براساس آمار ارائه شده، توسط انجمن سازندگان خودرو جهان، صنعت خودرو ایران در سال ۲۰۰۵ رتبه ۱۷ را به خود اختصاص داد. صنعت خودرو ایران در ۱۰سال اخیر شاهد رشد بالایی بوده‌است و پس از سال ۸۰ با رشد بیش از ۲۰‌درصد‌ی در تولید روبه‌رو شد. در سال ۲۰۰۵ شاهد کاهش شدت رشد خود بود، به طوری که رشد آن به چهار‌درصد‌ رسید و براساس اطلاعات ارائه شده، در این سال ۸۱۷‌هزار خودرو در ایران تولید شد. البته به دلیل عضو نبودن ایران در این انجمن، آمار تولید ارائه شده کشورمان کمتر از مقدار واقعی است. براساس این رده‌بندی صنعت خودرو آمریکا همچنان پیشتاز است، اما رشد این صنعت در آمریکا طی سال ۲۰۰۵ نسبت به ۲۰۰۴ صفر گزارش شده است.

پس از آمریکا، صنعت خودرو ژاپن با رشد سه‌درصد‌ی و تولید ۱۰‌میلیون و ۷۹۹‌هزار خودرو پیشتاز است و پس از ژاپن نیز آلمان با تولید پنج‌میلیون و ۷۵۷‌هزار دستگاه قرار دارد. نکته مورد توجه در این آمار، قرارگیری چین در رتبه چهارمین تولیدکننده خودرو است، به طوری که این کشور با تولید پنج‌میلیون و ۷۰۷‌هزار خودرو هم اکنون در حال باز کردن جای پای خود برای رقابت با تولیدکنندگان آمریکایی، ژاپنی و اروپایی است.

به نظر می‌رسد خودروسازان آسیایی در حال بازکردن جای پای خود در جهان تولیدکنندگان عمده باشند، چراکه به جز چین، کشورهای هند، تایلند و کره نیز اوضاع مناسبی دارند و حتی تایلند و کره طی سال ۲۰۰۵ از تولیدکنندگان اروپایی پیشی گرفتند، به طوری که کره با یک پله صعود به مکان پنجم رسیده و در سال ۲۰۰۵ حدود سه‌میلیون و ۶۹۹‌هزار دستگاه خودرو تولید کرده است. رشد صنعت خودرو این کشور حدود هفت‌درصد‌ گزارش شده است.

پس از صنعت خودرو کره، صنعت خودرو فرانسه قرار دارد که با افت سه‌درصد‌ی تولید روبه‌رو و تولید آن نیز سه‌میلیون و ۵۴۹‌هزار دستگاه گزارش شده است.

به گزارش ایسنا تغییری که در این جدول قابل توجه است، تغییر جایگاه ایتالیا با تایلند است، به طوری که تایلند با یک پله صعود و با تولید یک‌میلیون و ۱۲۵‌هزار دستگاه و با رشد ۲۱‌درصد‌ی در مکان ۱۳ و ایتالیا با افت ۹‌درصد‌ی و تولید یک‌میلیون و ۳۸‌هزار دستگاه در مکان ۱۴ قرار دارد.

کشور ترکیه نیز با رشد هفت‌درصد‌ی و تولید ۸۷۹‌هزار دستگاه در مکان ۱۶ قرار دارد.

بیشتر رشد صنایع خودروسازی جهان به ترتیب مربوط به پاکستان، رومانی و مصر با رشد ۶۸، ۵۹ و ۴۰‌درصد‌ی است و تولید این کشورها نیز به ترتیب ۱۵۶، ۱۹۴و ۶۹‌هزار دستگاه اعلام شده است.