از حدود ۱۳ هزار خودرویی که از بیش از دو سال پیش در گمرکات و بنادر دپو شده، حدود ۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه طی فرآیندی ترخیص و حدود ۵ هزار دستگاه دیگر باقی مانده است. در روزهای اخیر فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی برای بازدید از وضع گمرکات و بنادر به بوشهر رفته بود که در جریان این بازدید برخی از صاحبان خودروها با حضور در محل گمرک با وی به گفت‌وگو پرداختند. صاحبان خودروها از این موضوع که مدت‌هاست خودروهای آنها با وجود رفع گره‌های قانونی، بلاتکلیف مانده، به وزیر اقتصاد گله کرده‌اند. آنها تاکید کرده‌اند که دو سال است به هر دری می‌زنیم نمی‌توانیم خودروهای خود را خارج کنیم؛ در این بین، بخشی از آنها را دستگاه قضایی توقیف کرده اما بخش دیگری که مشکل قانونی ندارد و مورد تایید گمرک است نیز مجوز ترخیص ندارد.

صاحبان خودروهای دپویی از این موضوع گلایه کردند که چرا دولت تکلیف را مشخص نمی‌کند؟ آنها این را هم پرسیده‌اند که مگر ۵ هزار خودروی باقی‌مانده در گمرک، چقدر در بازار ایران تاثیر می‌گذارد که در مورد آن تصمیم‌گیری نمی‌شود؟ آنها در ادامه به وزیر اقتصاد گفته‌اند که معاون فنی گمرک دقیقا در جریان ماجرای خودروها قرار دارد و حدود ۱۴ بار در این مورد با مسوولان مختلف حتی با رئیس‌جمهور مذاکره داشته‌اند، اما اتفاقی نمی‌افتد و به وزارت اقتصاد هم آدرس غلط می‌دهند.

صاحبان این خودروها همچنین تاکید کردند که در این مدت حجم بالای سرمایه آنها راکد مانده و زندگی‌شان فلج شده است، در حالی که این پول را می‌توانستند به جریان اقتصادی و تولید برگردانند یا در جایی دیگر سرمایه‌گذاری کنند. اما در ادامه این گفت‌وگو، وزیر اقتصاد از صاحبان خودروهای دپویی پرسیده که ارز این خودروها را از کجا آورده‌اند و آنها نیز در جواب گفته‌اند که عمده ارز را از صرافی‌ها و به‌صورت آزاد و بیشتر، قبل از مقررات جدید ارزی، تامین کرده‌اند. حال باید منتظر ماند و دید آیا این گفت‌وگوی مستقیم تاثیری روی سرنوشت خودروهای دپویی خواهد گذاشت یا دپویی‌ها همچنان بلاتکلیف باقی خواهند ماند.

ماجرای خودروهای دپو شده به حدود دو سال پیش برمی‌گردد، زمانی که مقررات ارزی تغییر کرد، واردات خودرو ممنوع و ثبت سفارش آن متوقف شد؛ به‌طوری‌که با تغییر شرایط ارزی و ثبت سفارش و همچنین ممنوعیت واردات خودرو، ترخیص هزاران خودرو به مشکل خورد.  پس از حواشی بسیار، هیات دولت فرصتی را برای ترخیص خودروها لحاظ و در اردیبهشت امسال نیز آن را تمدید کرد تا بیش از ۷هزار خودرو ترخیص شود. با این حال هنوز بالای ۵هزار خودرو دپویی در گمرک وجود دارد که بلاتکلیف مانده‌اند.