‌های خارجی، بلکه ناشی از تحریم‌های داخلی و معضلاتی است که خودمان برای صنعت کشور ایجاد کرده‌ایم. نجفی‌منش، قیمت قطعات خودرو را نیز غیرمنطقی توصیف کرد و گفت: نرخ مواد اولیه رشد یافته اما قیمت قطعات متناسب با آن افزایش نیافته است.

وی اظهار کرد: عمده مواد اولیه مصرفی در صنعت قطعه، فولاد، مس، آلومینیوم و تولیدات پتروشیمی است که در ماه‌های گذشته رشد قیمتی را تجربه کرده‌اند. نجفی‌منش گفت: منطقی‌سازی قیمت قطعات، به تعیین قیمت واقعی برای خودروها خواهد انجامید.