گروه خودرو - شرکت‌هایی همچون ایران‌خودرو و سایپا که از یک مونتاژ کار صرف به خودروساز تبدیل شده‌اند به تازگی اقدام به تاسیس پایگاه‌های تولید خودرو در خارج کشور و صادرات محصولات خود کرده‌اند. مسوولان این دو شرکت بزرگ وطنی به خوبی بر این موضوع واقفند که تا ۱۰سال آینده رقابت در بازار خودرو دنیا به قدری فشرده خواهد بود که خودروسازها از هر فرصتی برای فروش محصولات خود استفاده می‌کنند. این درحالی است که فرصت‌های شغلی ایجاد‌شده توسط خودروسازان داخلی باعث شده تا بسیاری از خانواده‌های ایرانی به طور مستقیم یا غیرمستقیم از این طریق امرار معاش کنند. حال اگر این صنعت در آینده نتواند چه در داخل و چه در خارج دوام بیاورد. آن گاه خطرات اجتماعی ناشی از بیکاری شاغلان این صنعت بسیار گزاف خواهد بود.

البته چندی پیش شیواپور، مدیرعامل ساپکو، با بیان این موضوع، حفظ کیفیت و قیمت ارزان را به عنوان یکی از راه‌های بقا در بازار رقابتی خودرو دانسته بود. علیرضا میرزایی، معاون صادرات و امور بین‌الملل ایران‌خودرو، نیز روز گذشته در حاشیه مراسم افتتاح سالن صادراتی سلمان ۲ در نشستی با خبرنگاران، هشدار داد که اگر خودروسازهای داخلی نتوانند در بازار رقابتی آینده دوام بیاورند و محصولات خود را به فروش برسانند، این قضیه پیامدهای بدی از لحاظ اجتماعی و اقتصادی برای کشور به دنبال خواهد داشت.میرزایی در این نشست گفت: با مونتاژ خودروی ال-۹۰ (لوگان)، شرکتی همچون رنو که رقیب دیگر هموطنش، پژو است قصد دارد تا در بازار ایران نیز فعال شود و درصدی از مشتریان خود را در این بازار به دست آورد.

از طرفی هم رقبای چینی در حال ورود به بازار ایران هستند اما چون خودروهای چینی هنوز از لحاظ کیفیت به سطح قابل‌قبولی نرسیده‌اند، فعلا نمی‌توانند حضور مثمرثمری در بازار ایران داشته باشند.

وی افزود: بازار شمال آفریقا، بازار جدیدی است که ایران‌خودرو در آنجا حضور خواهد داشت و به همین خاطر چندی پیش اولین محموله ۴۰۰دستگاهی خودرو از سوی ایران‌خودرو به الجزایر صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: گام بعدی پس از حضور در بازار آسیای میانه حضور در بازار شرق اروپا است که در آینده‌ای نزدیک با صادرات سمند به لهستان می‌توانیم جایگاهمان را در این منطقه تثبیت کنیم.

میرزایی حضور در کشورهای حوزه بالکان را از دیگر اهداف صادراتی ایران‌خودرو دانسته و افزود: با صادرات سمند به بلغارستان می‌توانیم به بازار یوگسلاوی سابق و رومانی دست پیدا کنیم، چرا که این منطقه از خودروهای شرقی همچون لادای روسیه خاطرات خوبی دارند و این باعث شده تا سمند هم به عنوان خودروی شرقی جای خود را در میان مردم این مناطق باز کند.

وی با اشاره به صادرات ۲۲هزار دستگاه خودرو تا پایان سال ۸۵ گفت: اگر به این عدد برسیم در واقع چهار برابر سال گذشته صادرات داشته‌ایم که پژو ۲۰۶، ساده و صندوقدار، ۴۰۵، پارس و سمند از عمده محصولات صادراتی‌مان بوده است.

وی افزود: قیمت و کیفیت محصولات صادراتی با داخلی تفاوت چندانی ندارد اما با توجه به نوع بازارهای هدف تغییراتی از لحاظ فنی روی این محصولات به وجود می‌آید.

سه کشور خواستار تولید پیکان

میرزایی در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد، در خصوص تولید مجدد پیکان گفت: سه کشور سریلانکا، سودان و بنگلادش خواستار تولید پیکان در کشورشان بوده‌اند که حدود یک‌ ماه پیش کشور سودان به عنوان کشور تولیدکننده پیکان انتخاب شد و قرارداد آن نیز به امضا رسید. وی بدون اشاره به مبلغ قرارداد گفت: با توجه به اینکه در سودان خودرو تولید یا مونتاژ نمی‌شود، پیکان به عنوان نخستین خودرویی است که در این کشور مونتاژ خواهد شد و به نظر می‌رسد که با نصب تجهیزات خط تولید پیکان، این خودرو طی سال آینده در سودان تولید شود.

افتتاح ۳پروژه صادراتی ایران‌خودرو

سالن‌های آماده‌سازی خودروسازی صادراتی (سلمان دو)، بسته‌بندی قطعات ریخته‌گری صادراتی (نصر) و پارکینگ‌های جدید صادراتی با حضور مهدی مفیدی، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، منوچهر منطقی مدیرعامل، عارف نوروزی قائم‌مقام ارشد، میرزایی معاون صادرات و امور بین‌الملل و اعضای هیات‌مدیره ایران‌خودرو افتتاح شد.

در مراسم افتتاحیه این پروژه‌ها، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در سخنان کوتاهی گفت: امیدواریم ایران‌خودرو روز به روز زیرساخت‌ها، تجهیزات و امکانات خود را برای حضور در بازارهای جهانی افزایش دهد.

مفیدی با اعلام حمایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از برنامه‌های صادراتی ایران‌خودرو افزود: ایران‌خودرو با افتتاح سه پروژه فوق قصد دارد تا با افزایش کیفیت محصولات خود، حضور مستمری در بازارهای صادراتی داشته باشد.